PES UEFA Euro 2016 Review - Oranjeloos EK voetbal

zaterdag, 07 mei 2016 om 17:47
Dat Nederland niet meedoet aan het Europees Kampioenschap voetbal mag de pret niet drukken. Konami begrijpt dat gelukkig en komt met een uitbreiding voor haar paradepaardje. Lees hier onze PES UEFA Euro 2016 review.
De hype voor het EK barst in heel Europa binnenkort los. Spelers met blessures staan in tranen aan de kant, voorspellingen worden gemaakt en oefenwedstrijden worden gespeeld. Het EK gaat bijna van start en heel Europa (behalve Nederland) heeft er zin in.
Ook de gamewereld staat niet stil. PES zet een nieuwe stap in de strijd met FIFA om de aandacht op zich te vestigen. Maar is deze de moeite waard om op te pakken?

Geen Nederlands elftal

Je mag het Konami natuurlijk niet aanrekenen dat die prutsers die zichzelf Oranje international noemen en die pottenstamper van een bondscoach het EK niet hebben gehaald. Maar daarmee valt wel een heel groot gedeelte van het speelplezier weg. Een groot gedeelte motivatie is verdwenen om deze uitbreiding überhaupt op te pakken. Zelfs al is het gratis. Onze zuiderburen hebben daarentegen wel een plekje weten te bemachtigen en zijn daarmee in Frankrijk van de partij.
Het zou geen onderdeel van de review uit moeten maken, maar het feit dat je gedwongen wordt te spelen met Wales, IJsland en Albanië in plaats van Oranje is toch wel een enorme tegenslag. Het is iets wat het spelen van de EUFA Euro 2016 uitbreiding minder leuk maakt. Sorry, Konami... bij het WK voetbal beter, wanneer we in Nederland hopelijk weer wel zin hebben om voetbal te kijken.
PES UEFA Euro 2016 review 1

Gratis en voor niets

Maar PES wordt natuurlijk over de hele wereld gespeeld en daarom kunnen we ons maar beter focussen op het spel zelf. Het feit dat Konami deze uitbreiding gratis als update aan de game toevoegt is natuurlijk een heel mooi gebaar. Hiermee geeft de uitgever gamers een nieuwe reden om PES 2016 nog een keer op te starten, mocht deze in de kast verdwenen zijn.
En mocht je PES 2016 nog niet hebben, geen probleem. Konami brengt namelijk PES 2016 helemaal opnieuw uit, in een nieuw EK-hoesje met de DLC standaard erop geïnstalleerd. Iedereen kan dus de uitbreiding oppakken voor een leuk prijsje. Het feit dat de DLC gratis is, betekent echter ook dat er weinig extra's toegevoegd is. Dat houdt in geen nieuwe gameplay.
PES UEFA Euro 2016 review 2

Nieuw jasje

Een nieuw EK betekent naast veel spanning en sensatie ook een commerciële inval vanuit alle hoeken. Zo komen alle landen met nieuwe shirts, zijn stadions verbouwd en wordt er enorme sfeer tot stand gebracht. Dit alles om het EK-gevoel over te brengen. PES zal hierin mee moeten. Eerder spraken we al over het vernieuwde speciale EK-hoesje, maar ook in-game is het een en ander veranderd.
Er zijn zo'n 200 nieuwe gezichten gegeven aan spelers. Oficiële stadions zijn toegevoegd, reclames zijn bijgewerkt, nieuwe licenties zijn toegevoegd waardoor bijna alle EK-clubs nu in de game zitten. Ook een nieuwe modus speciaal gebaseerd op het EK is gemaakt, de officiële wedstrijdbal is nu te gebruiken en zelfs alle statistieken van de spelers zijn bijgewerkt.
Wanneer deze uitkomen, verwachten wij ook dat van alle clubs alle nieuwe tenues nog toegevoegd worden aan de game. Hoewel dit toch wel het minimale is dat je zou verwachten, is het wel erg sterk van Konami dat deze zaken allemaal verwerkt zijn in de add-on.
PES UEFA Euro 2016 review 3

Slag met FIFA

Konami heeft sinds dit jaar de licentie overgenomen van FIFA en slaat daarmee een grote slag. Je zou echter kunnen stellen dat ze een kans gemist heeft. FIFA brengt een compleet nieuwe game uit met tal van opties en zelfs licht aangepaste gameplay. Fans van PES zouden het dan ook niet erg vinden om iets te betalen voor extra content, als deze echt toegevoegde waarde heeft.
Als we kijken naar wat de uitbreiding op het moment toevoegt, is het op zijn best leuk te noemen. Maar gratis is dan ook gelijk de maximale prijs die mensen zouden moeten betalen. Wij hebben het gevoel dat Konami veel meer had kunnen bereiken met de uitbreiding als ze hier wat meer aandacht aan besteed had. Op dit moment mist PES toch op een belangrijk moment om te overtuigen en FIFA te overklassen.
PES UEFA Euro 2016 review 4

PES UEFA Euro 2016 review - Doet wat je verwacht

De UEFA Euro 2016 content van PES 2016 doet eigenlijk exact wat je ervan verwacht: het minimale en voorspelbare. Het gaat om gratis extra content, dus je verwacht geen grootse dingen. Het enige wat je verwacht van de add-on is een nieuwe modus met hier en daar een paar visuele updates. En dat is ook precies wat het is. Maar helaas dan wel zonder Oranje, al kan Konami daar niets aan doen.
Ondanks het ontbreken van het Nederlands elftal is er toch genoeg reden voor de voetballiefhebbers om deze add-on te spelen. Het feit dat het gratis is, is daarbij de belangrijkste component. Konami mist bij dit EK, net zoals het Nederlands elftal, een grote kans om de concurrentie te voor te blijven door niet net iets harder te lopen.