Penguins of Madagascar Review - Prima, petit, plezant!

woensdag, 03 december 2014 om 18:10
Het flipperende viertal is terug! Kowalski, Rico, Skipper en Private figureren in doldwaze achtervolgingen, undercover missies en discussies over hoe je het woord "diversion" uitspreekt. Na drie Madagascar films krijgen de populaire penguins nu hun eigen film met Penguins of Madagascar. Zijn ze leuk genoeg om anderhalf uur naar te kijken, of is minder in dit geval meer?
Voor wie onbekend is met het olijke viertal of de Penguins serie op Nickelodeon heeft gemist, volgt nu een kleine recap. De vier penguïns zijn spionnen/geheim agenten/special forces die na hun missies standaard een spoor van vernieling en chaos achterlaten. Skipper is de leider, Kowalski het "brein", Rico de onvoorspelbare explosieven expert en Private de schattige rookie.
Penguins of Madagascar <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201411/t/penguins-of-madagascar-review.jpg" />

Goed verhaal, lekker kort

Door middel van een korte en treffende spoof op de gemiddelde natuurdocumentaire maken we kennis met de achtergrond van de vier penguïns. Ze zijn het zat om maar gewoon een domme penguïn te zijn en op initiatief van Skipper gaan ze op zoek naar avontuur.
Blijkbaar hebben ze in de verschillende zoos waar ze beland zijn de haat van ene Dr. Octavius Brine op zich gehaald, een slijmerige paarse octopus die nu op alle penguïns uit dierentuinen wraak nemen.
Zoals je al merkt, hoef je niet naar deze film te gaan voor een boeiend verhaal en/of onverwachte plotwendingen. Het belangrijkste aspect bij een animatiefilm zoals deze is de humor. Er wordt in hoog tempo grap na grap op je afgevuurd, waarvan er meerdere wel aan zullen komen. Het slappe verhaal is, zoals bij de meeste animatiefilms, toch dertien in een dozijn en doet er verder eigenlijk niet toe.
Penguins of Madagascar Review

Spin-off²

Penguins of Madagascar is bedoeld als familiefilm en is daarin zeker geslaagd. Qua humor is er dan ook voor ieder wat wils. Jongere kijkers zullen wellicht meer genieten van de slapstick humor en de baldadige pinguïn praktijken, de oudere kijker kan bijvoorbeeld de meta celebrity woordgrappen mogelijk meer waarderen. "Nicholas, cage them!" was in deze categorie een hoogtepuntje.
Helaas is er door alle hectiek en de overdaad aan grappen en grollen weinig ruimte om de (nieuwe) personages te leren kennen. Er zitten een paar echte knallers in het rivaliserende high-tech spionage team, North Wind ("Nobody breaks the wind!"), met onder andere Benedict Cumberbatch, Peter Stormare en Ken Jeong, die hilarisch werk leveren. Ook John Malkovich als bad guy Dr. Octavius Brine is geweldig gecast.
Het North Wind team is zeker goed voor leuke dialoog, maar er wordt logischerwijs weinig aandacht besteed aan karakterontwikkeling. Als je de twee spionage teams bij elkaar optelt, plus de bad guy, zijn er negen personages. Het is dan eigenlijk ook logisch dat er geen ruimte is voor verdieping, maar het zou geen verrassing zijn als (bij deze is het voorspeld) er een spin-off van een spin-off komt over dit andere kwispelende kwartet.
Penguins of Madagascar Review

3D droevigheid

Maar goed, je kijkt de film ook niet voor de diepgaande personages. De film is wél één grote achtbaanrit langs verschillende plekken waaronder Venetië, Shanghai (of is het Dublin?) en Kentucky. En dit allemaal binnen anderhalf uur! De vaart zit er dus lekker in en de vele actiescènes zijn werkelijk ridicuul. Er gebeurt ontzettend veel en de ene scène is nog belachelijker dan de volgende. De hoop op ook maar een beetje realisme kun je maar beter thuislaten.
Het is echter zeer vermakelijk als je van cartoony humor houdt. Zo is er een achtervolging in Venetië op een gondola (probeer je maar eens in te beelden hoe penguïns een Gondola besturen), die uiteindelijk ook op land in dezelfde gondola verder gaat.
Op animatiegebied is er niets te klagen. De verschillende locaties die aangedaan worden zijn kleurrijk in beeld gebracht en de special effects zijn prima, maar niets wat we niet al eerder hebben gezien.
Je kunt de film in 3D bekijken, maar dit is echt niet nodig. Zoals bij vrijwel alle 3D films is het meer een gimmick dan echt een toevoeging. In dit geval is het zelfs voor een gimmick karig en dan stoort het op moeten hebben van zo'n bril juist.
Penguins of Madagascar Review

Penguins of Madagascar is leuk!

Hoewel Penguins of Madagascar niet de geschiedenisboeken in zal gaan als klassieker, is er weinig aan te merken op deze degelijke film. Of je de film in de bios moet kijken valt ernstig te betwijfelen, maar thuis op de bank is het perfect en kids zullen er in ieder geval van houden. Volwassenen die van flauwe humor houden zullen ook een prima avond hebben, temeer omdat de film nog geen anderhalf uur duurt. De actie is snel, energiek en extreem over the top en dankzij de grappige, af en toe droge dialoog is het één van de vermakelijkere animatiefilms van het afgelopen jaar.