Met veel explosies en geweld kwam eerder dit jaar RAGE 2 ter wereld. Ontwikkelaars
id Software en Avalanche hadden het schietwerk dik op orde, maar qua verhaal en lengte liet het wat te wensen over. Of de eerste
DLC, Rise of the Ghosts, dat probleem oplost lees je in onze review.
Het lijkt een normale dag in het leven van de Ranger Walker, wanneer hij een noodoproep ontvangt van een dame in nood. Na een gewelddadig ritje naar de bron van het bericht kom je er daarentegen al meteen achter dat het niet gaat om een normale maandagmiddag. Door een openstaande Ark kom je namelijk in een andere dimensie terecht.
Voordat je ook maar de tijd hebt om bij te komen, begint een mysterieuze vrouw tegen je te praten. Ze probeert je ervan te overtuigen om je bij haar zaak aan te sluiten. Als Ranger ben jij immers één van de weinige personen in de postapocalyptische wereld die om kan gaan met Feltrite Powers. Laat de mysterieuze vrouw nu net de leider zijn van een cult vol met gekken die zijn geïnjecteerd met dezelfde vreemde krachten.
Tripje naar Tsjernobyl
Uiteraard sla je als goodie two-shoes het aanbod af en kom je na het vreemde visioen terecht in een verlaten stad: Overgrown City. Hoewel, helemaal verlaten is de Tsjernobyl-achtige stad niet, want de cult maakt de dienst uit en het kleine aantal overlevenden zijn gevlucht naar de metrotunnels onder de stad.
De Rise of the Ghost DLC voegt dan ook een nieuw gebied toe die vol zit met sidequests, zoals het uitroeien van Ghost shrines, het vernietigen van propaganda-torens en het bevrijden van onfortuinlijke reizigers die gepakt zijn door de sekteleden. Het is alleen jammer dat deze opdrachten wel weer bijna hetzelfde werken als de sidequests die je kan vinden in de hoofdwereld.
Teleporterende gekken
Gelukkig is de game qua schietwerk nog steeds dik in orde en de moeilijkheidsgraad gaat met Rise of the Ghosts ook flink omhoog. De plaatselijke gekken zijn immers verrijkt met Feltrite en dat geeft ze krachten die jouw leven behoorlijk lastig maken. Zo kunnen de Mad Max-achtige figuren korte afstanden teleporteren en zitten er zwaardkunstenaars tussen die letterlijk jouw kogels kunnen afketsen.
Eén van die vijanden kan je wel aan in een één-op-één gevecht, maar wanneer ze op je af komen stormen in een dozijn, dan wordt het een moeilijke taak. Je zal daarbij optimaal gebruik moeten maken je eigen krachten en natuurlijk het arsenaal aan wapens. Veel succes met een raket afketsen!
Vijanden doden als een Sith Lord
In Overgrown City zitten bovendien twee Arks verstopt die je toegang geven tot een nieuw wapen en een nieuwe Feltrite Power. Laatstgenoemde zal in de smaak vallen bij Star Wars-fans, want je krijgt de mogelijkheid om vijanden vanaf een korte afstand op te tillen en langzaam het leven uit ze te persen. Of je kan het ene sektelid gebruiken als projectiel om een ander sektelid uit te schakelen.
Het wapenarsenaal wordt in de DLC bovendien verrijkt met de Feltrite Laser Launcher. Het wapen duurt even om op te laden, maar daarna is elk slachtoffer die in aanraking komt met de laserstraal klaar voor de schroothoop. En wat is er nu leuker dan een vijand die is volgepropt met Feltrite een overdosis van het spul te geven?
RAGE 2 Rise of the Ghosts DLC - Trapt in dezelfde valkuilen
RAGE 2 kampt met een aantal problemen en de Rise of the Ghosts DLC trapt in precies dezelfde valkuilen. Het verhaal is van korte duur en kent weinig verrassingen en je moet dan ook genieten van de sidequests als je meer uit de DLC wil halen. Gelukkig is het schietwerk nog steeds van enorm hoog niveau en wordt de moeilijkheidsgraad lekker opgekrikt. Met de Feltrite Laser Launcher en een nieuwe kracht heb je bovendien twee leuke nieuwe opties in gevechten. Als id Software en Avalanche met de volgende DLC een langer en interessanter verhaal kan afleveren, dan maken ze ons gelukkig.
Cijfer: 6.5