Quarry Seizoen 1 Review (Blu-ray) - Jouw pijn is mijn pijn

zaterdag, 11 maart 2017 om 14:16
Een mens kun je uit de oorlog halen, maar kun je de oorlog ook uit een mens halen? Uit deze Quarry seizoen 1 review blijkt dat hoofdrolspeler Mac Conway zeker littekens heeft overgehouden aan de Vietnamoorlog.
Het eerste seizoen van Quarry speelt zich dus af in de tijd waarin de Vietnamoorlog (1955-1975) gaande is. Hoofdrolspeler Mac Conway (gespeeld door Logan Marshall-Green) is net terug uit de oorlog, samen met een maat van hem: Arthur (Jamie Hector). Thuis wacht Macs geliefde vrouw Joni (Jodi Balfour) op hem.

Schijn bedriegt

In eerste instantie lijkt alles ‘goed’ te zijn. De twee tortelduifjes hebben elkaar een tijd niet gezien en delen meteen het bed met elkaar. En zo op het eerste oog lijkt de romantiek te dansen en lijkt er geen vuiltje aan de lucht te zijn. Niet voor niets is daar het gezegde dat schijn bedriegt.
Joni heeft maar amper geld om het huishouden draaiende te houden. Haar verandering van baan naar verslaggever lijkt meer dan het is en Mac kan niet zomaar werk krijgen. Dat blijkt als hij begint met solliciteren op simpele banen. Werkgevers herkennen hem en hebben zijn naam al in de kranten voorbij zien komen. Geen goed teken, wat is daar precies gebeurd in Vietnam?
quarry seizoen 1 review

Alles gaat verkeerd

In acht afleveringen, van zo’n uur per keer, krijg je als kijker daar antwoord op. Quarry is een dramaserie die in een rauw jasje zit. Want Mac raakt ondertussen verslingerd in een web van heel wat bedrog, verraad en moord. Iets wat simpel begint: hij heeft geld nodig en krijgt via via een ‘klusje’ aangeboden. Omdat hij geld in het laatje wil brengen stemt hij hiermee in, maar dat loopt meteen al in de eerste aflevering compleet uit de hand.
Voor hem zal het ongetwijfeld aangevoeld hebben alsof hij, terug in Memphis, bij wijze van spreken meteen weer terug was in de Vietnamoorlog. Je zit in ieder geval vanaf de eerste aflevering op het puntje van je stoel, omdat het ene spannende moment het andere spannende moment opvolgt. Niet alleen is Quarry een dramaserie, ook is het een thriller. Die met een fantastische soundtrack meteen indruk achterlaat.
quarry seizoen 1 review

Fenomenaal acteerwerk

Grote complimenten gaan daarbij uit naar Logan Marshall-Green die zeer, maar dan ook zeer overtuigend acteert. Hij loopt geweldig rond en heeft problemen van ongekende omvang, waarbij er steeds meer op zijn bordje lijkt te komen. Niet alleen loopt zijn aangenomen klusje compleet uit de hand, ook ontdekt hij steeds meer problemen in zijn huwelijk en ondertussen heeft hij niemand om op terug te vallen. Vrienden ontwijken hem en zijn vader kotst hem uit.
Toch speelt Marshall-Green dit niet op een manier waarbij het tere zieltje neergezet wordt. Dat zou niet geloofwaardig zijn als ex-marinier. Het is een echte vent, die zijn problemen niet ontloopt en zeker wel situaties op wil lossen. Maar hij lijkt te staan in drijfzand en dus kan zelfs hij het soms allemaal niet alleen af.
Om te zien hoe hij worstelt met alles wat hij meemaakt, is meer dan fascinerend. De rest van de personages in de cast, die in bijrollen verkeren, doen ook goed mee. Maar het is de hoofdrolspeler die met grote afstand de show steelt.

Spanning neemt geleidelijk aan wat af

Jammer is alleen wel dat de tweede helft meer drama bevat en minder thriller-elementen heeft. Daardoor zakt het ‘spannende’ gevoel na vier afleveringen wat weg. Dat is jammer. Maar neem dit met een korreltje zout, want er gebeurt nog steeds elke aflevering genoeg om je te laten verlangen naar meer. Niet voor niets heeft de serie nu al een gemiddelde op IMDB van een 8.3: dat zegt genoeg.
quarry seizoen 1 review

De moeite waard

Is de Blu-ray het waard? Jazeker. Daarbij zijn er bovendien nog genoeg extra’s, zoals de manier waarop de regisseur heeft geprobeerd de flashbacks naar de Vietnamoorlog zo realistisch mogelijk neer te zetten. Zoek je een serie met karakterontwikkeling en een personage dat zo sterk acteert dat je zijn pijn bijna voelt alsof het je eigen pijn is? Dan is Quarry seizoen 1 zeker wat voor jou.