Puzzel: Rubik's Slide Review

zondag, 04 december 2011 om 15:30
Twee weken geleden beoordeelden we een nieuw spel van Jumbo. Helaas kwam Rubik's Code niet zo goed uit de test. Een ander nieuw Rubik spel is Slide. Vandaag gaan we kijken of dit spel het wél overleeft.
De meeste bordspellen speel je met twee personen of meer. Maar wat moet je nou doen als je wel je hersenen wilt kraken, maar niemand in de buurt hebt om een spelletje mee te doen? Dan zijn er de spellen die je alleen kunt doen, waarvan Rubik's Slide een voorbeeld is. Wij namen deze elektronische puzzel onder de loep voor jullie.
Type: elektronische puzzel
Aantal spelers: 1
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Duur: n.v.t.
Uitgever: Jumbo
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 25,99
Draaien en puzzelen
Iedereen kent de breinbreker van Jumbo wel: Rubik's Cube. Het is een uitdaging voor jong en oud en gaat alweer meer dan 25 jaar mee. Rubik's Cube is een kubus die je in handen hebt bestaand uit drie rijen die elk drie blokjes hebben. Het doel van het spel om de rijen op de juiste manier te draaien zodat elke kant van de kubus één kleur krijgt. De nieuwe puzzel van Jumbo, Rubik's Slide, heeft hier een klein beetje weg van.
De overeenkomst is dat je ook nu een puzzel in handen hebt, die je alleen speelt en waarvan puzzels worden opgelost door te draaien (óf schuiven). En het spel bestaat uit vierkante blokjes, drie rijen in totaal. Maar hier houdt de vergelijking ook meteen bij op. Rubik's Slide is geen kubus en bovendien is de puzzel hip doordat het elektronisch is. De bedoeling van het spel is om het lichtpaneel te draaien en te verschuiven tot de oplichtende vakjes het patroon vormen dat de oplossing is van een bepaalde puzzel.
Vrij spel en bliksemronde
De Slide kun je op twee manieren gebruiken. Zo is er Vrij Spel dat je kunt spelen en ook is er een Bliksemronde. In Vrij Spel probeer je zoveel mogelijk puzzels op te lossen, zonder dat er verder een tijdsdruk is. Het voordeel is dat er drie moeilijkheidsgraden zijn, dus je kunt het jezelf zo makkelijk of moeilijk maken als je wil. Wat je doet is op het vink-knopje drukken en dan zie je wat voor puzzel er gelegd moet worden. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad is, hoe meer blokjes je zult zien. Op makkelijk zie je bijvoorbeeld slechts één blokje dat naar de juiste plek toe moet, terwijl op moeilijk er meerdere blokjes blauw en rood zijn. Ja, houd je hart maar vast, want er is voor iedereen genoeg uitdaging.
Genoeg uitdaging
Heb je geen zin om op heel rustig te puzzelen, maar moet er een beetje druk bij komen kijken, dan kun je het best Bliksem spelen. In deze spelvariant moet je proberen tien puzzels op te lossen voordat de tijd om is. Doordat je te maken hebt met een elektronische puzzel, komt er geluid uit het ding en hoor je de tijd ook echt tikken. Erg tof gedaan, het werkt echt op je zenuwen. De vraag is dan ook: heb jij stalen zenuwen en kun je ondertussen alle puzzels oplossen? Ga vooral de uitdaging aan! Ook deze spelvariant kan weer op drie moeilijkheidsgraden gespeeld worden.
Geluid aanpasbaar
Hoewel er dus maar twee spelopties zijn, ben je echt dagen zoet met de Slide. Puzzelen is nu eenmaal uitdagend omdat je steeds geprikkeld wordt meer puzzels op te lossen of het op een hoger niveau te spelen. Het fijne is bovendien dat de Slide uitstekend werkt en een mooi klein formaat heeft dat je overal mee naartoe neemt. Erg leuk ook dat de Slide geluiden maakt, hoewel je omgeving daar natuurlijk ook gek van kan worden. Zit je bijvoorbeeld in een stilte coupe in de trein? Dan is het geen ramp, want behalve dat het geluid is in te stellen, valt deze ook geheel uit te zetten.
Een succesvolle formule
Rubik's Code twee weken geleden was niet zo succesvol, maar dat gaat gelukkig niet op voor Rubik's Slide. Want dit is echt een aanrader als je wilt puzzelen in je eentje. Waar je ook naartoe gaat, altijd kun je de Slide makkelijk met je meenemen. Het weegt bijna niets en ligt prettig in de hand. Ondanks dat het spelletje maar twee opties heeft om te spelen, zijn er tig puzzels om op te lossen. Bovendien zijn er drie moeilijkheidsgraden en voordat je die allemaal onder de knie hebt, ben je wel een paar maanden verder. Vroeger was Rubik's Cube leuk. Maar dat was toen. In dit moderne tijdperk moet iedereen gewoon de Slide kopen. Het is een beetje prijzig, maar toch is succes gegarandeerd.