Shinobi Review

Review
zondag, 04 december 2011 om 17:00
xgn google image
Niet alleen moeten er schattige games op de 3DS gespeeld worden, ook mag er flink wat in mootjes gehakt worden. En dat kan, in Shinobi. Voel jij de ninja in je gamerslijfje al ontwaken?
De eerste Shinobi game verscheen in 1987 en sindsdien zijn er elf andere Shinobi titels verschenen, met daarnaast nog enkele spin-offs. Shinobi is van oorsprong een side-scrolling game, een platfomer. Dat is dan ook precies wat je nu mag verwachten op de 3DS. Al speelt het natuurlijk allemaal wel even anders dan vroeger.
Aan de slag als ninja
In Shinobi ben je Jiro Musashi, de leider van de Oboru clan. Klinkt spannend, al is dat het allemaal niet. Shinobi speel je niet voor het verhaal, maar om de ninja uit te hangen en flink wat vijanden aan je katana te rijgen. Hoewel je qua bewegingen niet eens zo gek veelt kunt doen: springen, je zwaard gebruiken, shuriken (werpmessen) gooien, heeft de game meer diepgang dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Zo kun je diverse combo’s maken, maar nog belangrijker: de levels zijn uitdagend.
Sowieso als je denkt aan de ninja-games van de laatste jaren op de consoles, denk je nou niet aan een appeltje-eitje verhaal. Ninja Gaiden bijvoorbeeld? Bloed, zweet en tranen. Hoewel Shinobi er eigenlijk niet mee te vergelijken valt qua gameplay of verhaal, heeft het wel één overeenkomst: de game is uitdagend.
screenshot
Het kan knap lastig worden
Gelukkig zijn er verschillende moeilijkheidsgraden en kun je op een beginnersniveau spelen, wat inhoudt dat je een onbeperkt aantal levens hebt. Op normaal heb je dit niet. Je moet dan echt goed je best doen, want als je al je levens verbruikt hebt, mag je weer opnieuw beginnen. Je moet je voorstellen dat veel levels gemiddeld 20 minuten duren, dus het kan zomaar zijn dat je vijftien minuten van je tijd naar filistijnen hebt geholpen. Wil je dus niet teveel frustratie, dan raden we je serieus het beginnersniveau aan en dat doen we niet vaak.
Waarom is het zo moeilijk? Omdat Shinobi een combinatie aanbiedt van wisselende vijanden en gevarieerde omgevingen. Alles zit dan ook gelikt in elkaar, bijvoorbeeld het feit dat de vijanden elke keer om een andere aanpak vragen. Niet dat ze per se zo lastig zijn, maar wel in combinatie met je omgeving. Zo kom je een object met allemaal scherpe spijkers tegen die naar voren en achter zwiept, alles draait om timing om dat gekke ding te vermijden. Maar meteen na dit obstakel kom je een vijand tegen. Het heeft op deze momenten wel wat weg van de Prince of Persia-games, al krijg je daar na obstakels meer tijd om even rustig adem te halen en verder te kijken.
Jij eet natuurlijk... kip!
Dat gunt Shinobi je niet. Maar wat wil je ook. Je bent een ninja, niet zomaar een sukkeltje. Bovendien ben jij een echte ninja... en die eet kip, geen pizza. Een grapje uit de game zelf, en wij vinden ‘m leuk. Kortom, als je geraakt bent, ga je op zoek naar stukjes kip, want daardoor krijg je er weer gezondheid bij. Wees echter wel voorzichtig, want voor je het weet sla je een doos open en ligt er een bom in, in plaats van een stuk kip!
Inzicht en doorzettingsvermogen
We zeiden het al, de omgevingen zijn goed uitgedacht. Elke keer bevind je je weer in een andere omgeving. Zo hebben we een level gespeeld dat zich afspeelt op een snelweg waarbij je van auto naar auto moet springen. Een lastig klusje om te klaren, omdat er steeds weer auto’s aankomen met nieuwe vijanden die op je schieten. Als je niet snel genoeg timet en springt naar de volgende auto, haal je het niet. Het is een tof en uitdagend level, maar reken er op dat je een paar keer zult sterven. Shinobi is geen kattenpis.
Behalve normale vijanden die je steeds tegenkomt, vecht je ook tegen eindbazen. Deze zijn wat lastiger, maar goed te doen. Dit komt omdat je vier speciale krachten tot je beschikking hebt. Bewaar deze dus vooral en zet ze in bij een eindbaas, daardoor word je zo krachtig dat je sowieso al de helft van diens levensbalk aan gort helpt. De rest vergt inzicht, doorzettingsvermogen en ontwijkgedrag.
3D-effect helpt zowaar
We zijn dus positief te spreken over Shinobi en ook over het 3D-effect zijn we niet ontevreden. Het benut niet alles, maar soms heb je er wel degelijk baat bij de 3D-slider even helemaal open te gooien. Zo is er bijvoorbeeld een level met kettingen aan het plafond en krijg je de indruk dat je daar misschien op moet springen om naar boven te klimmen. Immers bestaat Shinobi uit levels waarbij je steeds klautert van boven naar beneden en visa versa. Voor die kettingen geldt: nee, die behoren puur en alleen tot het leveldesign, iets wat je goed ziet als je de 3D-functie gebruikt. Tof gedaan dus.
Minpunten?
Kent Shiboni eigenlijk nog minpunten? Weinig. Ja, het is wat meer van hetzelfde naar mate je verder komt. Maar dat geldt bij zoveel games. Over het algemeen biedt Shinobi genoeg afwisselende omgevingen en vijanden dat we daar eigenlijk niet over mogen klagen. Een nadeel kan misschien nog de moeilijkheidsgraad zijn. Zeker als je op normaal speelt, is het toch wel frustrerend dat je helemaal opnieuw bij een level mag beginnen als je al je levens op hebt gemaakt. Maar ach, daarvoor is de beginners-optie aanwezig. Dus echt grote minpunten zijn het niet. En voor de rest, speelt Shinobi gewoon heerlijk weg.
Verrassend tof spelleke
Wij zijn dan ook aangenaam verrast door deze titel. Een titel die wij niet ons vizier hadden, maar één die we jullie absoluut willen aanbevelen. Houd je van platformen en zoek je uitdaging? Dan is Shinobi een game die je aan je collectie toe mag voegen. Mits je houdt van het aparte stijltje en de Japanse humor. Iets dat niet voor iedereen is weggelegd. Maar wij kunnen er wel om lachen: een echte ninja eet kip, geen pizza. Komisch toch? Misschien is de game voor sommigen wat te lastig, maar een troost voor hen: op het beginnersniveau heb je een onbeperkte hoeveelheid aan levens. Dus ga de uitdaging vooral eens aan in Shinobi.
Cijfer: 8.5