Pokémon Rumble U Review

woensdag, 21 augustus 2013 om 17:00
12 oktober is het tijdstip dat de Pokéfreak in zijn agenda heeft staan. Over minder dan twee maanden liggen X en Y in de schappen. En dit is het voorgerechtje: Pokémon Rumble U. We verkleinen opzettelijk. Hoewel de game zich in het universum der Pokémon afspeelt, distantieert het zich daar volledig van.
In de openingsscène wordt dat al duidelijk. Pikachu en zijn vrienden Snivy, Tepig en Oshawott – de drie start Pokémon uit Black en White – worden uit de speelgoedwinkel gesmeten. De boosdoener is niemand minder de Kyurem, het legendarische dragon/ice type dat ook al voor een hoop onheil zorgde in Black 2 en White 2. Daar houdt het mee op qua overeenkomsten. Want na het zien van dit openingsfilmpje is het doel duidelijk. Breng de schattige speelgoedfiguurtjes terug naar de plaats waar ze thuishoren.
Heb plezier als een kleuter
Dat slappe verhaal wordt af en toe aangevuld met een nieuwe boss die wat gemene teksten richting je hoofd smijt. Moeten we daar treurig om zijn? Het antwoord is nee. Pokémon Rumble U is bedoeld als Party game voor de jongere generatie. Het is goed voor te stellen dat je zoontje samen met zijn vriendjes uren plezier kan hebben in de vechtarena’s die het spel rijk is. Eerlijk – wij vonden het voor een paar uurtjes zelfs leuk om samen te vechten in Pokémon Rumble U. En wij zijn ook geen kleuters meer.
Buttonbashen maar
Je speelt de game met z’n vieren. Eén GamePad (voordeel: met genoeg kracht kun je een sterke bom gebruiken) en drie Wii-afstandsbedieningen. Eventueel kun je andere poppetjes laten besturen door de computer maar met drie echte medespelers aan je zij beleef je het meest plezier. Het idee is om zoveel mogelijk op de A-knop te rammen zodat je de vaak overvolle battle arena’s leegveegt. Soms kent je Pokémon een tweede aanval die je onder de B-knop vindt. Zo kun je afwisselen met effectiviteit van moves, bijvoorbeeld water op vuur. Heel veel strategie vraagt dit niet. Pas wanneer je tegen het einde van de game aanhikt, word je geacht om hier over na te denken.
Ik wil gewoon de beste zijn
Wat dit vooral een spel maakt dat leuker is als partygame, is de aanwezigheid van het puntensysteem. Gedurende de gevechten, die hooguit twee minuten duren, vind je muntjes. Aan het eind van de strijd zet de game je tegenover elkaar waarbij de muntjes grotendeels je score bepalen. Andere factoren zijn de eerste hit, de laatste hit en dergelijke. Tevens is het aantal Pokémon dat je verzamelt van belang. Je vindt de gewone rode Pokéballs, goude Pokéballs en blauwe Pokéballs. De blauwe leveren je de meeste punten op gevolgd door de goude en dan de rode. Nog belangrijker: het zakmonstertje dat erin zit.
Dit geeft een vreemd gevoel
De Pokémon zijn dus allemaal speelgoedpoppetjes en kunnen zodoende niet beter worden. Dit levert ongeloofwaardige situaties op als een Riolu die tien keer zo sterk is als een Blastoise. Die Blastoise vang je dan vrij ver vooraan in de game, terwijl die Riolu middenin verzameld is. Zorgelijk? Ja! Nintendo zette de game neer om alle 649 Pokémon te verzamelen, de bekende zin ‘Gotta Catch ‘em All’. Het is daarbij de bedoeling om ook tastbare poppetjes in de winkel te kopen. De waarde van die poppetjes is daardoor in de game te verwaarlozen, al heeft de echte Pokéfreak zoiets van: Hé, cool een poppetje!
Wat dit geheel nog dubieuzer maakt. Waar the fuck kun je die plastiek, tastbare Pokémon die je kunt inscannen met je GamePad vinden? We kunnen het antwoord niet aan je presenteren.
En dan hebben we het nog niet gehad over een aantal bloopertjes die niet in 2013 thuishoren. Visueel is het niet denderend – goed we komen slechter tegen. Waar het vooral gebrekkig is, is het overzicht. Het aantal Pokémon dat je vangt loopt zo uit de klauwen en zo kom je maar moeizaam bij het zakmonstertje dat je zoekt. De vier beste staan vooraan, welke je eventueel kunt vervangen door favorieten te selecteren. Zoals gezegd die levelen niet mee. Er zit dus niets anders op dan ouderwets te zoeken.
Het voorgerechtje voor X en Y
En zo is Pokémon Rumble U niet meer dan een voorgerechtje voor wat X en Y ons moet brengen. Als we kritisch moeten zijn, stelt de game geen ruk voor. Maar toch is het leuk om lekker hersenloos even een paar uurtjes in gezelschap hiervoor je Wii U aan te zetten. Heerlijk wat kreten laten om de spanning die het oplevert om de beste te willen zijn. Maar in bijna iedere arena gebeurt hetzelfde. En dat zorgt ervoor dat je Pokémon Rumble U misschien niet eens uit wil spelen. Ook al is de game met zijn 4/5 uur al aan de korte kant. Bovendien lapt het de wetten der natuur van Pokémon aan de laars. En dat is zelfs voor een Pokéfreak even slikken!
Cijfer: 4