Pro Evolution Soccer 2013 Review

dinsdag, 18 september 2012 om 18:00
Goed, het is dus weer de maand van FIFA 13 en Pro Evolution Soccer 2013. Hét gevecht! Ongetwijfeld zal de ene game een hoger cijfer dan de andere krijgen. Vandaag is Pro Evolution Soccer 2013 aan de beurt, komende donderdag is het aan FIFA 13. En ja, dat gaat een winnaar opleveren. Wie het is? Misschien kan deze recensie je daar al een beeld van schetsen.
Het is de laatste Pro Evolution Soccer 2013-game die op de huidige engine gebouwd is, wat dus betekent dat de onlangs geopende Europese studio volgend jaar een compleet nieuwe engine zal bouwen. Want ja, sinds de overgang naar de huidige generatie consoles is het helemaal misgegaan met de franchise. FIFA maakte vooruitgang, terwijl Pro Evo achteruitgang boekte. Kijk, daar gaat iets verkeerd. Intussen is Konami druk bezig met een comeback en vooralsnog gaat het de goede kant op.
De gameplay die verbeterd moest worden
Kerntaak van Pro Evolution Soccer dit jaar was simpelweg om de gameplay te verbeteren, met hier en daar wat toevoegingen uiteraard – maar daar komen we later nog op terug. Met maar liefst vijf gameplayveranderingen moet het enigszins goedkomen. Zo heb je de PlayerID, wat betekent dat spelers als Ibrahimovic en Iniesta precies hetzelfde spelen als in het echt. En ja, het komt vrij goed overeen. Daarnaast is de keeper een stukje beter geworden – vorig jaar was het matig; nu is het ietwat beter maar nog altijd niet goed. Tevens zijn de flankspelers een stuk beter geworden en zijn spelers eindelijk beter te besturen. Ja, dat maakt het een stuk beter.
En dan heb je ook nog de ProActive AI, die ervoor zorgt dat de computer een stuk slimmer zal anticiperen op je acties. Aan de andere kant zijn je eigen verdedigers beter opgesteld en dus zullen ze beter op hun plek staan dan je gewend bent. Natuurlijk ligt het eraan of je met Willem II of Manchester City speelt, maar je begrijpt vast wat ermee bedoeld wordt.
Lekker oefenen
Een groot pluspunt aan Pro Evolution Soccer 2013 is dat alles, ondanks de behoorlijk pittige gameplay, makkelijk te leren is. En dat is een ongelofelijk groot voordeel ten opzichte van FIFA, dat overigens wel een beetje beter haar best heeft gedaan op dat aspect in de versie van dit jaar. Maar nee, op dat gebied is Pro Evolution Soccer 2013 absoluut nog de beste. Met name dankzij de ongelofelijke fijne toegankelijkheid van het trainingsgedeelte – je kunt gewoon doen wat je wil, wat niet vaak het geval is bij irritante dwingende tutorials – zul je erg blij met zo’n toevoeging zijn.
Afwerking werkt niet mee
Het is alleen zo dat je, ondanks het feit dat je alle knoppen en dergelijke weet, nog altijd moeite hebt met het spel spelen. Dat komt door het feit dat het spel veel verwerkingstijd nodig heeft. Verwerkingstijd in de zin van dat passes niet vaak in één seconde aangenomen kunnen worden, om ‘m vervolgens weer door te passen. Nee, veel te vaak zul je nog eerst zitten klooien met de bal alvorens je een beslissing maakt om te schieten of iets dergelijks. Dat is jammer. Het had zoveel sneller kunnen gaan. Hierdoor krijg je absoluut het gevoel dat je met een onrealistische voetbalgame bezig bent.
En zie dat overigens alsjeblieft niet als een groot minpunt. Er zijn genoeg gamers die van dit soort spellen houden, maar menig voetballiefhebber zal – om toch die vergelijking met FIFA te maken – niet voor Pro Evo kiezen. Simpelweg omdat het realisme nog niet helemaal top is, wat hopelijk volgend jaar wel zal gebeuren.
Veel content
Op het gebied van content schiet Pro Evolution Soccer 2013 echter niet tekort. Met de Master League, één van de leukste modi van alle voetbalgames, heb je simpelweg een trofee in handen. En ja, de aanwezigheid van de UEFA Champions League en in mindere mate de Copa Libertadores is ook zeer aangenaam. Qua content zit het goed dus wel snor. Om toch even terug te komen op de Master League: hier en daar is wel wat veranderd. De PES Shop is in het spel zelf verdwenen, maar nog altijd in de Master League aanwezig, maar dan in andere vorm. Schoenen kopen en dergelijke is vervangen door cadeautjes die je na een bepaalde wedstrijd kunt krijgen. Met het nieuwe menu ‘Item’ krijg je de beschikking over verschillende dingen, denk aan de mogelijkheid tot het verbeteren van een bepaald statistiek, of een fietsmachine waarop je kunt trainen. Altijd handig.
Echte gezichten, maar ja
En dan de graphics. Ja, die zien er erg goed uit. In tegenstelling tot FIFA 13 zijn bijna alle spelers van de Eredivisie wél voorzien van echte gezichten. En dan zegt de producent van FIFA 13 dat het zo’n ongelofelijk lang proces is, dat gezichten importeren. Onzin dus. Pro Evo spant op dit gebied de kroon, maar weet wederom niet te slagen op het gebied van licenties. Als het je niet lukt om de grootste competitie van Europa – de Engelse – te licenseren, dan mis je gewoon iets. Dat scheelt sowieso miljoenen in verkopen. En ook wij Nederlanders moeten we het doen met keepers als Farzel Haar. Dat blijft jammer.
Volgend jaar beter
Pro Evolution Soccer 2013 gaat dit jaar het gevecht niet winnen. Het is weliswaar weer een stukje beter dan de voorganger, maar nu we een jaar verder zitten verwachten we ook meer. Het wachten lijkt te zijn op de nieuwe engine die volgend jaar gebruikt zal worden. Tot die tijd kun je zonder enige twijfel met FIFA aan de slag, maar wees niet boos als je een enorme Pro Evo-fan bent. Het spel is nog altijd goed, maar weet niet dat ultieme gevoel van realisme te benaderen. Het wil té graag FIFA zijn. Konami moet goed nadenken welke kant het op wil, want op het gebied van arcade laat het spel wel veel pluspunten zien. Het realisme daarentegen, nee, dat wordt ‘m niet.