Peaky Blinders seizoen 4 Review (DVD) - Ademloos voor de buis

woensdag, 18 april 2018 om 13:02
De Peaky Blinders zijn terug met een gloednieuw seizoen die nu uit is op DVD! Onder leiding van Tommy 'fucking' Shelby staat de groep weer voor een onmogelijke confrontatie met zowel oude vrienden als nieuwe vijanden en dat zorgt ervoor dat je jezelf ademloos voor de buis bevindt. In deze Peaky Blinders seizoen 4 review lees je waarom!
Elk seizoen werken de Peaky Blinders zich weer een plekje omhoog op de ladder van criminaliteit en de concurrerende criminelen uit de regio Birmingham zijn in dit vierde seizoen niet meer dan een zandkorrel in de woestijn voor de Peaky Blinders. Nee, de Britse bende mikt nu hogere ogen in het criminele circuit en speelt mee met de grote jongens.
Er zijn in dit seizoen dan ook geen Russen meer in het spel betrokken, maar Amerikanen van Italiaanse afkomst. Het verschil tussen de twee bevolkingen is dan ook meteen te merken, de Italianen zijn namelijk niet uit op verschillende soorten pracht en praal, maar op de dood. De dood van de Peaky Blinders.

Peaky Blinders seizoen 4 review

''...a different dimension''

Een nieuwe bende betekent ook een groep nieuwe acteurs. Zo staat aan het hoofd van de Italiaanse bende Luca Changretta (Adrien Brody,) een ongenaakbare en lugubere vijand die je met elke scène wel beet weet te pakken, vooral wanneer de Italiaan voor het eerst oog in oog staat met Tommy Shelby. ''We're an organization, of a different dimension.'' Een binnenkomer van jewelste.
Welke nieuwe acteur met zijn prestatie ook van het scherm afspat is Aidan Gillen. De man die vooral bekend staat als Peter 'Littlefinger' Baelish uit Game of Thrones weet zich los te trekken van alle vergelijkingen tegenover zijn rol uit de hitserie en weet met zijn personage Aberama Gold in Peaky Blinders een dijk van een prestatie neer te zetten.
Daarnaast mogen we de acteerprestaties van de al eerder geziene acteurs in de serie allerminst vergeten, zo zien we Tom Hardy als Alfie Solomons, Cillian Murphy als Tommy Shelby, Helen McCory als Polly en al die andere acteurs weer meer dan schitteren. Peaky Blinders lijkt zichzelf op het gebied van acteerprestaties elk seizoen weer te overtreffen, ondanks dat het iedere keer weer een onmogelijk opgave lijkt.

Peaky Blinders seizoen 4 review

Ideale gesprekspartners

Iets wat je met een geweldige groep acteurs kunt bereiken zijn geweldige dialogen. Je zit ademloos voor de buis te luisteren naar een conversatie tussen Luca Changretta en Alfie Solomons. De manier waarop deze gesprekken zijn geschreven in het script past precies bij de kwaliteiten en mogelijkheden van de acteurs, alles stemt precies op elkaar af en dat brengt magische momenten met zich mee.
Dat de schrijvers van Peaky Blinders goed op weg kunnen met pen op papier werd al duidelijk met de conversaties, maar ook het plot van seizoen 4 is weer van een hoog niveau. De manier waarop de meeste personages worden betrokken bij het uiteindelijke hoofddoel zorgt ervoor dat het interessant blijft en sommige scènes zijn zo magisch dat ze je lang bij zullen blijven.
Toch heeft elk seizoen van elke serie ook mindere kanten. Zo worden er in het vierde seizoen van Peaky Blinders een aantal kanten van het verhaal minder in beeld gebracht, terwijl dat juist hetgeen is dat je wil zien. Ook voelen sommige scènes richting het einde een beetje afgeraffeld. Alsof je van de Nederlandse snelweg ineens op de linkerbaan van de Autobahn aan het rijden bent.
Peaky Blinders seizoen 4 review

Charmes

Hoog tempo of laag tempo terzijde, één ding waar de Peaky Blinders in ieder geval geen last van hebben is het verliezen van hun charme. Want ondanks dat de bende beschikt over vrijwel alle pracht en praal in de regio Birmingham zien we ze zoals vanouds weer schitteren in zowel fysiek als mentaal lastige omstandigheden.
Daarnaast zijn de andere facetten van de Peaky Blinders ook weer van de partij! Nette kleding, mesjes in de petten, ontelbaar veel sigaretten en agressieve en doordachte acties. Het complete plaatje klopt nog steeds en de makers hebben gelukkig geen rare fratsen in hun hoofd gehaald door dingen drastisch te veranderen.

Peaky Blinders seizoen 4 review - Conclusie

Toen Cillian Murphy de gedurfde uitspraak deed dat het vierde seizoen van Peaky Blinders het beste seizoen tot nu toe zou gaan worden begonnen wij al te watertanden, maar of het ook écht het beste seizoen is, dat denken wij niet.
Toch kunnen we met zekerheid zeggen dat seizoen 4 ervoor heeft gezorgd dat Peaky Blinders zich ontpopt heeft als één van de betere series tot op heden. Met de toevoeging van verschillende acteurs is het acteerwerk naar een ongekend niveau gestegen waarbij de personages ervoor zorgen dat je na de laatste aflevering achterblijft met een verdrietig gevoel, het lange wachten op seizoen 5 is namelijk begonnen. En de dvd's van seizoen 4 zijn het waard om thuis in je kast te hebben staan.