Air Conflicts: Vietnam Ultimate Edition Review

woensdag, 02 juli 2014 om 13:51
Air Conflitcs: Vietnam wist al geen hoge ogen te scoren op de vorige generatie consoles, wat we kunnen zien aan de 4,3 als gemiddelde op Metacritic. Ontwikkelaar 3Division Entertainment doet nog een poging op de PlayStation 4 met de Ultimate Edition van de game. Hebben we met deze nieuwe versie wel met een hoogvlieger te maken?
Als je al wat langer games speelt, begin je een instinct te ontwikkelen waarmee je relatief snel kunt bepalen of een game goed wordt of juist niet. Nog voordat we opstegen met ons gevechtsvliegtuig, kregen we al een slecht voorgevoel door het logge hoofdmenu van Air Conflicts: Vietnam. Grote blokken geven de verschillende opties weer, terwijl een niet erg indrukwekkend vliegdekschip op de achtergrond in de zee dobbert. Met onze vingers gekruist begonnen we met de verhaalmodus.
Air Conflicts: Vietnam

Pixels tellen

Middels een kort introductiefilmpje krijgen we een idee waar we ons bevinden in de tijdlijn van de Vietnamoorlog. Dankzij het old-time effect dat over de beelden hangt, hebben we nog geen idee wat ons te wachten staat. De soldaatjes bewegen wat stroef, maar dat kan ook komen omdat de 'band' hapert waarop dit zogenaamde promotiefilmpje opgenomen is. Toch?
Zodra we ons in de tutorial bevinden begrijpen we dondersgoed waarom ontwikkelaar 3Division Entertainment voor dit heftige effect gekozen heeft. Air Conflicts: Vietnam ziet er namelijk behoorlijk beroerd uit. Het detail op je eigen jet of helikopter is nog om aan te zien, maar al het andere wat op je scherm van je PS4 getoverd wordt, lijkt eerder uit het PS2-tijdperk te komen.
Bomen bestaan uit tweedimensionale platte plaatjes, die meedraaien met jouw bewegingen. Ook de strohutjes waar we overheen vliegen blijken totaal niet in verhouding te staan tot ons vliegtuig, en als we inzoomen kunnen we de pixels op de grond tellen.
Air Conflicts: Vietnam Ultimate Edition

Totdat de bom valt

De game doet ook niet zijn best om deze grafische oneffendheden te verbergen. Sterker nog, er is een speciale knop op je controller gereserveerd om iedere raket met een camera vanuit first-person te volgen. Hiermee kun je dus jouw zojuist geloste bom naar een pixelsoep zien vallen, terwijl jouw vliegtuig onbestuurd in de lucht blijft bungelen. Omdat het niet mogelijk is om het traject van je raketten of bommen te wijzigen, mist deze gimmick volgens ons een beetje zijn doel.
Als we in een latere missie voetsoldaten aanvallen, zijn het niet de bommen maar onze onderkaken die op de grond vallen. De 'onverschrokken manschappen' die wij bekogelen zijn namelijk niet meer dan stilstaande figuurtjes van een mannetje. Doodstil staan ze midden in een rijstveld, te wachten tot wij het voor elkaar krijgen om een bom in hun buurt te laten vallen.
Dit lijkt makkelijker dan het in de praktijk is, maar omdat onze vijanden aan de grond genageld staan, worden ze vroeg of laat wel een keer geraakt door onze stroom aan kogels en raketten. Missie Geslaagd, staat er vrolijk op het scherm, maar wij voelen ons niet bepaald trots en eerder verveeld.
Air Conflicts: Vietnam Ultimate Edition

Ogen dicht

Ook als we onze ogen sluiten voor de achterhaalde graphics, weet Air Conflicts: Vietnam niet te overtuigen. Ons geweer klinkt als een proppenschieter en als we een bom laten vallen horen we een sound effect dat we eerder kennen uit een tekenfilm dan een bloedstollende oorlogsimulator. Daarnaast heb je ook niet het gevoel in een krachtige jet of stoere chopper te vliegen, omdat het geluid dat gevoel niet overbrengt.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de tergende muziek die de game constant door je speakers pompt. Het is een bekend gegeven dat troepen tijdens Vietnamoorlog naar muziek luisterden om het moraal hoog te houden, maar van de nummers die we hier horen zouden we spontaan het vaderland verraden en huiswaarts keren.
Wat erna gebeurt valt lastig te omschrijven in woorden. Na iedere missie krijg je als piloot een brief toegestuurd van je familie in Amerika, die natuurlijk apetrots is dat jij voor het land strijdt in Vietnam. De tenenkrommende manier waarop deze tekst aan je wordt voorgelezen is lachwekkend, en laat ieder greintje emotie dat eerder nog aanwezig was, verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Air Conflicts: Vietnam Ultimate Edition

Retour afzender

Dankzij dit soort dingen beleefden we heel wat lol aan Conflicts Vietnam, maar wel om de verkeerde redenen. Het is moeilijk voor te stellen hoe iemand hier de volle prijs voor neertelt en na een missie niet gillend terug rent naar de winkel met het bonnetje in zijn hand.
Het is ook niet dat er nog geen andere goede vliegtuigsims aanwezig zijn op de PS4. Voor nul euro kun je de free-to-play titel War Thunder gratis downloaden, een game die op alle vlakken Air Conflicts: Vietnam voorbij stuift. Het aanbod op next gen consoles is op dit moment misschien nog niet gigantisch groot, maar wel groot genoeg om deze game heel hard over te slaan.
Cijfer: 2