Rabbids Party of Legends Review - Prima vermaak

maandag, 15 augustus 2022 om 15:00
rabbids party of legendsf1660292728
Ubisoft kent een stel gestoorde konijnen: de rabbids. Deze Bwaaaaaaah-wezens gaan al jaren mee en op de Wii was er veel plezier met diverse party games. De Switch had dat nog niet en daar is gelukkig eindelijk verandering in gekomen met Rabbids Party of Legends. Of dat een succes is lees je nu in onze review!
Het vreemde aan deze party game is dat China de titel al even had, sinds 2019 om precies te zijn. Nu is het tijd voor een westerse release, al is de Chinese invloed goed zichtbaar. In het spel doorloop je namelijk een verhaal en dat is duidelijk gebaseerd op de Chinese novel Journey tot the West. Is dat erg? Nee helemaal niet. Verandering van spijt doet eten, zullen we maar zeggen.
In totaal zijn er vier acts om te doorlopen, als onderdeel van dat verhaal; wat je alleen kan doen of met andere spelers. Rabbids Party of Legends ondersteunt co-op tot en met vier personen – helaas wel enkel offline. Dat verhaal is grappig om te doorlopen, maar niet spectaculair. Waar het om draait zijn de minigames, om daarmee een glimlach op het gezicht te toveren. Precies zoals Mario dat ook zo vaak weet te doen in party games.

Geschikt voor elke leeftijd

Voordat elke party game begint, volgt er een korte introductievideo waarin de fijne kneepjes van het vak wordt uitgelegd. In praktijk stelt dit niet veel meer voor dan beide thumbsticks (we speelden op Xbox) dezelfde richting opduwen bij dansen, de linker thumbstick bewegen en gelijktijdig de B-knop indrukken om lijntjes te trekken en ga zo maar door. Een kind kan de was doen. Niet voor niets toont de leeftijdssticker op de voorkant de leeftijd van 7 jaar aan. Je vraagt je nu mogelijk af of de game leuk is voor volwassenen. Zeker, maar zorg dan wel voor drie extra personen en dat de huiskamer dus gezellig vol zit.
rabbids2

Samen gamen

Hoewel je de campaign samen kunt spelen, zul je dat niet zo snel doen als je samen bent. Dan wil je gewoon zo snel mogelijk minigames opstarten en dan boeit het verhaal niet. Dit kan gelukkig in een party modus waarbij je kan selecteren op tijd, bijvoorbeeld 5 of 10 minuten, of nog meer de boel kan personaliseren in en ander tabblad. Daar bepaal je bijvoorbeeld of je enkel 2 tegen 2 spelletjes wilt spelen. Ideaal als je dus met vier personen bent en tegen elkaar wilt strijden. Plezier gegarandeerd!
Het leuke is daarbij dat je in niveau omhoog gaat, waarmee je extra personages en minigames kunt uitspelen. Alle spellen zijn dus niet meteen beschikbaar. Sterker nog, als jij de campaign hebt uitgespeeld, zul je nog niet alle minigames hebben. Een goede zet, omdat het loont om door te spelen.
rabbids

Leuke minigames

Zijn de minigames leuk? Jazeker, op dansen na zul je in het verhaal vrijwel niets hetzelfde doen. Toegegeven, vier acts doorlopen is kort, en daar ben je met twee uur wel klaar mee, maar het is goed om te zien dat je steeds andere minigames doet. Zo zul je bijvoorbeeld samen moeten roeien in een bootje, moet je als laatste overblijven terwijl je je medespelers ergens van af wilt beuken, zitten er geheugenspelletjes tussen en zal je dus geregeld met de voetjes van de vloer moeten.
Moeilijk wordt het niet, maar leuk is het wel. Daarbij zijn de meeste minigames gebalanceerd, op een enkele na, en werkt de besturing met Xbox controllers vlekkeloos. Ook mensen die nog nooit gegamed hebben begrijpen in no-time wat er van ze verwacht wordt. Ideaal dus.
Wel is het jammer om te zien dat je enkel de game offline kunt spelen en niet online. Daarmee zou de herspeelbaarheid wel wat opgeschroefd worden. En ook is het zonde dat je toch wel relatief snel klaar bent met spelen. Veertig euro lijkt daarmee een beetje overdreven, dertig euro was wellicht beter op zijn plek geweest.

Rabbids Party of Legends - Leuk voor de budgetbak

Dat neemt niet weg dat je met Rabbids Party of Legends een leuke titel kan toevoegen aan je party game-collectie. Dit is zo’n spelletje dat je in de kast hebt staan om dan eens in de zoveel tijd weer eens af te stoffen als er vrienden over de vloer komen. Ons advies: haal de game eens op als het spel wat goedkoper is, twee of drie tientjes bijvoorbeeld. En dan heb je er zeker geen spijt van, de maffe konijnen van Ubisoft zorgen altijd wel voor een glimlach op je gezicht omdat ze zo zijn gek. Heerlijk!