Pikmin 3 - Derde DLC-pakket Review

vrijdag, 03 januari 2014 om 16:00
“Pikmin 3 heeft de absolute X-factor om titel nummer één op de Wii U te worden, zelfs voor volwassen gamers.” Als je die XGN-review hebt gelezen, dan is het lastig de nieuwe Pikmin in de (virtuele) winkel te laten liggen. Voor eenieder die de game heeft, Pikmin 3 DLC nummer 3 is uit. Heeft die ook de X-factor?
In de recensie kreeg het langverwachte derde spel in de Pikmin-franchise een 9. De game, die verscheen op 26 juli 2013, biedt een heel ander soort gameplay dan je gewend bent, omdat er tijdsdruk is. Die tijdsdruk voert ook de boventoon in het derde DLC-pakket, dat in december verscheen, voor die aandoenlijke Pikmin. Je moet namelijk binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk vijanden verslaan of vruchten pakken.
Mocht je deze derde ronde DLC hebben gedownload, dan kun je rekenen op acht nieuwe missies. Zodra je de game start, kun je ze aan de linkerkant vinden want daar staat de mission modus. In principe zijn het eigenlijk vier levels, maar onder ‘Collect Treasure’ staan er vier waarin je fruit moet verzamelen, terwijl je onder ‘Battle Enemies’ dezelfde vier levels ziet, maar dan tegen vijanden moet vechten.
Nintendo heeft gamers in de laatste Pikmin-update ook enkele levels cadeau gedaan, dus ook daar kun je mee aan de slag. Hoewel je het misschien niet appetijtelijk vindt dat deze derde DLC-levels niets aan de verhaallijn toevoegen, is deze DLC toch vermakelijker dan je zou denken.
Pikmin 3 Fortress of Festivity

Pikmin in de kerstboom

Dat komt vooral door het cadeaulevel genaamd Fortress of Festivity. Direct favoriet bij menig gamer, want in tegenstelling tot de andere levels word je hierin helemaal uit de Pikmin-achtergrond gehaald. Dat wil zeggen dat je niet langer op die planeet bent waar Charlie, Alph en Brittany elkaar kwijt raakten in de hoofdgame. In Fortress of Festivity ben je in een huiskamer die eruit ziet alsof er net een heerlijk kerstmaal heeft plaatsgevonden.
Speel je dit level in de verzamelmodus, dan zie je overal stukken fruit liggen. Een goed feestmaal zou je denken, maar onderweg kom je ook nog een pizza tegen. Niet bepaald een culinair hoogstandje voor Kerstmis dus. Het leukste in dit level is dat je in de kerstboom kunt springen om via een soort glijbaan vervolgens bij nog meer Pikmin en fruit te komen. Erg grappig en natuurlijk vooral heel sfeervol. Het is ook fijn dat je de tijd krijgt om het level te ontdekken; in twaalf minuten kom je best een eindje.
Wat wel jammer is, is dat het verzamelen steeds weer opnieuw begint. Als je in jouw ene speelsessie vier appels pakt en in je volgende speelsessie die laatste, waar je vorige keer niet aan toe kwam, dan is het niet zo dat je dan in totaal vijf appels hebt. Nee, je moet zorgen dat je in één speelsessie alles weet te grijpen en dat is precies wat deze modus zo uitdagend maakt. Je moet steeds handiger met je tijd en je Pikmin zien om te gaan.
Pikmin 3 goudstukken

Een feest van vijanden

Dat geldt ook voor de vijandenmodus, waarin je geen fruit moet pakken om geld te verdienen, maar vijanden moet afmaken. De levels zitten zo vol met bad guys, dat het soms lijkt alsof ze in een polonaise op je afkomen. Het zijn overigens precies dezelfde levels en achtergronden als de verzamelmodus, maar alleen is er nu de kans dat je een heleboel Pikmin verliest aan vijanden. Pijnlijk, want ze zijn zo verschrikkelijk schattig.
Waar er in de verzamelmodus meer nadruk ligt op zo handig mogelijk met je tijd omgaan in een vrij vreedzame omgeving, is het in de vijandenmodus vooral essentieel om te weten welke Pikmin op de juiste manier tegen een zekere vijand vecht. Hoewel er ook in die modus tijd loopt.
Dit derde DLC-pakketje biedt niets voor de verhaallijn, maar helaas zijn de meeste levels wel in dezelfde achtergrond als de verhaallijn. Zonde, want juist een level met een heel ander uiterlijk, zoals Fortress of Festivity, is even helemaal wat anders. Juist omdat je in de aangekochte DLC op diezelfde planeet bent, ga je verwachten dat het iets uitmaakt voor het verhaal.

Houd de tijd in de gaten

Spijtig dat met deze DLC die grappige verhaallijn niet verder gaat, ondanks dat de spelsetting anders doet vermoeden. Het is tof om je hersens te breken over hoe je je tijd en Pikmin het beste kunt inzetten. Je kunt jezelf helemaal gek maken door steeds tussen de verschillende personages te wisselen om uiteindelijk alle aanwezige vruchten te verzamelen. Ook de vijandenmodus biedt een leuke variatie aan gekke beesten om tegen te vechten. Bovendien is het, net als in de verhaallijn, nog steeds pijnlijk om die aandoenlijke wezentjes die zo hard voor je werken in de bek van zo’n monster te zien verdwijnen. Deze DLC heeft misschien niet helemaal de X-factor, de verslavingsfactor is zeker aanwezig.