Cubetractor Review

Review
woensdag, 21 augustus 2013 om 15:00
xgn google image
Cubetractor, het klinkt als iets met kubussen en tractoren. Dat is niet helemaal waar. Ja, de game is erg vierkant, maar er komt hier geen boerenvoertuig in voor. Integendeel…
Als je een game uitbrengt met de mededeling dat hij de IGF China Best Game Award 2012 heeft gewonnen, dan leg je de lat redelijk hoog. Helemaal als je de game slechts met zijn tweetjes hebt gemaakt. Nu zijn de twee makers, Justin Tan en Bruce Chia, GAMBIT-alumni, dus ze hebben het wel bewezen dat ze goede gamemakers zijn. Toch blijft het de vraag of zo’n Chinese indiegame van de gloednieuwe studio Ludochip ook in Europa aanslaat.

Het speelveld doet op het eerste gezicht een klein beetje denken aan The Legend of Zelda: A Link To The Past. Het ziet er cartoonesk uit, gebruikt ongeveer dezelfde kleuren en er zit erg veel landschap in de vorm van grote velden vol groen in, waar koeien graag in zouden rondgrazen - ware het niet dat er geen koeien in dit spel voorkomen natuurlijk -. In Cubetractor zie je alles ook van boven (de objecten hebben schuine kantjes, zodat je de verschillende objecten makkelijker herkent). En hoor je retro deuntjes op de achtergrond.

Een tikkeltje anders dan anders
Daar houdt de overeenkomst wel op, want Cubetractor is een tower defense-spel, een genre dat momenteel zeer populair is op tablets en smartphones. Toch biedt deze wel iets meer dan de standaard tower defense, dankzij een originele twist. Je speelt namelijk met één hoofdrolspeler: een robot die zich moet zien te verdedigen.

Hoewel je geen boerenpummels op trekkers ziet rijden in deze game, heet dit spel niet voor niets ‘tractor’. In principe doet een tractor natuurlijk weinig totdat je er iets achter hangt. In Cubetractor heb je weliswaar geen tractor, maar moet je met een robot blokken op de juiste plek zetten zodat je beschermd bent tegen alle laserturrets en vijandelijke robots. Als twee kubussen elkaar raken, dan vormen ze een wapen tegen de ellende die op de lachende robot afkomt.
Dat betekent dat je niet alleen simpel torens neerzet door geld op te rapen (zoals je in veel andere spellen uit dit genre wel doet), er zit aanzienlijk meer actie in. Je moet kogels ontwijken terwijl je zoekt naar kubussen die goed tegen elkaar aan kunnen knallen. Uiteraard kunnen de kubussen niet zomaar elke kant op, want ze moeten wel op een tactische manier gepositioneerd zijn om de knal te maken.
Op tijd een stapje terug doen
Je moet niet alleen dat uitkienen, maar ook opletten dat je zelf wel opzij gaat voordat de kubussen bij elkaar komen. Je staat namelijk precies op de positie waar de knal plaatsvindt, omdat je ze daar eerst heen moet trekken. Stap op tijd weg om te zorgen dat je niet gesandwicht wordt door de blokken. Waarschijnlijk ga je dit wel een paar keer vergeten, dus maak jezelf op voor redelijk wat frustratie tijdens het gamen.

Gelukkig is dat puur frustratie naar jezelf, want op de game valt eigenlijk niet zoveel aan te merken. Het werkt hartstikke goed, dus als jij een fout maakt en game-over gaat, dan is dat geheel aan jezelf te wijten. Ook komen er naarmate de game vordert steeds meer nieuwe dingen bij. Als je bijvoorbeeld drie kubussen tegen elkaar laat botsen in plaats van twee, dan krijg je betere verdedigingstorentjes. Het is helemaal aan jou welke strategie je kiest om verder te komen.
Verderkomen is hier niet letterlijk trouwens, want dit is geen open wereld game. Verwacht van Cubetractor diverse levels in plaats van een grote wereld, waar je zelf op eigen houtje doorheen kunt gaan. Spijtig, want dat wordt veroorzaakt door het feit dat elk level er nagenoeg hetzelfde uitziet. Steeds dezelfde kleuren, dezelfde wereld. Het lijkt op een dungeon crawler waarin willekeurige levels worden samengesteld: alles heeft steeds hetzelfde uiterlijk, alleen liggen bepaalde objecten of bevinden bepaalde vijanden zich op een andere positie. Dodelijk saai.

Het schijnt zo te zijn dat Ludochip het spel in HD wil gaan maken, maar dat lijkt onnodig omdat alles er zo hetzelfde uitziet. Wat wel een goed idee is waarmee het ontwikkelteam speelt, is dat er mogelijk een multiplayer komt. Uiteraard reviewen we deze game nu als singleplayer en gaan wij niet van de multiplayer uit, maar het is goed om te weten dat hij komt, want dit zou de game aanzienlijk aantrekkelijker maken. Juist omdat dit dus niet alleen maar tower defense is, maar ook veel actie-elementen bevat.
Een kleine waarschuwing: bij het opstarten van de game kan het zijn dat het scherm uit elkaar wordt getrokken, waarbij grote vlakken ontstaan en de tekst onleesbaar is. Probeer dan naar ‘options’ te gaan en zet ‘stretch’ aan of uit. Dit kan helpen de game zo te krijgen als hij hoort. Het is nogal schrikken als het beeld zo wordt uitgerekt, want het begint al in het menu waardoor je ‘bang’ wordt hoe de rest van de game er dan bij zal staan, maar gelukkig zit er dus een oplossing ingebouwd om je zorgen weg te nemen.
Stevig met een rafelig randje
Hoewel Cubetractor een hele fijne mix van verschillende gamegenres samenbrengt en qua techniek staat als een huis, zijn er veel eigenschappen die wat meer aandacht hadden mogen krijgen. Denk daarbij aan de omgevingen die steeds hetzelfde zijn, maar ook aan de muziek die steeds in herhaling valt en dat rare probleem met het uitgerekte beeld. Hoewel daar een oplossing voor is, is het een afschrikwekkend begin van het spel, en dat terwijl die lachende robot juist allesbehalve angstaanjagend is.
Cijfer: 7

Populair Nieuws