Q.U.B.E. Review

woensdag, 18 januari 2012 om 17:00
Echte puzzelgames zie je tegenwoordig niet zo vaak meer verschijnen. Vaak wordt het genre gemengd in platformers of zelfs role-playing games. Q.U.B.E. is een zuivere puzzelgame, maar is de score net zo zuiver?
Puzzelgames zijn niet bijzonder populair in de game-industrie. Valve toonde de wereld dat je een puzzelgame enorm sterk kunt maken door deze te voorzien van een sterk verhaal, humor en goede physics. Maar is het dan onmogelijk om een rasechte, pure puzzelgame zonder verhaal of omringende afleidingen, populair te maken? Indie ontwikkelaar Toxic Games denkt van niet en brengt ons Q.U.B.E., een pure puzzelgame die op het eerste gezicht doet denken aan Portal. Of Q.U.B.E. net zo'n hoge toppen kan scheren, lees je hier.
Geen drijfveer
Q.U.B.E. heeft geen verhaallijn. Je wordt wakker in een kamer vol witte tegels en dat is het dan. Je draagt handschoenen die invloed hebben op sommige tegels en tijdens het spel baan je jezelf een weg van de ene kamer naar de andere. Het lijkt wel alsof je een proefkonijn bent die allerlei puzzels moet oplossen. In de laatste kamers van de game, krijg je een klein beetje informatie waardoor duidelijk wordt dat er hier vreemde machten aan het werk zijn. Het hele spel lang, zul je de stem van GLaDOS door je hoofd horen spoken, want vrijwel alles doet denken aan Portal. En dat is een groot probleem. In Portal is het GLaDOS die je aan het werk houdt en je stimuleert om de volgende kamer te bereiken. In Q.U.B.E. heb je geen drijfveer, waardoor je sneller zult opgeven bij de moeilijkere puzzels.
Spelen met blokjes
Maar deze moeilijke puzzels zul je het eerste half uur niet moeten oplossen. De eerste puzzels zijn vrij eenvoudig. In de kamer waar je staat, zullen steeds verschillende gekleurde blokken en tegels aanwezig zijn waar je op kunt klikken. Elke kleur heeft een zekere betekenis. Zo kun je, door op een rode tegel te klikken, deze uit de muur laten schuiven tot op een bepaalde hoogte. Met gele blokken kun je dan weer een trapje maken en blauwe blokken vormen een soort trampoline. Je opdracht bestaat er meestal uit om alles zo te manipuleren dat er een brug of een trap wordt gevormd naar de uitgang. Toch kent de game ook variërende gebieden waarin je bijvoorbeeld blokken een andere kleur moet geven of ballen door een doolhof moet helpen.
Alles wordt al snel ingewikkelder wanneer je met paarse knoppen hele muren kunt laten draaien. Gooi daar nog wat magneten en lasers bij en alles lijkt al snel onmogelijk. Dit lijkt echter maar zo. Omdat de meeste blokken vastzitten in de grond of in de muur, zijn je mogelijkheden beperkt en is het vaak een kwestie om alles in de juiste volgorde aan te passen. Je zult erg vaak fouten maken en eigenlijk voelt het best goed als je eindelijk de oplossing hebt gevonden. Niet dat je sterft of minpunten krijgt wanneer je een fout maakt, maar niemand geeft zich uiteraard graag gewonnen.
Licht en donker
Door Q.U.B.E. heen zul je drie verschillende omgevingen tegenkomen. De eerste omgeving bestaat uit spierwitte kamers. Hierna volgen kamers met zwarte tegels, waardoor je volledig blind bent. Met een lichtschakelaar kun je de manipuleerbare blokken licht laten geven. Deze donkere kamers zorgen ervoor dat het nog langer duurt voordat je puzzels oplost. Je krijgt het gevoel dat de ontwikkelaar hier een beetje lui is geweest en je gelijkaardige puzzels laat oplossen in het duister om wat extra uurtjes gameplay uit Q.U.B.E. te persen. Het derde gebied bestaat uit een laboratorium dat in verval is. Dit is het mooiste gebied en je zult soms moeten opletten voor stukken plafond die zomaar instorten. Het geluid is dan weer iets van mindere kwaliteit en dat is een gemiste kans. De huidige muziek is niet echt pakkend en een betere soundtrack had het spel van een betere sfeer kunnen voorzien.
Kleine bugs
De physics zijn ook niet altijd even stevig. In sommige situaties moet je blokken verschuiven en hier kan het wel eens gebeuren dat deze vast komt te zitten tegen de muur of vreemde bewegingen maakt. Dit is echter een zeldzaamheid en zal de meeste spelers niet storen. Zit je echt vast, zij het door een fout van jou of de physics, dan kun je op de handige resetknop duwen. Q.U.B.E. is trouwens niet vriendelijk voor mensen met een azerty-toetsenbord, zoals ondergetekende. Je hebt niet de optie om de toetsen te wijzigen en dus zullen onze Belgische en Franse vrienden de game met de pijltjes moeten spelen, wat niet handig is.
Voor echte puzzelaars
Q.U.B.E. voelt erg hol aan omdat het spel een verhaallijn mist en je als speler daarom geen echte drijfveer hebt om het einde te bereiken. Dit lijkt een ernstig minpunt te zijn, maar dit zal puzzelaars niet afschrikken. Want Q.U.B.E. is een puzzelgame in hart en nieren en wat het genre betreft, is de gameplay zeer goed. Er zijn nog kleine fouten en bugs aanwezig, maar erg storend wordt dit nooit. De muziek en sommige levels hadden wel beter mogen zijn, wat doet denken aan een ietwat luie ontwikkelaar. Toch is Q.U.B.E. de moeite waard voor 13,99 euro en je kunt gewoon zelf de demo eens proberen op Steam.