Prince of Persia Trilogy Review

door Timo
dinsdag, 28 december 2010 om 15:00
Naast Sly Racoon en Kratos is ook de Prins van Perzië aan de beurt om opnieuw te schitteren in een remake van zijn eigen trilogie. De Prince of Persia Trilogy 3D ligt sinds enige tijd in de winkels. Maar is het wel de moeite waard om terug in de tijd te reizen en opnieuw de avonturen van deze prins te beleven?
Het is inmiddels meer dan 20 geleden dat we voor het eerst kennis maakten met de Prince of Persia en ondertussen zijn er heel wat games binnen deze franchise verschenen. Ubisoft pakt het voor deze release echter anders aan. We krijgen namelijk geen geheel nieuwe Prince of Persia game voor onze kiezen, maar een verzameling van The Sands of Time trilogie, oftewel de drie games die op de vorige generatie consoles verschenen.
Prince of Persia: The Sands of Time, Warrior Within en The Two Thrones zijn alle drie opgepoetst en te spelen in HD-kwaliteit. Verwacht hierbij echter niet een totaal vernieuwde stijl van de games. De details in de games zijn namelijk nog hetzelfde als zes jaar terug. Dat neemt niet weg dat je wel ziet dat bij de meeste objecten en elementen in de levels de ruwe kantjes glad zijn gemaakt en er zeker een verschil is ten opzichte van de originele games, waarvan de laatste in 2005 verscheen. Als kers op de taart kun je de trilogie ook geheel in 3D spelen, een onderdeel dat we helaas niet zelf hebben kunnen testen.
Zand der Tijd
Wie niet bekend is met The Sands of Time trilogie mag zich gaan schamen, want een beetje gamer moet toch in ieder geval bekend zijn met het eerste deel. Het verhaal draait uiteraard om de prins van Perzië. Wanneer de prins in het bezit komt van de 'zandloper des tijds' en de mysterieuze 'dolk des tijds' beseft hij dat hij uitermate machtige krachten bezit. De beste man begaat de grootste fout van zijn leven door deze ‘dolk des tijds’ in de bijbehorende ‘zandloper des tijds’ te steken. Hiermee laat hij namelijk een groot kwaad los. In de eerste game probeert hij dan ook zijn fout terug te draaien met hulp van de dochter van de maharadja, Farah. Uiteindelijk weet de prins de tijd zover terug te draaien dat hij zijn fout kan herstellen.
Zeven jaar later blijkt echter dat dit pas het begin was van een onheilspellend avontuur. In Warrior Within zit de ‘wachter der tijd’ hem namelijk achterna omdat de prins de dans ontsprongen is door de tijd terug te draaien. De tijdlijn klopt hierdoor niet meer. De prins besluit om zo ver terug in de tijd te gaan, dat het ‘zand des tijd’ nooit gemaakt kon worden en dan ook niemand de kracht ervan kan bezitten. Na vele obstakels weet de prins uiteindelijk in het laatste deel van de trilogie, The Two Thrones, zowel de dolk als het zand des tijd te vernietigen en alles terug te draaien.
Prince Of Persia Trilogy 3D Screenshot 161790 Prince Of Persia Trilogy 3D Screenshot 161789 Prince Of Persia Trilogy 3D Screenshot 161785
Vooral platformen, later vechten
Uiteindelijk komt het er qua gameplay op neer dat het eerste deel vooral bestaat uit het springen van platform naar platform, terwijl er in de andere twee delen meer gevochten zal moeten worden. Het platformen laat je onder andere muren oplopen, springen tussen muren en de meest onmogelijke acrobatische kunsten uitvoeren om van de ene kant van het level naar de andere te komen. Daarnaast zul je uiteraard ook aardig wat puzzels op moeten lossen. Voor de mensen die de games al gespeeld hebben zorgen de meeste puzzels voor goede herinneringen aan de franchise. Of uiteraard slechte, als je soms urenlang gefrustreerd bezig was om ze op te lossen.
Regelmatig zullen er ook vijanden opduiken die je op acrobatische wijze moet uitschakelen. Zo kun je tijdens gevechten van muren afspringen of over vijanden heen springen als je de gewone tactieken onvoldoende vindt. Hierbij geldt wel dat er niets aan de gameplay veranderd is, ook niet aan de minpunten. Hierdoor is het vechten over het algemeen nog steeds oppervlakkig en saai.
Met het eerste deel werd de basis gelegd en deze blijft nog altijd de meest leuke om te spelen. Dit komt vooral door de sfeer. De twee vervolgen waren wat donkerder, iets dat minder goed bij de Prince of Persia games past. Toch zijn ook die delen zeker de moeite waard en wordt het vechtsysteem in die twee games wat meer uitgediept.
Probleem met geluid, wel lange speelduur
Er is echter wel een kleine kanttekening. Tijdens het spelen hadden we namelijk een paar keer het probleem met het geluid dat niet helemaal meewerkte. Het geluid valt soms namelijk bijna stil, enkel de geluidseffecten blijven op vol volume door je luidsprekers klinken. Hierdoor hoor je vaak niet wat er bijvoorbeeld gezegd wordt, omdat het geluid van het hakken van de monsters veel te hard staat. Je dient de game dan even opnieuw op te starten en het is verholpen.
Het is dus geen bug waardoor je niet meer verder kan spelen, maar het kan wel irritant zijn. Tip: zet de ondertiteling aan zodat, als het geluid uitvalt, je gewoon kunt lezen wat er gezegd wordt. Hierdoor mis je tenminste niets van het geweldige verhaal. In totaal zul je ongeveer 25 tot 30 uur nodig hebben om dit verhaal van de trilogie te doorlopen. Wil je voor elk spel ook nog eens een platinum trophy halen, dan zul je er nog langer mee zoet zijn.
Aanbieding die je niet kunt afslaan
Maak je maar klaar om terug in de tijd te gaan en de prins zijn avonturen opnieuw te beleven. De Prince of Persia Trilogy is namelijk meer dan de moeite waard om aan te schaffen. Ondanks dat de game op grafisch gebied amper vooruit is gegaan en het geluid soms niet helemaal meewerkt, krijg je meer dan waard voor je geld. Daarbij is het verhaal er één om nooit te vergeten. Voor de mensen die de trilogie nog niet gespeeld hebben, is dit dan ook een aanbieding die je niet kunt afslaan. Voor een kleine 30 euro heb je één van de beste trilogieën ooit in je PlayStation 3 zitten.