RAGE - The Scorchers Review

maandag, 31 december 2012 om 16:30
Na een lange en moeilijke ontwikkelperiode verscheen in 2011 de game RAGE, van ontwikkelaar id Software. Meer dan veertien maanden later verschijnt de eerste downloadbare content (DLC) voor de titel. Is het pakket The Scorchers het wachten waard?
Toen RAGE op de markt kwam, vielen vooral de graphics, kunstmatige intelligentie van vijanden en de heerlijke besturing in positieve zin op. Dat het spel in onze recensie een lovende 8,5 kreeg, is dan ook geen verrassing. Het verhaal draaide om een post-apocalyptische wereld, waarin jij na jaren in een kunstmatige slaap te hebben doorgebracht, ontwaakt. Al gauw kom je erachter dat in deze nieuwe wereld overleven niet vanzelfsprekend is en je moet vechten voor elke seconde. Zoals in vrijwel elke open wereldgame, hoort het doen van klusjes daar natuurlijk bij. Een van die klusjes speel je vrij door The Scorchers aan te schaffen, een uitbreiding die slechts 4,49 euro of 400 Microsoft Points kost.

Knippen en plakken

De DLC draait om een nieuwe bende, de Scorchers. Mocht je de officiële gids voor RAGE hebben gekocht, dan komt die naam je wellicht bekend voor: daar wordt de groepering gewoon genoemd. Ooit zat de bende namelijk in de game, maar om onbekende redenen is de verhaallijn in de uiteindelijke versie geschrapt. Pas na meer dan een jaar kunnen we eindelijk tegen deze gevaarlijke bende strijden. En dat is nodig ook, want een uitvinding van de hand van de Scorchers dreigt de omgeving in gevaar te brengen. Natuurlijk is het aan jou om daar een stokje voor te steken.
Daarmee hebben we meteen het belangrijkste pluspunt van de uitbreiding te pakken: een reden om eindelijk naar RAGE terug te keren! Want nog altijd is de gameplay ongeëvenaard en schiet de game weg zoals geen enkele andere shooter dat kan. Hoewel het nieuwe avontuur slechts zo’n 2 a 2,5 uur duurt, zijn het uren om van te genieten. Gamers die RAGE al hebben uitgespeeld, hebben bovendien een kans op een beter einde. Hoewel The Scorchers nauwelijks memorabel eindigt, is het een enorme verbetering ten opzichte van de abrupte afsluiting van het hoofdverhaal. Ditmaal is er een daadwerkelijke eindbaas! Let wel: als je RAGE opnieuw begint na aanschaf van de DLC, dan speelt de extra content zich in het begin van het verhaal af en zal het spel alsnog teleurstellend eindigen.

Voor de echte trophyhunter

Heb je RAGE al uitgespeeld, dan geeft de uitbreiding je de mogelijkheid om niet afgemaakte missies alsnog te doorlopen. Een must in een open wereldgame, natuurlijk. Daarnaast geeft The Scorchers spelers de mogelijkheid om een hogere moeilijkheidsgraad te kiezen, hun geluk te beproeven in poker en roulette en aan te slag te gaan met een tof nieuw geweer, de Railgun. Trophyhunters zullen blij zijn met een heuse trophy room die je kunt vrijspelen. Daarin kun je ‘trofeeën’ van je prestaties terugvinden, variërend van schedels aan de muur tot Bobbleheads. Stuk voor stuk kleine toevoegingen die RAGE-fans zullen waarderen.
Daarin schuilt ook het grootste minpunt van deze DLC. Het biedt een vermakelijk – hoewel kort – avontuur met leuke extra’s voor de fans, maar biedt tegelijkertijd niets nieuws. Na meer dan een jaar met een teleurstellend en open einde is een uit de game geknipt hoofdstuk een teleurstelling. Waarom borduurt id Software niet voort op het verhaal, waarom laat het ons geen geheel nieuwe gebieden zien? Het valt te hopen dat de studio snel een grotere uitbreiding aankondigt, zeker na deze herinnering. RAGE is veel te goed om te laten vallen.

Sadistisch genot

The Scorchers is een goede, maar tegelijkertijd sadistische uitbreiding. Het biedt een paar uur vermaak en herinnert gamers dat RAGE een ontzettend goede game is. Tegelijkertijd biedt dit lokkertje niets nieuws en laat het fans smekend naar meer achter, na al een lange tijd gewacht te hebben. Hopelijk is dit slechts een zoethoudertje.