Quake IV Review

donderdag, 05 januari 2006 om 16:01
Na een succesvolle versie op de PC komt Quake IV nu ook naar de Xbox 360. Een goede poort?
De Quake serie loopt alweer een tijdje mee en hoort echt thuis op de PC. Toch heeft de developer besloten om het laatste deel ook naar de console te brengen, en wel naar de Xbox 360.

De Gameplay
Quake staat bekent om zijn snelle en actievolle multiplayer. Het derde deel wordt nog volop online gespeeld en ook in het vierde deel zit een multiplayer mode. Deze keer is er echter ook een singleplayer, en nog een hele goede ook.

Jij bent Mathew Kane, een soldaat in Rhino Squad. Er woedt een allesvernietigende oorlog tussen de mensen en de Strogg, een soort van cyborgs, die hun tegenstanders ombouwt om voor hun te vechten. Jij neemt deel aan deze oorlog, dus er zal flink wat afgeschoten worden. Het spel speelt als een normale shooter. Je springt, schiet, rent, etc. Op je weg kom je een heel arsenaal aan wapens tegen die je kan gebruiken om je tegenstanders te vernietigen. Elk van deze wapens heeft zijn voordelen en nadelen. Zo hebben alleen het pistool en de machine gun een zaklamp, die je veel zal moeten gebruiken in de creepy en donkere gangen. Ook zul je moeten uitkijken dat je niet jezelf ombrengt; wapens als rocket launchers en grenade throwers kunnen ook de speler flink pijn doen als je te dicht in de buurt staat van de ontploffing.

Naarmate het spel voordert zul je meer en meer vijanden tegenkomen. De variatie zal dan ook een beetje toenemen, al zal je in de meeste gevallen ook veel van dezelfde Strogg soldaten tegenkomen. Ze vervelen echter nooit, want ze hebben een goede AI, dus zullen ze afentoe wegduiken voor je rakketen. Meestal zullen zij jou eerst aanvallen, aangezien de Strogg een agressief zooitje is.

Het spel speelt over het algemeen wel lekker. Hier en daar loop je een beetje vast en is het zoeken naar je doel. Er is geen map, dus je weet af en toe niet waar je naartoe moet. Dit gebeurt echter niet al te vaak, dus vervelend wordt het niet.

De Graphics
Quake IV stond op de PC al bekend om zijn mooie graphics. Ik kan zeggen dat het ze goed gelukt is om deze naar de Xbox 360 over te zetten. Omgevingen zien er goed uit, de vijanden (en vrienden) ogen realistisch. Ik kan eigenlijk niet veel slechts schrijven over de graphics. Het spel ziet er gewoon super uit. Het spel tussen licht en donker wordt goed neergezet. Lichten vallen uit, knipperen en springen opeens aan als er een gigantische Strogg voor je staat. Het ziet er perfect uit.
Het Geluid
Het geluid is goed gedaan. De wapens klinken lekker, de Strogg schreeuwen naar je toe, je eigen squad schreeuwt terug. Minpuntje is wel de stemmen van de menselijke soldaten. Die zijn soms gewoon te zacht om goed te verstaan. Al ben je net lekker aan het schieten, en je krijgt een nieuw objective binnen versta je soms de helft niet omdat er te zacht gepraat wordt. Maar ook hier geldt dat het niet al te vervelend is, en eigenlijk ook wel iets realistisch heeft. Want tussen het geluid van een machine gun versta je elkaar natuurlijk niet zo goed.

De Multiplayer
De Quake serie staat bekent om zij multiplayer. Helaas is dit nou net het punt waar de Xbox 360 versie de plank mis slaat. De multiplayer speelt gewoon niet lekker. De gameplay is niet wat te snel voor op een console, zodat je de helft van de tijd mis loopt te schieten. Ook de graphics lopen wat achter vergeleken met die van de singleplayer.

Daarnaast is er nog het menu. Je kan verschillende dingen instellen, zoals de lengte van de game en het type. Helaas duurt het daarna nog een lange tijd voordat je eindelijk een potje kan fraggen. Misschien ligt het er ook aan dat er niet al teveel mensen online spelen, want je mag al blij zijn als je vier man bij elkaar hebt. Ook na een potje fraggen wordt je weer helemaal teruggestuurd. Je kan niet snel een rematch doen, maar je moet weer helemaal opnieuw naar een game zoeken. Toch wel jammer, want het kon heel leuk zijn.
De Conclusie
Quake IV is zeker een leuke game. De goede graphics en gameplay maken de singleplayer tot een spannend avontuur. Helaas is de multiplayer iets minder, waardoor het cijfer toch wat naar beneden gehaald wordt.
Cijfer: 7.6