Peaky Blinders Seizoen 2 Review (DVD) - Cillian Murphy spat van het beeld

dinsdag, 18 augustus 2015 om 16:10
Peaky Blinders. Een jaar geleden kraaide er geen Nederlander naar, lijkt wel (geheel onterecht!). Maar sinds seizoen 1 op Netflix staat weet de serie ook in Nederland voet aan de grond te krijgen. Ga snel die inhaalslag maken, want inmiddels is seizoen 2 al uit op DVD!
Peaky Blinders is een gangster-serie met Cilian Murphy in de hoofdrol (Scarecrow uit Batman Begins). Een opvallende keuze, omdat Murphy met zijn vrouwelijke kenmerken vaak gecast wordt voor hele andere rollen. Zo speelde hij eerder een travestiet in Breakfast on Pluto bijvoorbeeld. Al moet worden toegegeven dat hij vaak vanwege zijn grote blauwe ogen ook gecast wordt voor de wat engere types, denk aan de film Red Lights.
Peaky Blinders seizoen 2 <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201508/t/peaky-blinders-seizoen-2-review.jpg" />

Ongeschoren naar Londen

Hoe dan ook: dat hij gecast is voor een tv-serie doet hem goed. En wat speelt hij zijn rol met verve! Dat toonde hij al in het eerste seizoen van Peaky Blinders, maar dat niveau weet hij nu nog beter door te trekken. Hij zit duidelijk in zijn rol van gangster Thomas Shelby, een jongeman die na het Birmingham uit seizoen 1 zijn misdaadcarrière wil uitbreiden naar Londen.
De sfeer van de jaren 20 uit de vorige eeuw komt goed tot leven dankzij de settings en kostuums. Kenmerkend aan de Shelby's is de kleding. Ze dragen typische petjes met daarin scheermessen. Even er sierlijk mee gooien en iemand wordt geheel onverwacht opengesneden. Het is overigens jammer dat zo'n memorabele scheermessen-pet-scene uit seizoen één nu niet in het tweede seizoen zit, maar ach: een schoonheidsfoutje.
Peaky Blinders seizoen 2 review

Tom Hardy de misdaadtijger

Voor de rest bevat Peaky Blinders seizoen 2 meer dan genoeg actie. Niet gek, gezien Shelby meer vijanden heeft dan vrienden en daarbij krijgt hij het in Londen aan de haak met niemand minder dan Alfie Solomons en zijn Italiaanse concurrent Sabini. Eerstgenoemde wordt gespeeld door Tom Hardy en man, wat kan die man acteren. Hij speelt een kil personage, een ware misdaadtijger. En daarmee biedt hij goede weerstand tegen Thomas.
Thomas kan niet zomaar iemands imperium binnenvallen en verwachten dat hij daar natuurlijk zomaar mee wegkomt. Verder moet hij ook nog omgaan met andere problemen en dat zijn zeker niet de minste. Het zijn grote problemen die hem achtervolgen uit het eerste seizoen. Want Major Chester Campbell (Sam Neill) is nog steeds niet amused over wat er is gebeurd en heeft Thomas meer in zijn greep dan ook.
Peaky Blinders seizoen 2 review

Terugkeer van de hartenbreekster

Thomas is gelukkig een taaie. Hoeveel klappen hij ook krijgt, hoeveel mensen hem ook een enkeltje naar de hel proberen te sturen: hij deinst nergens voor terug. Al heeft Thomas ook een wat zachtere kant en die zien we voornamelijk als het aankomt op vrouwen. Nadat hij met een gebroken hart door de blonde Grace is achtergelaten, verwacht je als kijker niet meer dat Grace terugkeert. Want de eerste afleveringen gaan over Thomas, familiebanden en de introductie van nieuwe personages.
Juist daardoor wordt er een goede spanningsboog opgebouwd en voelt het als een zeer welkome verrassing dat Grace dan tóch opeens weer in beeld is. De liefde tussen de twee lijkt niet bekoeld, al is Grace ondertussen wel bezet. En punt is ook dat Thomas met heel veel dingen te maken krijgt die hij op moet lossen. En ondertussen probeert hij ook nog de wereld van de elite binnen te komen, wat deels lukt met de aanschaf van een renpaard.
Peaky Blinders seizoen 2 review

Peaky Blinders moet je gezien hebben

Geloof ons als we zeggen dat Peaky Blinders seizoen 2 ijzersterk is. Iets wat grotendeels voortkomt uit geweldig acteerwerk en daarbij geweldige dialogen. Hoe kun je nou niet genieten als een personage tegen Shelby zegt: 'Ok, je hebt je net gedragen als een heer. Gedraag je nu maar weer als een gangster.' We houden ervan.
Peaky Blinders is zo'n serie die je gezien moet hebben. En het is zo zonde dat seizoen 2 alleen nog maar uit is op DVD en niet Blu-ray. Want dit wil je kijken in de beste kwaliteit met allemaal extra's erbij. Helaas. Desalniettemin is Peaky Blinder seizoen 2 verplicht kijkvoer, ook als je niet een gangsterfan van het eerste uur bent. Want de serie biedt zoveel meer lagen dan enkel oppervlakkige actie waardoor menig persoon opgezogen zal worden in het verhaal.