Persona 3 Reload Review - Terug naar school

dinsdag, 30 januari 2024 om 14:00
persona 3 reload bannerf1706432154
Het is bijna zover, Persona 3 Reload ligt over een paar dagen in de schappen. Wij mochten ermee aan de slag. Lees nu of de remake het waard is in onze Persona 3 Reload review.

Reload = Remake

Niet zo lang geleden schreven we een review voor Persona 5 Tactica. Als je daarnaar kijkt vraag je je misschien af waarom we nu een game hebben met de nummer 3 erin. Dat komt omdat Persona 3 Reload een remake is van het derde deel, die uitkwam in 2006. De serie brak pas echt door in het westen met deel vijf, maar de games waren daarvoor al net zo goed. Dus we zijn zeker aan deze remake toe.
Als jij iemand bent die het origineel gespeeld heeft zijn er een paar punten waar je op moet letten. Het verhaal heeft wat kleine aanpassingen, maar het pakt nog grofweg hetzelfde uit. Wel is het een remake van het origineel, de gebeurtenissen van P3 FES en P3 Portable zitten niet in de game. Ook heeft de game zowel op visuele- en gameplaygebieden een nieuw likje verf gekregen. Onder andere zijn de personages langer, om beter te passen bij de nu wat grotere wereld.
De grootste verrassing is dat Persona 3 Reload volledig nieuwe muziek heeft. De originele soundtrack was namelijk zo ontzettend goed dat we verwachtten dat ze die gewoon zouden houden. Maar niet gevreesd, anders is niet slechter. Dat demonstreert Atlus meteen met de introductievideo. Die is, net als met alle Persona games, weer bijzonder lekker.

Waar gaat Persona 3 Reload over?

In Persona 3 Reload speel je als een kersverse uitwisselingsstudent in Tatsumi Port Island. Wat je nog niet weet is dat je bent uitgenodigd bij deze school en de bijbehorende slaapzaal omdat je vatbaar bent voor het 'Donkere Uur', een verborgen uur na middernacht die de meeste mensen niet meemaken en vergeten. In dat uur veranderen de meeste mensen in lijkkisten en dwalen er monsters (of 'schaduwen') rond. Al gauw kom je erachter dat jij een van de uitzonderingen bent die volledig bij bewustzijn blijft tijdens dit uur en in staat bent tegen de schaduwen te vechten.
Dit doe je door je Persona op te roepen, een wezen die jouw persoonlijkheid representeert in de vorm van kracht. In Persona 3 doe je dat door een pistool tegen je hoofd te houden en de trekker over te halen. Waarom dat is leer je pas veel later. Met een groepje medestudenten versla je schaduwen om de straten veilig te houden tijdens het Donkere Uur, terwijl je ook de mysterieuze dungeon 'Tartarus' beklimt in de hoop te ontdekken waarom het Donkere Uur gebeurt en hoe je er een einde aan kan brengen.
De dood is een onderliggend thema in Persona 3 Reload. De ondertitel is Memento Mori, oftewel 'vergeet niet dat je zal sterven,' dus misschien had je het al geraden. Weet wel dat zelfdoding een onderwerp is die besproken wordt in de game. Dat vermoeden kreeg je misschien al door de manier waarop je je Persona oproept. In de openingsscène krijg je al iets te zien dat hier iets mee te maken heeft. Ben je hier gevoelig voor, dan kan de game best heftig zijn. Het is nooit bijzonder grafisch, maar als je er ervaringen mee hebt of er op een andere manier gevoelig voor bent kan het zijn dat Reload niet zo goed klikt met jou.
persona 3 reload orpheusf1706434174

Audio en beeld

Als je Persona 3 Reload opstart begint het met bovenstaande introductievideo. Je kan het overslaan, maar het zet wel de toon voor de game. Visueel ziet het er tof uit, met beelden die rechtstreeks uit een anime met een goed budget komen. Ook de muziek is heerlijk. Het is een energieke track met wat funk, hip-hop en pop. Er wordt zelfs in gerapt. Ook zie je in het filmpje dat het hoofdpersonage de muziek zelf opzet met een MP3 speler. Gedurende de game heeft hij vaak een koptelefoon op, wat suggereert dat de muziek die je hoort echt in de game zit.
Tijdens het spelen zal de game er niet de hele tijd zo uit zien. Hoewel het grafisch zeker verbeterd is ten opzichte van het origineel zou je nog steeds niet zeggen dat dit de PS5/Xbox Series-generatie is waar je naar kijkt. Het is verre van lelijk, we zouden zelfs zeggen dat de stijl wel wat heeft. Maar buiten cutscenes zal je niet van je sokken geblazen worden door wat je ziet.
Wat je hoort is een ander verhaal. Er is altijd wel wat muziek aan het spelen en het verandert dynamisch op basis van wat je aan het doen bent. De muziek is altijd uitstekend. Tijdens het schrijven van dit stuk realizeren we voor het eerst dat we niet weten of je het uit kan zetten, omdat we dat nooit zouden overwegen. Bovendien zijn de vocals alleen aanwezig in gebieden waar ze niet teveel afleiden of op momenten die wat extra hype kunnen gebruiken. Dus wat ons betreft staat het altijd aan.
persona 3 reload cutscenef1706435097

Persona 3 Reload neemt zijn tijd

Wat je moet weten over Persona games is dat ze traag zijn. Het verhaal is tachtig uur lang en de manier waarop het zich ontvouwt is ook langzaam. Hier is absoluut niets mis mee, maar het betekent wel dat Persona 3 Reload niet voor iedereen is. Wil je constante, slicke actie, dan zit je hier verkeerd. Je kan de fast forward knop standaard aan laten om snel door dialogen heen te komen, wat de speelduur aanzienlijk inkort. Maar dan maak je het spel niet mee en kan je eigenlijk beter iets anders spelen. Persona 3 Reload gaat soms wel ietsje te ver met zijn tijd nemen en wordt zo nu en dan een beetje langdradig. Zo'n twintig uur in het spel word je nog steeds met regelmaat geïntroduceerd aan nieuwe spelelementen, waardoor het soms voelt als een oneindige tutorial.
Vind je het alleen leuk om karakterontwikkeling van een hoop personages mee te maken? En houd je meer van mysteries die zichzelf langzaam maar zeker ontvouwen? Dan ben jij het soort persoon dat Persona games zal waarderen. In Reload heeft iedereen een persoonlijkheid en problemen. Als je ze helpt zullen ze die problemen aanpakken en groeien, wat erg mooi kan zijn om te zien. Ook het mysterie van het Duistere Uur en Tartarus zijn het oplossen waard. Maar je moet er wel geduld voor hebben.
Het kan wel lastig worden omdat er een hoop personages zijn. Elke dag kan je tijd doorbrengen met precies één persoon, dus soms weet je even niet meer hoe het zat met iemand. Toch zouden we het niet anders willen hebben. De meeste verhalen in Persona 3 Reload zijn het ontdekken waard, waardoor we nooit het gevoel hadden dat we ergens onze tijd aan verspilden. Neem je tijd en ontdek wat de game allemaal te bieden heeft.
persona 3 reload yuko nishiwakif1706437698

Een huwelijk tussen twee genres

Persona 3 Reload is, net als alle Persona games, eigenlijk een hele vreemde combinatie tussen twee genres. Enerzijds is het een creature collector zoals Pokémon of Palworld. Omdat jij de 'wildcard' kracht hebt ben je in staat verschillende Persona's op te roepen, niet alleen die waar je mee begint. Je kan ze verzamelen door gevechten te winnen of door de Persona's die je al hebt met elkaar te fuseren. Zoals het gaat met creature collectors is het belangrijk te leren welke Persona's en schaduwen waar zwak voor zijn, al is het niet zo simpel als 'grastype is zwak voor vuur.'
Het andere deel is een soort dating sim waarin je relaties opbouwt met medestudenten, bewoners van de stad en zelfs een hond. Elke dag bepaal je wat je 's middags en in de avond doet door tijd te spenderen met iemand of om aan je 'social stats' te werken. Dit laatste kan bijvoorbeeld door te studeren om slimmer te worden, of je kan je charme verbeteren door 'fermone coffee' te drinken in een café. Als je tijd spendeert met iemand leer je meer over de persoon en diens problemen en moet jij een conversatie houden door te kiezen uit dialoogopties. De juiste keuze maken is belangrijk, want dan bouw je meer affectie op. Als iemand genoeg affectie voor je heeft kan je, als je wil, de persoon uit vragen. Uiteraard kan dit niet met iedereen. In Persona 3 Reload ben je een man die uitsluitend valt op vrouwen rondom jouw leeftijd.
Om de game uit te spelen moet je allebei doen en natuurlijk spelen ze op elkaar in. Zowel de Persona's als de personages vallen allemaal onder verschillende kaarttypes van een Tarot deck. Als je een goede relatie hebt met de persoon die de Toren representeert, dan zullen je Persona's van dat type sneller sterker worden en krijg je bonussen als je een Toren Persona vergaart via fusie. Aan de andere kant krijg je bonussen als je gaat hangen met iemand terwijl je een Persona van diens type in je bezit hebt. Dit is omdat Persona's een representatie van jouw persoonlijkheid zijn. Sterke banden hebben maakt ze daardoor sterker en ze helpen je ook in te leven met mensen van hun type.
persona 3 reload junpei link episodef1706436415

Een sociale kameleon

Waarschijnlijk ben jij de wild card omdat je je gemakkelijk aanpast op anderen. Dat is maar goed ook, want de kleurrijke personages die je tegenkomt vragen soms hele verschillende mindsets. Interacties draaien om wat zij willen horen, je eigen persoonlijkheid is even niet zo belangrijk. Dus gedraag je je heel anders afhankelijk wie er op dat moment om je heen zijn.
Zo verrassend is dat niet. Dat is wat een 'persona' is in psychologie. Een masker die je opzet voor sociale omstandigheden. Hoe jij je gedraagt bij je vrienden is anders dan hoe je je gedraagt bij je ouders. Soms heb je het zelf niet eens door. Dit psyschologische fenomeen is de basis van de Persona games en zeker van jouw wild card kracht. Je neemt het namelijk tot het extreme. Zo gaat dat in een dating sim.
Je moet de roleplay van JRPG met een paar korrels zout nemen, want het gaat dus niet om jou. Er is absoluut een 'beste dialoogoptie' in elk gesprek dat je gaat voeren. Nieuw in Persona 3 Reload is de 'rewind' optie, waarin je de tijd terug kan draaien omdat je niet tevreden bent met de uitkomst van een gesprek. Je kan dit gebruiken, of op het internet opzoeken wat je moet zeggen. Maar dat raden we je af. Op dat punt ben je namelijk niet meer aan het spelen, je bent gewoon knopjes in aan het drukken. Dus maak er minimaal gebruik van en accepteer de gevolgen van een wat minder optimale keuze. Overigens speelden wij op de hogere moeilijkheidsgraad en op wat baasgevechten na is het prima te doen, zelfs als je wat slechte keuzes hebt gemaakt met sociale outings. Zolang je er wel aan blijft werken komt het goed.
persona 3 reload bebef1706437081

Tartarus verkennen

De gevechten in Persona 3 Reload zijn aardig strategisch. In Tartarus lopen schaduwen rond die je kan vermijden, maar ze leveren wel XP en Persona's op. Tegelijkertijd is het lastig je levenspunten en energie terug te krijgen en je wil wel zo ver mogelijk komen voor je stopt. Want als je Tartarus uitgaat is de dag voorbij en gaat de kalender genadeloos verder. Als je teveel je tijd neemt ben je niet sterk genoeg bij de volle maan en moet je misschien een hele maand opnieuw spelen. Dus je wil wel een beetje grinden.
Gevechten zijn verdeeld in beurten. Elke schaduw heeft een eigen beurt en hetzelfde geldt voor jouw teamgenoten. Val je iets aan met een element waar het zwak voor is, dan krijgt het een 'downed' status en krijg je een extra beurt in de vorm van een '1 more.' Die extra beurt mag je aan een ander teamgenoot geven, waardoor je misschien bij een andere schaduw weer een zwakte uit kan buiten voor nog een extra beurt. Als alle schaduwen downed zijn, dan kan je een krachtige aanval uitvoeren die in veel gevallen het gevecht direct beïndigt en zelfs in baasgevechten een essentiële bonus is. Dus het jongleren van deze 1 more's is erg belangrijk. Als je bekend bent met Persona 3 zal dit doorgeven van beurten je misschien verrassen. Het is namelijk nieuw in Reload. Wel werd het al geïntroduceerd in Persona 5 met de Baton Pass en hoewel het je niet meer een damage bonus geeft is het nog steeds erg krachtig.
Pas wel op, want ook jij en je teamgenoten kunnen downed raken. En ook de schaduwen krijgen een 1 more als dat gebeurt. Bovendien zul je, zeker op de hogere moeilijkheidsgraden, gauw merken dat je maar een klap of twee kan vangen voor je neer gaat. Daarom wil je zoveel mogelijk voorkomen dat schaduwen überhaupt een beurt krijgen, want dan kan het hard gaan.
persona 3 reload 1 moref1706438640

Tijd en zwaktes

Gelukkig is het niet meer als bij het origineel, waar het Duistere Uur letterlijk een uur is en je na dat uur uit Tartarus wordt getrokken. De tijd zit hem puur in het managen van je levenspunten en energie. In plaats daarvan ligt de focus op het efficiënt vinden van een schaduws zwakten. De meesten hebben er maar één en meestal is dat niet een basisaanval. Je teamgenoten hebben elk een eigen element dat ze kunnen gebruiken. Jij zelf kan alles, omdat je verschillende Persona's kan hebben. Hierdoor ben je gauw geneigd alles zelf te doen, maar die neiging moet je waar nodig weerstaan. Anders gaat je energie veels te snel op.
Soms kan je de zwakte van een schaduw raden op basis van de naam of het uiterlijk, maar vaak is dat niet zo. Dan moet je gaan zoeken door de verschillende elementen allemaal af te gaan. Dat kost natuurlijk een hoop energie, dus je wil er slim en zuinig mee te werk gaan. Gelukkig kan je met 'inspect' de elementen bekijken die je al hebt gezien. Deze data bewaar je voor schaduwen die je eerder al tegen bent gekomen. Hierdoor gaat Tartarus verkennen even goed om het verzamelen van data die je kan gebruiken om minder energie te verspillen in de toekomst.
Dit zit wat anders met baasgevechten. Deze kom je maar één keer tegen, wat betekent dat je nooit eerdere data hebt. Maar dat is niet waar het probleem zit. Zeker later zal een baas met enige regelmaat geen zwakte hebben en is het zelfs immuun of erger voor een hoop elementen. Als dat zo is ben je afhankelijk van een crit, want daarmee krijg je ook de downed status. Als die maar niet komt kan het wel flink frustrerend zijn.
Dit kan je compenseren door goed gebruik te maken van support- en statustechnieken. De evasiveness van een teamgenoot verhogen als je weet dat die zwak is voor de aanvallen van een baas kan flink schelen. Dit maakt voor interessantere, spannendere gevechten. Je bent er alleen niet aan gewend, omdat deze strategie alleen echt naar boven komt tijdens de baasgevechten. En als meerdere teamgenoten zwak zijn voor diens zit je soms iets meer te hopen op willekeurige missers dan leuk is.
persona 3 reload ziof1706439506

Persona 3 Reload - Het reloaden waard?

Persona 3 Reload is een uitstekende remake van een uitstekende game. Verwacht niet een game die heel anders speelt, zoals de Resident Evil remakes dat doen. Wel heeft het zeker wat dingen opgepoetst zonder de aard van wat het zo goed maakt te verliezen. De muziek is vervangen, maar het zijn nog steeds absolute toppers, terwijl het er visueel een stuk beter uitziet. En ook mechanisch is de game verbeterd.
Wat hetzelfde is gebleven is het mysterieuze verhaal en de kleurrijke personages die altijd top zijn om meer over te leren. Door de genadeloze klok en het feit dat je levenspunten en vooral ook energie niet zomaar terug krijgt in een expeditie geeft Persona 3 Reload een overwogen, tactische laag die we zeker kunnen waarderen. Wel moet je oké zijn met een game die soms iets té veel zijn tijd neemt en baasgevechten die af en toe een beetje oneerlijk voelen. Maar wat ons betreft zijn deze minpunten gemakkelijk door de vingers te zien.