PlayStation All-Stars Battle Royale Review

woensdag, 19 december 2012 om 17:30
Hoe hilarisch is het om een arena te betreden met Kratos, Sackboy en bijvoorbeeld Fat Princess? PlayStation All-Stars Battle Royale heeft een eenvoudig maar lekker concept: 'kont schoppen en alleen maar exclusieve PlayStation karakters vernederen'.
PlayStation All-Stars Battle Royale is een vechtgame, een die op zichzelf staat wel te verstaan. Het valt totaal niet te vergelijken met vechtgames als Mortal Kombat, Dead or Alive of Tekken. En dat hoeft ook helemaal niet. De bedoeling is om in de game in de huid te kruipen van een typisch PlayStation karakter, bijvoorbeeld Kratos van God of War. Met je gekozen held of heldin ga je vervolgens in een arena andere PlayStation karakters te lijf. En dan is het simpel: anderen doodmaken of zelf een vroege dood sterven. Dan weet je het wel. Gaan en afmaken die hap!
Superaanvallen
De game biedt een paar opties. Zo kun je offline spelen of online. Offline kun je meteen de arcade modus starten, maar ook kun je ervoor kiezen om eerst de tutorial te doorlopen of de oefenmodus te gebruiken. Soms heb je dergelijke opties echt nodig om in games te komen, maar bij PlayStation All-Stars Battle Royale is dat eigenlijk niet nodig. De game heeft een lage instapdrempel. Er is een groot verschil met deze titel en andere vechtgames. In andere games moet je vijanden vooral schade toebrengen. Hier gaat het er vooral om, om 'super-balken' van jezelf vol te krijgen om daarna in een keer een vijand om zeep te helpen. Deze balken vul je door vijanden te raken.
Elk personage heeft zijn eigen vaardigheden. Zo laat Sly zich heel anders bedienen dan Kratos. Kratos is in zijn games van de combo's en mag graag onder andere met zijn blades of chaos verderf zaaien. Met deze typische wapens vecht je dan ook in PlayStation All-Stars Battle Royale. Hoe vaker jij een tegenstander raakt, hoe eerder je super-balk vol zal zijn. Als deze meter vol zit, moet je zorgen dat je bij de buurt van een vijand bent om op de R-knop te drukken. Een juiste timing is essentieel want veel vijanden bewegen zich snel over het scherm. Als je goed timet zul je in ieder geval in een keer een vijand uitschakelen. En dat is de bedoeling. Na drie keer je vijand zo'n klap gegeven te hebben, is deze voorgoed uitgeschakeld.
In de arcade modus begin je eerst een tegen een te vechten, maar al snel zul je het tegen meerdere vijanden opnemen, wat dus allemaal PlayStayion karakters zijn. Je super-balk kan tot maximaal drie keer aangevuld worden. Dat houdt in dat je er dus ook voor kunt kiezen om het op te sparen en niet meteen na een keer het al toe te passen. Dit is handig om zo in een keer twee of drie vijanden uit te schakelen. Hoe vaker je een super-balk gevuld hebt, hoe verder je krachten reiken. Zeker als je later in het verhaal komt, is 't handig om in een keer iedereen te elimineren. Bovendien verdien je er ook nog leuke Trophies mee.
Bekende karakters, sommigen afwezig
Het vechten zelf is dus wat simpel en zal door menig gamer saai bevonden worden. Mensen die diepgang verwachten zijn bij PlaytStation All-Stars Battle Royale aan het verkeerde adres. De kracht zit 'm in herkenning en de mix van allerlei bekende figuren. Zo is het simpelweg genieten om het als Kratos op te nemen tegen Sackboy en andere karakters die de revue passeren zoals Dante, Nathan Drake Ratchet enzovoorts. Er zijn heel wat personages, maar toch moet gezegd worden dat sommige bekende iconen toch wel afwezig zijn. Want waar is bijvoorbeeld de bekende draak Spyro? Het was mooier geweest als er meer bekende PlayStation karakters waren geweest.
Hoe dan ook, het spel is een feest van herkenning. Wie veel PlayStation games heeft gespeeld, kent de diverse personages, weet over wat voor tools ze beschikken en juist daarmee vecht je in de game. Dat voelt goed, hoe simpel het vechten zelf ook blijft. Al had het best een tikkeltje moeilijker gemogen. Verder zijn ook de omgevingen waar in gevochten wordt een feest van herkenning. Elke omgeving is een mix van twee bekende omgevingen uit games, zoals Sebastiaan eerder al vertelde in de PlayStation 3 recensie. Ben je een God of War fan? Dan komt PlayStation All-Stars battle Royale echt tot leven.
Elk karakter heeft zijn eigen arcade modus om te spelen, dus dat betekent dat je je met elk personage de game kunt doorlopen. Dat kost je ongeveer een uurtje per personage. De replaywaarde is daarmee redelijk. Mocht je het offline gezien hebben, dan kun je online de strijd aangaan met mensen, een verbinding die snel en goed werkt.
Cross-Play ondersteuning
Wat bovendien leuk is aan de game is de Cross-Play functie. Je kunt met je Vita-game het opnemen tegen iemand die de game op de PlayStation 3 speelt. Dat werkt prima. Het is mooi om te zien hoe Sony dit soort opties benut en dat het ook nog eens goed uit de verf komt.
Enkel leuk voor fans
De vraag is wel voor wie de game nu precies bedoeld is. PlayStation All-Stars Battle Royale is gericht op PlayStation fans. Iedereen die een vechtgame met diepgang zoekt is bij deze game aan het verkeerde adres. Ook mensen die niet bekend zijn met games als Devil May Cry, Ratchet & Clank, Uncharted, God of War, Fat Princess etc, kunnen deze game beter laten liggen. Die zullen de schoonheid niet zien doordat ze simpelweg van alles niet herkennen. Wat dan overblijft is een tamelijk droog spel, wat snel saai wordt.
Prima tussendoortje
Ben jij daarentegen iemand die PlayStation een goed hart toedraagt, veel PlayStation series gespeeld heeft en op zoek is naar een simpele, maar toch humoristisch leuk vechtspel. Dan ben je bij PlayStation All-Stars Battle Royale aan het juiste adres. Voor die mensen is de game een feest van herkenning en een heerlijke game om tussendoor te spelen. Een lieve Ratchet of een stoere Kratos in een fighting game, waarom ook niet? PlayStation Alll-Stars Battle Royale toont dat zoiets heel leuk kan zijn, hoe simpel de game ook is.