Perfect Dark Zero Review

donderdag, 12 januari 2006 om 16:00
Perfect Dark Zero, een veel besproken game. Is het nou wel een goede game of juist niet? Lees deze review en misschien verandert je oordeel..
Ik heb een aantal reviews op andere sites gelezen en daar kwamen toch aardig wat negatieve dingen naar voren die soms wel en soms niet terecht waren. Ik kan in ieder geval beginnen met het feit dat ik me met deze game toch echt wel, ook al was het maar voor korte duur, vermaakt heb. Jij denkt misschien nu: die gasten van 360nieuws.nl hebben natuurlijk een deal met Microsoft dat ze een positieve review moeten schrijven. Nee, dan zit je fout ik probeer niemand over te halen met deze review maar ik denk dat deze game zeker wel respect verdient. Maar goed “cut the bullshit and start the review”.
Liefhebbers van eerdere Rare FPS spellen als Goldeneye zullen met Perfect Dark Zero zeker niet teleurgesteld worden. Het spel is wel erg aan de kindvriendelijke kant, met vijanden die niet naar hun keel grijpen en ogen verliezen als ze dood gaan, nee ze vallen gewoon netjes op de grond zonder al te veel bloed. Dan zal ik gelijk maar volgen met nog een slecht punt: De overzichtelijkheid. Als je het spel gespeelt hebt, of alleen de screens gezien, iedereen kent de Jungle level, nou als je ergens een hekel aan hebt gekregen is het wel de “jungel level”! Je hebt niet altijd de beschikking over een radar, wat wel handig zou zijn geweest in dat soort levels. Het probleem met de jungle level zijn alle blaadjes die voor je beeld zitten waardoor je de tegenstander niet ziet. En het ergste is nog dat zij jou al van een kilometer afstand zien aankomen. De overzichtelijkheid had veel beter gemoeten in de Singleplayer mode. Soms kun je 3 keer rondkijken zonder te weten waar je nou eigenlijk vandaan beschoten wordt.
Op vele sites zie je altijd weer reviewers terugvallen op het naar hun mening “slechte verhaal”. Dan betwijfel ik wel eens of ze de game wel helemaal gespeelt hebben. Het verhaal is wat aan de moeilijke kant, en wat lastig te volgen af en toe. Maar er zit wel degelijk een verhaal in. Wacht rustig de voorstukjes af en bekijk alles goed en je zal een goed verhaal ontdekken. Ik ga het verhaal hier niet verklappen voor de mensen die de game nog moeten spelen.
Zoals je waarschijnlijk al wist, wat ik dus ook niet ga ontkennen, is dat je Perfect Dark Zero op easy wel heel snel hebt uitgespeeld. In ongeveer 6 uur fulltime gamen ben je er doorheen. Dan kun je daar heel erg moeilijk over doen maar je kan het ook gewoon nogmaals proberen op een hoger niveau, en dan zul je zien dat je het niet binnen de 12 uur red. Er zijn 3 niveaus waarop je de game kan uitspelen. Ook kun je nog gewoon losse missies spelen zonder het verhaal te volgen. Dit is best wel geinig maar het is niets nieuws. Ondanks de verschillende niveaus had ik de game wel iets langer verwacht, je versloeg een nog al simpele “eindbaas” en kreeg ineens de credits in beeld. Dan denk je nog even bij jezelf: zal dit erbij horen, moet ik deze woorden kapotschieten, maar dat blijkt dan niet zo te zijn. Je moet deze game niet alleen voor de Singleplayer kopen en zeker niet als je altijd alleen Singleplayers op easy doet, want dan ben je al gauw 10 euro per uur spelen kwijt.
Een leuke feature in de game zijn de wapens. Ze schieten stuk voor stuk lekker, en zijn makkelijk te bedienen. In de Singleplayer mode unlock je steeds meer wapens naarmate je verder vordert. Ook heb je dan nog de gadget die wel eens goed van pas komen. Het minpunt van de gadgets is dat je ze alleen goed kan gebruiken op punten waar dit aangegeven is.
Co-op
Wat de replay waarde echt verlengt, is de coöperatieve modus. Je kan hier via split-screen, lan of Xbox Live samen met een vriend/vriendin een missie spelen. Het pluspunt hiervan is dat je echt goed kan, en moet samenwerken! Je kan bijvoorbeeld iemand met sniper laten lopen op de daken van Hong Kong, en de andere met machinegun zijn weg vrijmaken. Of gewoon samen volop door de Jungle sprayen!
Multiplayer
Het sterkste punt van Perfect Dark Zero is echter terug te vinden in zijn Live functionaliteiten. Zonder Multiplayer was deze game zijn geld niet waard! Je kunt met 32 in één map samen spelen. De gametypes Deathmatch, Capture the Flag en een Territory variant hierop zijn terug te vinden onder de Deathmatch modus. Dan heb je ook nog de “Dark-ops” mode. Waarin de speler geld verdient voor het afmaken van een vijand, of als zijn team de ronde winnend afsluit. Met dat geld moeten er weer wapens gekocht worden. Een beetje het Counter-strike gevoel komt hier in terug. Als de Live mode nou even leeg zou zijn, kun je altijd nog wat bots in je server gooien. De bots zijn een stuk beter en slimmer dan in de Singleplayer mode op Easy en Normal.
De Graphics
Perfect Dark Zero ziet er gewoon heel erg goed uit! Je moet geen Project Gotham Racing 3 graphics verwachten, maar dat is ook niet nodig in een shooter. Bedenk erbij dat Perfect Dark Zero een 1st-gen game voor de Xbox 360 is dus het kan nog allemaal veel beter maar dit was al een spektakel. Niet alle levels waren visueel gezien perfect, de Jungle level die op alle punten slecht was, heeft toch nog één pluspuntje: hier waren veruit de mooiste grafische dingen te zien. Enorme woudreuzen met prachtige kleuren. En veel groen overal om je heen, met zonnestralen die door de bladeren schijnen. En een schaduw van Joanna die kronkelt op het stromende water. Dit in tegenstelling door de level in het laboratorium waar elke gang op elkaar lijkt.
De Gameplay
Ook dit was een goed punt in Perfect Dark Zero. Je hebt relaxte wapens zoals ik al zei. Je hebt de mogelijkheid om met 2 dezelfde wapens in één hand te lopen, wat ook wel eens lekker kan zijn, en je hebt leuke gadgets om dingen open te maken. Heb je ook nog eens wat te puzzelen. Je moet namelijk bij de gadgets altijd wat oplossen voordat de gadget in werking treedt. Een nadeel is dat je als je een sniper hebt je niet nog een gun erbij kunt hebben. Hierdoor loop je dus nogal gevaar in de Multiplayer als je iemand van dichtbij moet neerschieten. Joanna heeft de mogelijkheid om te “coveren” ze gaat dan achter een muurtje staan en ze kan dan om het hoekje kijken. Zeer handig in de Singleplayer, maar overbodig in de multiplayer. Je hebt ook de mogelijkheid over “flash granades” en dat soort onzin. Ik heb het namelijk niet gebruikt in de singleplayer en ook vrijwel niet in de multiplayer. Dan is er iets heel slims van Rare: De blauwe pijltjes. In de Singleplayer zijn sommige levels zo verwarrend dat je echt niet meer weet waar je heen moet of dat je gewoon stomweg niet kunt zien waar je heen moet! De blauwe pijltjes wijzen je in dit geval de weg. Lekker makkelijk!
Het Geluid
Over de muziek kan ik maar één ding zeggen: geweldig. Rare is het nog niet verleerd om goede muziek in de games te doen. Spannende muziekjes op spannende plekken, en rustige muziekjes waar het even wat minder hard er aan toe gaat!
De Beloningen
Voor mensen die spelen op achievements heb je aan Perfect Dark Zero geen goede game. Tenzij je echt de tijd ervoor neemt. De mogelijkheid is er om 1000 gamerscore te halen. Echter haal je maar 10 gamerscore als je de Singleplayer uitspeelt op Easy. Voor elke hogere graad krijg je ook weer een paar gamerscore punten erbij. Dan zijn er nog heel veel multiplayer achievements, die toch wel lastig te behalen zijn.
Het Eindoordeel
Perfect Dark Zero wint het in de multiplayer van Call of Duty 2. De singleplayer is zeer vermakelijk maar wat meer vrijheid met de gadgets had wel lekker geweest. De gameplay was gewoon goed uitgewerkt maar niet helemaal perfect. De minpunten zitten hem in de speelduur en de eentonigheid van de singleplayer. De replay waarde van de game is wat minder, want het blijft hetzelfde. Koop dit spel gewoon voor de multiplayer want het is het zeker wel waard! Perfect Dark Zero krijgt van mij een pluim!