Part Time UFO Review - Ook kleine robots kunnen hard werken

vrijdag, 06 november 2020 om 10:30
part time ufo bannerf1604230839
Tijdens een mini-Direct kondigde Nintendo een game aan met een kleine, schattige robot met grijparm in de hoofdrol. Dat niet alleen, de game was ook meteen beschikbaar! Wij hebben de UFO robot aan het werk gezet om te kijken hoe hij het er vanaf bracht.
Jobski is een UFO die naar de aarde gestuurd is om ons te bestuderen. De beste manier om dat te doen is door allerlei klusjes op te knappen. Met zijn grijphaak, die nog het meeste lijkt op zo'n kermis-attractie waar je pluche beesten mee uit een grote bak moet vissen, helpt hij de boer, visser, de lokale patisserie en zelfs een gekke professor bij het stapelen van zeer uiteenlopende voorwerpen.
Part Time UFO verraadt vrijwel onmiddellijk zijn mobiele oorsprong: bij aanvang heb je slechts drie klusjes te klaren. Per klus kan je drie medailles verdienen en met die medailles ontsluit je nieuwe klussen. Daarbij is de basis steeds hetzelfde: klaar de klus binnen de maximale tijd, stapel op een bepaalde manier of speciale voorwerpen of een minimaal aantal voorwerpen voor extra medailles. Ook zijn er regelmatig 'verborgen' voorwerpen in het level, die met de grijparm uit de achtergrond te trekken zijn.

Missies, challenges en hoogtestage

In totaal krijgt Jobski een dertigtal missies voorgeschoteld. Daar blijft het gelukkig niet bij, elke missie kent een tweede moeilijkheidsgraad. Ook ontsluit je een 'oneindige' modus, waarbij je voorwerpen zo hoog mogelijk op mag stapelen. Elke werkopdracht staat redelijk op zichzelf, hoewel je regelmatig terugkeert naar eerdere locaties. De meeste locaties bezoek je drie keer, steeds met een iets andere opdracht. Soms is dat simpelweg vissen uit het water trekken om die op een vissersboot te werpen, soms moet je beertjes op de balanceerstok van een olifant op een eenwieler (ja, echt) plaatsen.
Wie werkt verdient natuurlijk geld, en zo ook Jobski. Met dat verdiende geld kan Jobski nieuwe outfits kopen. Die zijn volledig cosmetisch, maar levert een aardige afwisseling.
De game eindigt enigszins verrassend met een eindbaas waarbij Jobski zowaar iets van een gevecht moet aangaan. Hier krijgen we ineens iets van een verhaal voorgeschoteld. Bizar, want het hele spel hangt verder van losse missies aan elkaar. Heb je de eindbaas verslagen, dan mag Jobski eindelijk op vakantie. Niet dat hij het daar rustig heeft, ook daar mag je aan het werk, in eigenlijk het leukste deel van het hele spel. Bizar dat dat achter de credits verstopt zit.
parttimeufo plushiesf1604318141

Stapelen maar

Daar waar de hoeveelheid content eigenlijk een beetje teleurstelt, is de gameplay prima op orde. Jobski kan prima overweg met zijn grijparm, hij grijpt voorwerpen makkelijk vast en met enig oefenen kan je voorwerpen zelfs eenvoudig draaien in de juiste stand. Ben je eenmaal aan het stapelen, dan doet de zwaartekracht prima zijn werk. Zet je voorwerpen een beetje stabiel op elkaar, dan blijven ze keurig staan. Maar helt een voorwerp te ver over naar de zijkant, dan valt de stapel pardoes om en kan je opnieuw beginnen. Dit alles wordt begeleid door een vrolijk, maar kort en als snel behoorlijk irritant deuntje, dat wel héél veel weg heeft van de vrolijke noten die de game LocoRoco begeleiden, maar dan minder gevarieerd.
parttimeufo dinof1604317992

Part Time UFO - Bite-size snack die zijn mobiele oorsprong niet overstijgt

Part Time UFO is een aardige game voor een kleine prijs. De game draait vooral om het uitvoeren van diverse stapel-opdrachten binnen een bepaalde tijd en wordt vrijwel nergens echt moeilijk, op mogelijk een paar opdrachten na (probeer maar eens een dino-skelet na te maken met een grijparm!) De graphics zijn cute en afdoende, de vrolijke deuntjes gaan echter al snel op de zenuwen werken. Daarmee is Part Time UFO leuk voor tussendoor, maar zeker na het spelen van de eindbaas blijf je zitten met het idee dat er veel meer in de game mogelijk geweest was.