Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX Review - Prijzig maar leuk tussendoortje

woensdag, 04 maart 2020 om 15:00
pokemon mystery dungeon rescue team dx comparisonf1659708241
Altijd al gedroomd hoe het is om een Pokémon te zijn? In Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX wordt deze droom werkelijkheid, wanneer je op een dag opeens wakker wordt als een Pokémon in deze dungeon crawler. Maar of deze ervaring is waar je altijd al over droomde of een regelrechte nachtmerrie lees je in onze Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX review.
In Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX kruip je in de huid van een Pokémon en vorm je samen met jouw gekozen partner-Pokémon een reddingsteam. Dit spel is een remake van de originele Game Boy Advance en Nintendo DS titels Red Rescue Team en Blue Rescue Team, en speelt als een roguelike dungeon crawler met een versimpelde versie van Pokémons turn-based gevechtssysteem.
Dit komt neer op een spel waarin je met verschillende Pokémon kerkers verkent, waarin het doel is het einde te bereiken en onderweg zoveel mogelijk schatten op te pakken. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot, want veel Pokémon zullen je in de weg zitten, en aan het einde van de meeste kerkers wacht een krachtige Pokémon jullie op. De gameplay van het spel is vrij recht-voor-z'n raap en erg simpel, maar misschien wel net iets té simpel voor velen om te blijven boeien, en zeker geen 60 euro waard.
2020022802064300 a5a477b869afd225b3daf74249d70ff2
pokemon mystery dungeon rescue team dx trailer art

Je bent zelf een Pokémon

Wanneer je het spel start krijg je een vragenlijst onder je neus geschoven. Deze persoonlijkheidstest bepaalt als welke Pokémon jij het spelt zult spelen. Deze vragen variëren tot erg herkenbare scenario's waarin iedereen zich wel eens bevindt, tot hilarisch vergezocht. Niet tevreden met jouw uitkomst? Dan mag je alsnog één van je favoriete Pokémon uitkiezen uit een selectie populaire monstertjes.
Kies er een leuke partner bij en je reddingsteam is klaar om aan de slag te gaan. Jij bent namelijk benieuwd waarom je opeens wakker bent geworden als een Pokémon en weet niets meer van hoe het leven was voor je een Pokémon was. Ook wordt de wereld van Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX belaagd door natuurrampen en raken Pokémon dagelijks vermist.
Het verhaal van dit spel ligt namelijk iets meer op de voorgrond dan dat je gewend bent van Pokémon spellen. Het spel bevat enorm veel dialoog,en naarmate je progressie boekt, krijgt het verhaal meer diepgang ook. Niet verkeerd!
2020022802122500 a5a477b869afd225b3daf74249d70ff2

Nooit hetzelfde

Het hoofddoel van het spel is het verkennen van de mystery dungeons. De layout van de kamers van deze kerkers zijn elke keer weer anders wanneer je deze bezoekt. Dit is een geslaagd concept, want zo vormt elk bezoek een andere uitdaging. Dat komt goed uit, want het spel vraagt vaak om vorige kerkers opnieuw te verkennen tijdens het uitvoeren van side quests. Zo is geen enkel bezoek écht hetzelfde.
Tijdens het verkennen van de kerkers loop je ook talloze Pokémon tegen het lijf. Niet alleen is dit een feest van herkenning (je weet maar nooit, misschien zit jouw favoriet wel in deze kerker) maar ook is dit waar het gevechtssysteem van het spel aanbod komt. Net als in de hoofd Pokémon spellen vallen jullie om beurten aan met een selectie van vier verschillende aanvallen. Het vechtsysteem pak je dus zo op. Soms zullen Pokémon na het gevecht ook geïnteresseerd zijn om lid te worden van jouw reddingsteam, gezellig!
2020030301220700 a5a477b869afd225b3daf74249d70ff2

Waar zijn alle Pokémon!?

Fans die nog moeite hebben met het feit dat Pokémon Sword & Shield niet alle Pokémon bevat zullen weer moeten afzien, want Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX bevat alleen alle Pokémon die er rond de tijd dat de originele spellen uit kwamen er waren. Dit houdt in dat- op Lucario en wat evoluties na, er verder geen Pokémon in het spel te vinden zijn van voorbij de derde generatie spellen. Aan de ene kant nostalgisch, maar aan de andere kant vast ook wel een tekortkoming voor velen. Het spel bevat wel mega-evolution vormen.
Tijdens het verkennen moet je ook de maag van je Pokémon in de gaten houden. Het verkennen van de kerkers maakt jouw Pokémon namelijk ook hongerig en wanneer deze honger te groot is gaat dat ten koste van je HP. Deze kan je met appels en ander voedsel weer wat opkrikken.
Als je daar net te laat bij bent is het game over en moet je de kerker weer helemaal opnieuw spelen, want tijdens de dungeons kan je -op bepaalde speciale plekken na- niet opslaan helaas. Dit kan best voor een pittige uitdaging zorgen, dus zorg dat je altijd genoeg appels bij je hebt en genoeg Pokémon verslaat om je team op peil te houden.
pokemon mystery dungeon rescue team dx 1536x862

Try before you buy

Wat betreft Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX is hiermee dan ook alles gezegd. Je verkent de kerkers die elke keer weer van layout veranderen, en vecht tegen de wilde Pokémon die je tegenkomt tijdens het verkennen van de kerkers. Dit spel voelt dan ook in hart en nieren als een handheld-spel. De lengte van het avontuur is zo'n tien tot twaalf uur en ondanks dat de kerkers van inhoud wisselen, vallen ze snel helaas wel een beetje in herhaling.
Dit was makkelijker te vergeven als een Game Boy Advance of Nintendo DS spel van 40 euro, maar als volwaardig Nintendo Switch spel van 60 euro moeten we hier kritisch op zijn. Onze tip? Probeer eerst de gratis demo van dit spel in de Nintendo eShop. Dit is een vrij uitgebreide demo die lang genoeg is om een beeld te scheppen of je meer van dit spel wilt spelen of niet.
Er valt in ieder geval wel genoeg om op verliefd te worden in Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX. Het spel oogt als een soort kinderboek dat geschetst is met krijt en nauwkeurig ingekleurd. De grafische stijl van het spel doet ons erg denken aan Winnie de Pooh. De muziek is ook geslaagd, want het spel bevat genoeg melodietjes die je vast nog doordeweeks zal mee fluiten, maar ook weet de soundtrack af en toe een gevoelige snaar te raken.

GBA klassieker als leuk tussendoortje voor de Switch

Voor wie maar geen genoeg kan krijgen van de Mystery Dungeon spellen is Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX uiteraard verplichte kost. Deze remake van de eerste spellen van de serie schreeuwt nostalgie, maar levert daardoor ook wat in aangezien de selectie van Pokémon minder groot is dan in voorganger Pokémon Super Mystery Dungeon.
Als je benieuwd bent naar een Pokémon Mystery Dungeon spel raden wij je aan eerst de gratis demo te spelen, want ondanks dat deze Game Boy Advance klassieker een leuk tussendoortje is voor de Switch, is het wel een prijzig tussendoortje dat misschien beter 40 of zelfs 30 euro had kunnen blijven in plaats van 60 euro. Maar als geld voor jou geen rol speelt en je op zoek bent naar een leuke Switch-titel voor jong en oud zal het zomaar kunnen zijn dat jouw tijd als Pokémon top gaat zijn!