Puss in Boots: The Last Wish Review

dinsdag, 20 december 2022 om 16:00
puss in boots the last wish 1f1671539624
Na elf jaar wachten brengt DreamWorks eindelijk het vervolg op de avontuurlijke verhalen van Puss in Boots (De Gelaarsde Kat). Puss in Boots kennen we allemaal uit de Shrek franchise maar zijn eigen avonturen zijn misschien nog wel heldhaftiger. Lees hier onze review van Puss in Boots: The Last Wish.
In het tweede deel van Shrek mochten we voor het eerst kennismaken met Puss in Boots. Fiona's vader had de beruchte kat ingehuurd om Shrek van kant te maken. Toen Puss in Boots Shrek wilde aanvallen en dit niet lukte besloot hij in plaats van vijanden te worden vriendschap te sluiten met onze groene vriend en Ezel. Zo werd de kat een bekend en geliefd gezicht in de franchise van DreamWorks.
In de Engelse versie heeft Puss in Boots de zwoele stem van Antonio Banderas, bekend van de Zorro films en Spy Kids. Salma Hayek die we kennen van Hitman’s Wife’s Bodyguard en Grown Ups spreekt de stem in van Kitty Softpaws, de vrouwelijke tegenhanger van Puss. In de film worden we ook geïntroduceerd aan een nieuwe personage dat het team komt versterken, genaamd Perro. Hij is een therapy dog die zich als kat verkleedt om erbij te horen. Zijn stem wordt ingesproken door Harvey Guillén uit de film Truth or Dare.
In dit tweede deel van de Puss in Boots franchise krijgen we te zien hoe de avonturen van de kat verder gaan. Hij wordt als legende beschouwd in het boevencircuit en is daarom ook een bekend doelwit voor veel vijanden.
puss in boots the last wish 2f1671540421

Terug op het boevenpad

Het verhaal begint bij Puss in Boots in een dokterskamer. Hij heeft acht levens verloren en heeft nog maar één leven over volgens de dokter. Hij adviseert de kat om zijn streken achter zich te laten en met pensioen te gaan om zijn leven voort te zetten als een schootkat. De dokter geeft hem zelfs een adresje van een vrouw met honderden katten.
Puss in Boots kennende doet hij dat natuurlijk niet en gaat fijn verder op boevenpad. Totdat hij oog in oog komt te staan met de dood, letterlijk. Hij is zo bang dat hij zijn laarzen, hoed en zwaard begraaft en het adres van de dokter opzoekt. Hij heeft de spreekwoordelijke strijdbijl begraven en wil ongedeerd van zijn laatste leven genieten. Tot hij erachter komt dat veel vijanden nog naar hem op zoek zijn. Al snel moet hij weer vechten voor zijn leven en vervalt hij in oude gewoontes.
Hij wordt ongevraagd gevolgd door Perro, een hond die Puss in Boots als zijn nieuwe beste vriend ziet. Later in de film krijgen we te zien hoe Puss in Boots en Kitty Softpaws elkaar weer tegenkomen na hun tragische einde in de vorige film. Dit zorgt voor ingewikkelde en ongemakkelijke momenten tussen de twee aartsrivalen/lovers.

Bijzondere schurken

De film brengt nieuwe interessante schurken met zich mee, die we allemaal kennen uit bekende sprookjes. Dit was in de Shrek films natuurlijk ook het geval maar de schurken uit deze film zien we voor het eerst. Zo hebben we de brute versie van Goudlokje en de drie beren. Ook verschijnt Little Jack Horner ten tonele, die in Nederland niet bekend is, maar gaat over een klein dik jongetje dat verslaafd is aan taarten. En dan is er ook nog de angstaanjagende big bad wolf uit verschillende sprookjes. Wat ons betreft had DreamWorks alleen wel iets minder schurken erin mogen stoppen.
Zoals gezegd introduceert Puss in Boots: The Last Wish ook een nieuw hulpje in de vorm van Perro. Hij is een verlaten hond die streeft om een therapiehond te worden om zo mensen te helpen met hun angsten. Tijdens de film heeft het personage ons hart gestolen met zijn onwetendheid en schattige momenten. Het is te hopen dat Perro ook in de volgende delen te zien zal zijn (mocht die komen).
puss in boots the last wish 3f1671540446

Een nieuw deel?

Let op: dit gedeelte bevat spoilers over Puss in Boots: The Last Wish!
Aan het eind van de film zien we hoe de teamleden van 'Team Friendship' (Puss in Boots, Kitty Softpaws en Perro) een schip stelen en varen naar 'nieuwe avonturen en oude bekenden'. Het beeld draait en we zien in de verte de FAR FAR AWAY-letters in de bergen. Dit kan bekend voorkomen bij Shrek-fans. Het is de stad waar Shrek, Fiona en hun drie kinderen wonen. Betekent dit dat er een Shrek 5 aankomt? Het zou zeer goed mogelijk kunnen zijn.

Puss in Boots: The Last Wish Review - Het kijken waard

Als je fan bent van de Shrek- en Puss in Boots-franchise dan is deze film zeker een bezoekje aan de bioscoop waard. De film zit vol met humoristische momenten, zoals we van de film zijn gewend en de nieuwe personages zijn een goede toevoeging - met name Perro. Het is dan ook te hopen dat de nieuwe personages terugkeren in een mogelijk nieuw deel. Alleen had DreamWorks wat ons betreft wel iets minder schurken erin mogen stoppen.