Puyo Puyo Tetris 2 Review – Puzzelen als een malle!

zaterdag, 19 december 2020 om 13:00
puyopuyotetris2 1f1608200037
Tetris is een wereldwijd bekend fenomeen. Blokjes stapelen is al jaren populair en er zijn dan ook talloze varianten van, zoals Puyo Puyo wat net wat anders werkt . De puzzelgames kruisten zich eerder al voor een vermakelijke mix, maar zijn nu weer terug om nog flink wat uitdaging te bieden in één schattige mix. Hoewel dit garant staat voor urenlang vermaak, zijn er wel wat blokjes in de verkeerde rij geplaatst.
Waar je in Tetris aan de slag gaat met blokken in verschillende vormen die je samen moet voegen tot een rij, werkt Puyo Puyo net even anders. In die game vallen geleiwezens in tweetallen uit de lucht, met de bedoeling dat je combinaties van drie dezelfde kleuren maakt om ze weer weg te spelen. Waar je in Tetris niet aan de slag kunt met combo’s is dat in Puyo Puyo wel het geval. Strategisch spelen en een beetje geluk zijn essentieel bij deze game die in het Oosten al jaren hoge ogen gooit.
Is het een beter dan het ander? Absoluut niet, want waar Tetris een tijdloze klassieker is, is Puyo Puyo minstens net zo vermakelijk. Voor een flinke dosis extra plezier combineert SEGA de twee werelden, waardoor een unieke mix ontstaat die je al vanaf 34,99 euro in huis haalt. Het zou niet moeten werken, maar net als aardbeienjam met kaas op je boterham werkt de combinatie van de twee behoorlijk goed!
puyopuyotetris2 2f1608200093

Een clash van twee werelden

In Puyo Puyo Tetris 2 verweeft SEGA de twee unieke puzzelgames weer met elkaar. Eerder gebeurde dit in het origineel dat al behoorlijk vermakelijk was. Tijd dus om er een schepje bovenop te doen met een verhaal, nieuwe modi en allerlei nieuwe elementen om van te smullen. In de Adventure modus van de game blijkt al snel dat de wereld van Puyo Puyo door een vreemd fenomeen ineens gekruist is met die van Tetris. Ineens zijn overal blokken te vinden in plaats van geleiwezens.
Daarom ga je in ruim 90 levels op onderzoek uit, waarbij je telkens een gevecht voorgeschoteld krijgt. De ene keer krijg je de bekende Tetrisblokken voor je kiezen, terwijl je tegen een Puyo-speler moet vechten en de andere keer is het precies andersom. Dit alles is in een schattig en enorm kleurrijk jasje gegoten, boordevol leuke karakters die je onderweg tegenkomt. Het lijkt hierdoor misschien alsof de game simpelweg de eenvoudige gameplay uit beide games tegenover elkaar zet, maar niets is minder waar.
De game schakelt namelijk onderweg ook nog regelmatig in zijn combinaties, waarbij je in sommige levels zelfs live schakelt tussen de twee puzzelstijlen en zelfs in één speelveld zowel Tetris als Puyo moet spelen. Daarnaast krijg je ook Skill Battles voor je kiezen, waarbij je de tegenstander moet uitschakelen met speciale aanvallen, combo’s en de skills van de personages die je onderweg aan je team toevoegt. Iets wat ogenschijnlijk op een ondiepe plas water lijkt, blijkt al snel zo diep als een put te zijn. Vooral de combinatielevels en de Battles zijn ontzettend slim in elkaar gezet, waardoor je snel moet denken en, net als bij schaken, altijd twee stappen vooruit moet denken.
puyopuyotetris2 3

Van eenvoudig tot frustrerend uitdagend

De game houdt het in het begin nog lekker luchtig en laat je met een redelijk gemak door de levels heen gaan. Gaandeweg gaat de moeilijkheidsgraad in Puyo Puyo Tetris 2 omhoog, waardoor je uiteindelijk levels tegenkomt waarbij het zweet je uitbreekt. Er zijn zelfs levels de je drie tot vier keer opnieuw moet spelen, omdat de computergestuurde speler je het ontzettend lastig maakt.
Een punt van kritiek hierbij is dat de game je nergens goed uitlegt dat je je team kunt versterken met zogenaamde item-cards en wat deze precies doen. Er zijn wel lessen die je tussendoor krijgt en er is een Lesson modus in de game, maar daar denk je absoluut niet aan tijdens het doorlopen van de Adventure modus. De kaarten zorgen namelijk voor extra leven of extra ‘aanvalskracht’ in de Skill Battles. Voor nieuwkomers is het dan ook raadzaam om gedurende de game regelmatig een blik op deze oefenmodus te werpen.
puyopuyotetris2 4

Drie games voor de prijs van één

Puyo Puyo Tetris biedt alle modi uit de Adventure modus ook afzonderlijk van elkaar, zodat je alles ook tegen vrienden of anderen kunt spelen. De game laat je namelijk online en offline tegen elkaar spelen, en zo je krachten meten tegen alle spelers van de wereld. Hiermee is Puyo Puyo Tetris 2 lekker compleet wat betreft modi, maar je zult ze niet allemaal even veel spelen.
Zo kun je aan de slag met de klassieke gameplay uit Puyo Puyo of Tetris, allebei vermakelijke toevoegingen die niet mochten ontbreken aan deze cross over puzzelgame. Daarnaast kun je in de Fusion modus aan de slag met de verschillende modi die je in het verhaal tegenkomt. De leukste modus is de Swap modus, waarbij je elke 20 tot 30 seconden wisselt tussen Tetris en Puyo Puyo. Deze modus houdt je verreweg het langst geïnteresseerd als je tegen de computer speelt, maar ook als je tegen vrienden speelt.
Een modus die je al snel links zult laten liggen is de modus waarin je op Tetris-gebied steeds dezelfde blokken krijgt die je dan in het juiste vakje moet proppen en op Puyo Puyo-gebied telkens patronen moet oplossen met één of twee blokjes. Het valt in deze modus namelijk op dat je telkens dezelfde patronen voorgeschoteld krijgt. Hoe lekker een boterham met aardbeienjam en kaas dan ook is, als je het de hele tijd op je bord krijgt, wordt de smaak al snel minder.
puyopuyotetris2 5

Puyo Puyo Tetris 2 Review – Ontzettend vermakelijke opvolger

Ondanks de mindere modus is Puyo Puyo Tetris 2 een game die alle puzzelfanaten in huis moeten hebben, of het nou op de Switch, Xbox One, Series X/S of PlayStation 4 of 5 is. De game combineert het beste van twee werelden in één grote verzameling leuke (en verslavende) modi, maar biedt de games ook los aan. Op het geheel is een enorm kleurrijk en schattig jasje geplakt, maar daaronder schuilt behoorlijk wat uitdaging, die ideaal is voor jong en oud tijdens deze donkere dagen!