Razer Kaira Pro Review - Dé headset voor de absolute Xbox-fan

zaterdag, 13 februari 2021 om 11:00
img 5783f1612534827
Alle gekheid op een stokje: Xbox Game Pass is met afstand het allerbeste dat Microsoft in de afgelopen jaren heeft uitgebracht. De 'Netflix voor videogames' heeft het gamelandschap met een gigantische collectie aan 'gratis' kwaliteitsgames voorgoed veranderd. Nu is het hele plaatje compleet met de komst van een voor Xbox speciaal ontwikkelde headset, die volledig compatibel is met alle platformen die Xbox Game Pass aanbieden. Een succes? Lees het in deze Razer Kaira Pro review.
Ben je gamer en op zoek naar een headset? Dan zal de volgende gedachte ongetwijfeld weleens bij je opdoemen: waar moet ik in hemelsnaam toch beginnen? Het oerwoud aan gameheadsets voor de Xbox en de PlayStation is anno 2021 niet meer te overzien. In ieder prijssegment valt ondertussen wel uit tientallen headsets te kiezen. De meeste fabrikanten richten zich op multiplatforms en proberen een zo groot mogelijke doelgroep te bedienen, sommigen proberen juist de harde kern van een bepaalde console voor zich te winnen, met enkele exclusieve foefjes.

Sporen verdiend

De Razer Kaira Pro is er daar één van. Het Amerikaanse Razer, dat inmiddels zijn sporen wel heeft verdiend met kwalitatieve headsets, hoopt van de Kaira Pro dé aangewezen headset voor Xbox One en Xbox Series te maken. Zoek je een headset die specifiek voor de consoles van Microsoft en Windows is gemaakt, dan moet je bij Kaira Pro zijn, zo luidt de gedachte. En dat begint al met het ontwerp: de groene accenten op de oorkussens en hoofdband staan natuurlijk hartstikke symbool voor Xbox, evenals het karakteristieke Razer-logo aan de buitenkant van de oorschelpen dat op fraaie wijze lichtgeeft als de headset is verbonden met de console.
Volgens Razer is de Kaira Pro vooral een ode aan de Game Pass. Er was tot nu toe sprake van een nogal gebrekkige compabiliteit met de platforms die de service ondersteunen, te weten Xbox, pc en smartphone of tablet met Android. Gamers klaagden dat ze telkens een andere headset moesten gebruiken om hetzelfde spel op een ander platform te spelen. De Razer Kaira Pro maakt daar eindelijk korte metten mee: gamers kunnen deze headset door middel van Xbox Wireless en Bluetooth 5.0 nu thuis of onderweg gebruiken, zónder het gebruik van ingewikkelde doggles of andere ingewikkelde plugvoorwerpen.
img 5777f1612534804

Tweede microfoon

Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre deze functie daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Uit een rondgang in onze vriendenkring bleek dat het het streamen van Xbox-games naar een Android-apparaat nog niet echt aan populariteit heeft gewonnen. Veel gamers zitten als gevolg van de coronacrisis vaker thuis en zijn minder onderweg, waardoor ook de functie van de Kaira Pro dus voorlopig niet heel relevant is. Toch is het goed dat Razer alvast vooruit denkt: het streamen van games en het gamen op locaties buiten je huis is namelijk wel de toekomst.
Het is dus geen verrassing dat Razer dus ook heeft gedacht aan het feit dat gamers ook onderweg online met vrienden willen gamen. De Kaira Pro heeft voor die gamers een tweede microfoon ontworpen, de afneembare en buigbare HyperClear cardioïde microfoon die een verbeterde behuizing en geluidsontvangst biedt. Razer belooft een 'verbluffende spraakregistratie' die de ruis van de achterkant en de zijkanten onderdrukt. De fabrikant maakt die belofte, afgaande op de reacties van onze medespelers, helemaal waar. In vergelijking met de duurdere Astro 50, een van de huidige toppers van het moment, scoort de Kaira Pro zelfs een tikkeltje beter.
img 5779f1612534856

Verbazingwekkend

Het gemak waarmee de Kaira Pro verbinding maakte met onze Xbox Series X, is verbazingwekkend. Met slechts een druk op de bluetooth-knop op de hoofdtelefoon ben je binnen een paar seconden al met de console verbonden. Daarmee valt de headset geheel in lijn met de nieuwe Microsoft-console, die door de verbeterde rekenkracht al laadtijden van een paar seconden garandeert. De Kaira Pro is er dus volledig op gericht om binnen een halve minuut al helemaal in je game te zitten.
Dan is het natuurlijk de vraag hoe lang je onafgebroken kunt gamen zonder dat de headset gaat knellen en je hoofdpijn begint te krijgen. De 331 gram zware headset voelt duurzaam en is op vakkundige wijze geconstrueerd. Het roestvrije frame bestaat uit stevig plastic, versterkt met een dunne laag aluminium. De ademende oorkussens van de Kaira Pro zijn gemaakt van traagschuim die geen warmte vasthouden en je dus niet laten zweten. De zacht gewatteerde hoofdband zorgt er bovendien voor dat je urenlang achter elkaar kunt gamen zonder dat je een pauze hoeft in te lassen. De Hivebusters-campagne van Gears of War 5, die circa vier uurtjes in beslag neemt, zou je met dit ding dus in principe in één ruk kunnen uitspelen!
img 5780f1612534951

Mist impact

Met een stuurprogramma uit de eigen koker, de Razer TriForce Titanium 50 mm-stuurprogramma's, belooft Kaira Pro loepzuivere geluidskwaliteit, met individueel afgestemde hoge, midden- en lage frequenties voor duidelijkere hoge tonen, een rijk middengebied en een krachtige bas. Die beloftes worden deels ingelost. Over het algemeen klinkt de headset zuiver en en biedt het een natuurlijke geluidservaring, maar vergeleken met de iets duurdere Astro A50 mist de sound soms het bombast en de impact die bepaalde actiegames compleet maken. Anders gezegd: de Kairo Pro mist op momenten een krachtige bas die je omver blaast.
Nu is dat niet zo'n ramp, omdat je via de EQ-presetknop nog kunt schakelen naar vier verschillende equalizer-presets, waaronder een basmodus die voor dat krachtige, dreunende gamegeluid zorgt. Bijkomend nadeel is wel dat een groot deel van de natuurlijke geluidservaring hierdoor verloren gaat. Het ontbeert de Kairo Pro simpelweg aan een complete geluidservaring waarin alles tegelijkertijd klopt.
img 5781f1612534972

Gebruiksvriendelijk

In tegenstelling tot de iets goedkopere Turtle Beach Stealth 600 Gen 2, waar we onlangs ook over schreven, oogt de Kairo Pro een stuk rustiger. Hier is er niet voor gekozen om alle knopjes en tandwieltjes op één oorschelp te flikkeren. Razer heeft hier duidelijk gekozen voor dosering. Aan de achterkant van de linkerschelp vind je de aan/uit-knop, een volumeknop en een knop voor microfoondemping. Daarnaast is er een ingebouwde usb c oplaadpoort, waarvoor je de meegeleverde kabel kunt gebruiken. Op de rechterschelp heb je twee koppelingsknoppen: één voor Xbox-consoles en één voor Bluetooth. Er is ook een tweede draaiknop om de game-to-chat-audiomix aan te passen. Gebruiksvriendelijkheid is hier het devies.
Wil je de geluidsinstellingen op detail aanpassen, dan kan dat door middel van de gratis te downloaden Razer Headset Setup for Xbox-app. De app geeft je toegang tot een aanzienlijke hoeveelheid opties, waaronder het aanpassen van de microfoon en het veranderen van de licht gevende knoppen op de headset. De app is snel te navigeren en gemakkelijk te gebruiken en is daardoor voor zowel de casual als de hardcore gamer een fijne toevoeging aan het hele pakket.

Razer Kaira Pro review - Eerbetoon aan Microsoft

De Razer Kaira Pro is misschien niet de allerbest klinkende headset, maar het is wel de meest toonaangevende headset die speciaal voor de Xbox-consoles is ontwikkeld. Niet alleen is het ontwerp en het kleurgebruik een eerbetoon aan Microsoft, ook is de compatibiliteit met GamePass en de enorm snelle service een duidelijke knipoog naar de spelcomputers. De tweede ingebouwde microfoon en de gebruiksvriendelijke app maken het feestje compleet en de adviesprijs van circa honderdvijftig euro meer dan gerechtvaardigd.