Peaky Blinders seizoen 3 Review - De ware aard komt naar boven!

zondag, 11 december 2016 om 9:12
Na twee seizoenen Peaky Blinders is hoofdrolspeler Thomas Shelby (Cillian Murphy) gesetteld en gelukkig getrouwd met de liefde van zijn leven: Grace. Alleen blijkt nu uit de Peaky Blinders seizoen 3 review dat die roze wolk van korte duur is.
Let op: deze recensie kan spoilers bevatten
Grace en Tommy hebben inmiddels een kleine. En Tommy heeft zijn mooie vrouw moeten beloven dat er geen wapens in het huis zijn en dat de kleine man die nooit te zien zal krijgen. Ondertussen wil Grace wél dat Tommy zijn gezin beschermt. En dat laatste blijkt een verdomd lastige klus te zijn.
Peaky Blinders seizoen 3 review

De ontwikkeling die Tommy doormaakt

Immers is Tommy een gangster (sterk geacteerd door Cillian Murphy!). En dat hij getrouwd is, betekent niet dat hij opeens een rustig gezinsleven wil gaan leiden. Bovendien is het zo dat er opeens onaangekondigde Russen voor de deur staan en zijn zoon ontvoerd wordt, waardoor Tommy zich vervolgens in allerlei bochten moet wringen om het hoofd boven water te houden. Paddy Consodine is degene die ontvoert, maar er moet wel gezegd worden dat als bad guy lang niet zo interessant is als voorgaande slechterikken.
Wat wel interessant is aan seizoen 3, is dat Tommy een ware karakterontwikkeling doormaakt. Waar je misschien in de vorige twee seizoenen nog denkt dat hij misschien niet anders kan en dat er ergens gewoon een goede man in hem huist, kijk je daar na seizoen 3 toch wat anders tegenaan. Natuurlijk, ergens is hij charismatisch. Maar verder is Tommy een bad ass én dat erkent hij dan ook voor het eerst zelf. Hij leert te accepteren wie hij is. Niet voor niets schreeuwt hij dan ook één keer keihard dat dit is wie hij is! Een indrukwekkende scène waar je de rillingen van krijgt.
Peaky Blinders seizoen 3 review

De Peaky Blinders aanhang

Tommy is niet de enige die niet langer wegloopt voor wie hij is, want dat geldt ook voor andere leden van de Peaky Blinders. Waar de jongeling Michael nog een keurig leven voor de boeg had, omdat hij wel betrokken was, maar nog nooit iemand had gedood, is dat plan geheel van de baan in Peaky Blinders seizoen 3. Tot grote onvrede van zijn moeder steunt hij Tommy keihard en wil hij maar al te graag het bloed van een schurk aan zijn handen hebben. Hij moet en hij zal die ene man zélf vermoorden.
En ook andere leden van de Peaky Blinders lusten diverse vijanden rauw. Wat dat betreft is seizoen 3 nog donkerder dan de andere twee seizoenen en is het vooral meer op de karakters gericht. Dat is goed. Want het zijn de personages in Peaky Blinders die de serie de moeite waard maken om te volgen.
Een warm welkom dan ook voor de terugkeer van Aflie Solomons (gespeeld door Tom Hardy). Hardy is een waanzinnig acteur. En Tommy en Alfie delen een verleden. In seizoen 3 komen ze op een punt dat ze MacGyver en Murdoc zijn: ondanks elkaars vijanden moeten ze misschien toch met elkaar samenwerken voor een hoger doel. Nog zo’n interessant ingrediënt aan Peaky Blinders seizoen 3.
Peaky Blinders seizoen 3 review

Goed, maar minder dan vorige seizoenen

Seizoen 3 is dus wel degelijk goed. Al moet eerlijk gezegd worden dat de kwaliteit van de vorige twee seizoenen niet gehaald wordt. Dit omdat een belangrijk personage uit de serie wordt geschreven en er daardoor minder interessante ontwikkelingen zijn in het liefdesleven van Tommy. En ten tweede omdat de nieuwe schurk gespeeld door Paddy Consodine lang niet zo memorabel is als Sam Neill.
Al met al een leuk seizoen met zeker een paar toffe harde momenten. Maar de kwaliteit van eerder wordt niet gehaald. En hoewel het interessant is dat Tommy zijn ware aard nu erkent, is het wel de vraag hoe het precies met hem zal vergaan in de toekomst nu er dingen veranderd zijn in zijn leven. Er moet íets gebeuren. Al maakt de laatste episode duidelijk dat het er hard aan toe zal gaan in seizoen 4!