Professor Layton en het Masker der Wonderen Review

maandag, 12 november 2012 om 18:00
De professor is terug. Niet langer in 2D op de DS, maar in drie dimensies op de 3DS. De ware puzzelfanaat weet er natuurlijk al alles van. Iedereen die de avonturen van de professor en zijn leerling Luke gevolgd heeft, zal vanaf dit deel over moeten stappen naar de 3DS. Maar is Professor Layton en het Masker der Wonderen de overstap wel waard, of had Nintendo de game beter naar de DS kunnen brengen zodat iedereen ermee aan de slag kan?
Professor Layton en het Masker der Wonderen is al weer het vijfde deel dat de serie rijk is. Na een succesvolle eerste trilogie is Nintendo opnieuw begonnen met een drieluik dat zich voor de eigenlijke serie afspeelt. Het Masker de Wonderen is daar het tweede deel van. In dit avontuur reizen Layton, Luke en Emmy (de assistent van de professor) af naar Monte d’Or. Dit jonge stadje heeft in korte tijd twijfelachtige roem verworven als de stad der wonderen. Een gemaskerde heer zet er de boel namelijk op stelten door ‘wonderen’ uit te voeren. Een beetje als de film V for Vendetta dus, inclusief de nodige slachtoffers.
Niet iedereen is overtuigd door deze wonderen en professor Layton wordt ingeschakeld om uit te zoeken wat er nu precies aan de hand is. Tijdens het avontuur krijg je ook meer te weten over de jeugd van Layton. Je gaat terug in de tijd en kunt ontdekken waarom Layton zich is gaan verdiepen in de archeologie. En je krijgt eindelijk te zien wat voor imposante haardos de professor normaal gesproken onder zijn hoed verstopt. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Of toch wel? Dat laten we aan jullie zelf over om te ontdekken.
Top verhaal
Het verhaal is zoals vanouds namelijk weer een van de belangrijkste onderdelen van de game. Uiteraard zijn er de puzzels die je zult moeten oplossen, maar naast dat is het verhaal hetgeen waarvoor je Professor Layton opstart. Het Masker der Wonderen levert een interessant verhaal waarmee je zeker twintig uur zoet bent. Helaas was het een beetje voorspelbaar wie de gemaskerde heer was, maar naar goed gebruik biedt de game meerdere mysteries dus er zijn altijd wel geheimen die meer moeite kosten om te ontfutselen. Over het algemeen zorgt Het Masker de Wonderen in ieder geval voor een boeiend verhaal dat je zal blijven achtervolgen totdat raadsel is ontraadseld.
Ingewikkelde puzzels
Om vooruitgang te maken in het verhaal zul je een heleboel puzzels op moeten lossen. De game komt al met 150 puzzels en daar worden er het komend jaar helemaal gratis 365 aan toegevoegd. De doorgewinterde puzzellaar zal dus wel even vooruit kunnen. De puzzels variëren van gemakkelijk tot echte breinkrakers. Soms is logica je beste vriend en soms zul je gewoon goed op moeten letten. De game wil je expres wel eens op het verkeerde been zetten. Buiten de doos denken is bij veel puzzels een aanrader. Het zorgt zo vaak voor de oplossing dat je af en toe veel te lang na aan het denken bent over een simpele puzzel omdat je de – afwezige – doorgestoken kaart probeert te vinden.
Maar dat is dan juist de uitdaging. Kom je er echt niet uit dan helpen de hints je altijd verder waardoor geen enkele puzzel als onmogelijk te kraken bestempeld hoeft te worden. De puzzels komen in alle vormen en maten en je vindt genoeg afwisseling tussen de raadsels om je ook voor langere periodes bezig te houden. Wil je even wat anders dan het verhaal dan bieden de Professor Layton games ook altijd een aantal minigames. Ditmaal is dat niet anders. Heel interessant zijn deze echter niet. Het een konijn leren acteren is de leukste, maar het feit dat je na een eerste keer niet meer door de tekst heen kunt scrollen – wat in de rest van de game wel kan – haalt het tempo er een beetje uit.
3D grotendeels overbodig
De 3D-functie van de 3DS kunnen we ook scharen bij de dingen die geen indruk weten te maken. In de tussenfilmpjes weet de 3DS goed gebruik te maken van alle drie de dimensies, maar dat stopt zodra je uit het filmpje bent. Alles is gewoon nog 2D, maar dan met een beetje diepte ten opzichte van elkaar. Waar het gebrek aan 3D-ondersteuning het meest opvalt, is echter bij de puzzels. Op een enkele puzzel met een doolhof na is alles gewoon in twee dimensies. De 3D-functie uitzetten zodat je langer van je accu kunt genieten is dus geen ramp want je mist praktisch niets.
Audiovisuele topprestatie
De game deelt nog meer met de DS-versies alleen deze keer bedoelen we het wel positief. De graphics zijn werkelijk waar uitzonderlijk mooi. De Professor Layton games gebruiken tot nu toe steeds een apart stijltje om alles vorm te geven en dat werkt uitstekend. Vooral in de tussenfilmpjes komt de pracht goed naar voren. Alles wordt bijgestaan door mooie muziek waardoor je helemaal in de juiste stemming raakt om wat puzzels op te lossen. Qua audiovisuele presentatie is het – zoals we gewend zijn van deze serie – helemaal in orde.
Bekende formule
In bovenstaande tekst hebben we het er erg vaak over dat dingen net zo zijn als we ze kennen uit eerdere delen van de serie. Echte vernieuwing hoef je dan ook niet te verwachten. Het is meer van hetzelfde, maar iedereen die eerder een puzzelgame van Layton heeft opgepakt weet dat dat geen slecht punt is. De games zijn standaard van hoge kwaliteit en dat kunnen we ook zeggen over Het Masker der Wonderen. Hier en daar zie je wel enkele veranderingen, zoals het in derde persoon rondlopen door ruïnes en oplossen van puzzels. Over het algemeen blijft het echter een normale Professor Layton game alleen dan in 3D.
Wonderlijk avontuur
Gamers die Professor Layton al eens hebben gespeeld op de DS weten wat ze kunnen verwachten van dit eerste 3DS-avontuur. Professor Layton en het Masker der Wonderen houdt vast aan de vertrouwde formule en slaagt erin om weer een indrukwekkend verhaal te vertellen. De inventieve puzzels houden je gegarandeerd uren bezig en dan willen we wel door de vingers zien dat er vrij weinig vernieuwing is. Wat jammer is, is dat de 3DS vrijwel geen nut heeft. Als je de game in 2D speelt, mis je niets. In dat opzicht loopt Nintendo wel een groot deel van zijn publiek mis door de game enkel naar de 3DS te brengen. Ben jij een groot puzzelfanaat dan wil je dit wonderlijke avontuur niet missen.