Pokémon Art Academy Review

woensdag, 02 juli 2014 om 15:00
3DS-games van Pokémon betekenen meestal dat je je een tijdje in je kamer opsluit en je hele leven draait om het vangen van die ene speciale Pokémon. Pokémon Art Academy pakt dat heel anders aan.
Froakie, Piplup en Pikachu, daar begint het allemaal mee. Alleen hun gezichtjes, zodat je rustig kunt wennen aan het tekenen op 3DS. Pokémon Art Academy kan heel makkelijk worden omschreven: het is een game waarin je Pokémon leert tekenen. Letterlijk, want het enige gameplay-element dat in dit spel te vinden is, is het feit dat je brons, zilver of goud verdient afhankelijk van hoe goed je hebt getekend.

Samen naar school

Je gaat samen met een vriendje op de Pokémon Art School, waar je eerst een ‘novice course’ doet om de basis van het tekenen te leren. Vervolgens heb je de ‘apprentice course’ die nog iets dieper op de tekenkunst ingaat en je klaar stoomt voor de laatste lessen, namelijk die van de ‘graduate’. Elke les bestaat uit diverse technieken die je worden aangeleerd door een schattig ventje met een grote witte snor.
In de game wordt er gespeeld met het idee dat je klasgenootje je ‘vijand’ is die je vooral voor moet blijven in het halen van goede scores voor je tekeningen. In de realiteit bakt die tegenstander er sowieso heel weinig van en is het vooral een wedstrijd met jezelf. Uiteindelijk wil je als je door het menu gaat bij elke Pokémon een mooi goud zonnetje hebben staan en er is maar een manier om dat voor elkaar te krijgen.
Pokemon Art Academy

Van Vulpix tot Voltorb

Steeds leer je bepaalde technieken door specifieke Pokémon te tekenen. Zo leer je door Vulpix en Sylveon op het virtuele papier te zetten, speciale pastel en vervagingstechnieken aan. Terwijl je eerder toen je Voltorb tekende hebt geleerd om schaduwen toe te voegen. Mocht het nog niet duidelijk zijn, deze game zit vrij simpel in elkaar en is dus gemakkelijk door iedereen op te pakken.
Wat sowieso erg tof is, is dat je best veel verschillende ‘materialen’ gebruikt. Denk daarbij aan een spuitbus, potlood en stift. Toegegeven is het tekenen op de 3DS natuurlijk wel iets anders dan in het echt. Zo is het een stuk gemakkelijker om een egaal geheel te kleuren met digitale verf. Maar uiteindelijk merk je zelfs op 3DS verschil tussen spetterende grafittiverf en keiharde potloodstrepen.
Waar je eerst nog alleen een hoofd hoeft te tekenen met dikke lijnen, wordt het je uiteraard steeds minder makkelijk gemaakt. Hulplijntjes worden weggehaald, je moet uiteindelijk steeds meer zelf doen. Het is soms moeilijk om dan heel enthousiast te blijven, want mooie cirkels tekenen blijkt dan ineens een nog veel grotere uitdaging.
Maar, zul je tegen jezelf zeggen: “Ik teken al sinds mijn vierde poppetjes, dit moet ik toch ook wel kunnen?” gewoon doorgaan, want het blijft een mooi gevoel zo’n gouden zonnetje te verdienen.
Pokemon tekenen

De achtergrond van het beestje

Het is ook wel leuk dat die eerdergenoemde leraar met zijn gezellige snor wat achtergrondinformatie bij de Pokémon geeft. Soms trouwens heel letterlijk, want dan gaat het daadwerkelijk over de achtergrond van je tekenen.
Een Pokémonfan die het bestuderen van die kleine monsters als een religie ziet, zal er waarschijnlijk weinig van de onder de indruk zijn, maar iemand die Pokémon gewoon voor de lol speelt, wordt weer even herinnerd aan bepaalde eigenschappen van de lieftallige wezens.
Nu is deze Art Academy wat goedkoper dan de gemiddelde 3DS-game en dat is een goede zet van Nintendo. Hoewel je je een aantal uren heel goed kan vermaken met dat doodlen van de fantasiebeesten, is dit geen hele lange game. Wel een waardevolle, want de vaardigheden die je op 3DS worden bijgebracht zijn natuurlijk ook prima te gebruiken met echte potloden en papier.

Potloden in de aanslag in Pokémon Art Academy

Pokémon Art Academy is niet een hele spannende game om op het puntje van je te stoel te zitten, maar dat doen de andere Pokémon-games al. Art Academy leert je op grappige, speelse wijze hoe je die geliefde fantasiedieren zo goed mogelijk kunt tekenen. Een vermakelijke game, maar wel een beetje kort, dus zorg dat je vast wat potloden en papier in de aanslag hebt.