Overcooked 2 Surf 'n Turf Review - Lekker dessert

zondag, 21 oktober 2018 om 12:02
overcooked 2 surf n turf review lekker dessert 140778
De herfst mag dan wel begonnen zijn, maar met Overcooked 2 kun je deze glad vergeten. Het komt door de nieuwe Surf 'n Turf DLC die je naar een zonovergoten paradijs brengt. In onze Overcooked 2 Surf 'n Turf review kom je erachter of het hier om een heerlijk nagerecht gaat of dat het mosterd na de maaltijd is.
De Overcooked 2 Surf 'n Turf DLC pakt wat betreft de gameplay de draad op bij waar het tweede deel afsloot. Met een flinke uitdaging om zoveel mogelijk verschillende recepten in elkaar te flansen tot een lekker maal. Je moet namelijk binnen een bepaalde tijd specifieke gerechten koken, omdat je anders niet genoeg punten haalt om het level met één, twee of drie sterren uit te spelen.
Overcooked 2 Surf 'n Turf Review - Ghost Town Games

Vloeken met een glimlach

Voor 5,49 euro kun je met twaalf nieuwe levels, een handjevol nieuwe chefs en wat nieuwe recepten weer lekker in de chaotische keuken van Overcooked 2 aan de slag. In de Surf 'n Turf DLC kun je dit en nog een paar andere geheimen vinden waardoor je wederom lekker kunt genieten van de Uienkoning en zijn trouwe viervoeter Kevin. De koning is na het Unbread-schandaal naar een tropisch eiland gestuurd voor een gedwongen vakantie. Daar stuurt hij de speler op pad om nieuwe recepten te ontdekken om zijn culinaire reputatie te redden.
Die twaalf levels zorgen net als de eerdere levels voor genoeg vreugde, boosheid en alles wat daar tussen in zit. De levels zijn creatief en uitdagend zoals je bijvoorbeeld zal merken in een level waarbij je niet alleen om aanbranden eten moet denken, maar ook om hoe je de ingrediënten te pakken krijgt. Het level speelt zich namelijk af op een rivier en met een vlot moet je continu van de ene kade naar de andere sturen om genoeg ingrediënten op voorraad te houden.
Het is een typisch voorbeeld van hoe Overcooked wat peper aan de ingrediënten toevoegt voor wat extra pit. Het is er niet om je in een bodemloze put van wanhoop en frustratie te werken, maar om je te motiveren om creatief te denken en een oplossing te vinden. Wanneer je dit dan ook lukt, zijn de tranen van blijdschap in je ogen hoeken te zien en kun je je partner wel omhelzen.

Stressvolle vakantie

De Overcooked 2 Surf 'n Turf DLC is namelijk net zo geschikt voor lokale co-op als de eerdere delen, maar is wederom ook alleen te spelen. Overcooked 2 Surf ‘n Turf valt als het op alleen spelen aankomt wederom door de mand. Het is wel mogelijk, maar wederom een stuk moeilijker doordat je beide chefs in je eentje moet besturen. Hierdoor raak je simpelweg sneller het overzicht kwijt, waardoor de kans op een keuken die in vlammen opgaat een stuk groter is.
Nee, de Overcooked 2 DLC richt zich op haar sterkste kanten, het samenspelen. Zelfs wanneer je de DLC speelt met iemand die nog nooit Overcooked gespeeld heeft, merk je dat het snel op te pakken is ondanks dat je de levels dan niet in één keer op het hoogste niveau uit zal spelen. Dit wordt alleen wel snel het doel, want nieuwe spelers zullen net zo snel als veteranen het gevoel hebben dat de game ze verslaat als ze niet alle sterren halen. Hierdoor ga je al snel voor het maximale aantal sterren en ondanks dat dit voor een hoop geschreeuw onderling zorgt doe je dat van begin tot eind met een grote grijns.

Herhalen of falen

Die grijns is vooral van het gezicht af te lezen wanneer je voor een level goed een tactiek besproken hebt en die tot een prachtig resultaat leidt. Het doet je alleen maar meer het gevoel hebben alsof je weet wat je aan het doen bent, zelfs als het soms meer geluk dan wijsheid is. Het heeft in sommige gevallen natuurlijk even tijd nodig voordat je de diepste tochten van een level hebt doorgrond en wanneer het je het na vier of vijf keer proberen dan ternauwernoods redt, vraag je jezelf wel af of het nu komt door het onthouden van de patronen of omdat je goed bent in de game.
Het is soms erg moeilijk om het onderscheid te maken omdat je op een gegeven moment precies weet waar je moet zijn om een bestelling in elkaar te zetten. Dan is het alleen nog maar een kwestie van goed opletten wat de ingrediënten zijn en dus gaat het klaarmaken van een bestelling een stuk makkelijker. Wanneer je al deze onderdelen uit je hoofd weet is het vervolgens goed communiceren geblazen en je komt het level wel door. Toch?
Je zou haast geloven dat je het precies doorhebt voordat een nieuw level je brein weer weet te pijnigen. Dit wordt gedaan door middel van een waterpistool dat je kunt gebruiken om borden mee af te wassen of om vuur mee te doven en door de barbecue blazer die je kunt gebruiken om de grill sneller te laten bakken. Beide voorwerpen zorgen voor des te meer uitdaging, omdat je actief moet letten op waar je de voorwerpen laat, want zodra je ze uit het oog verliest slaat de paniek toe.
De vieze afwas stapelt zichzelf op en de grill gaat nog trager dan een slak die door een hoopje zout kruipt. Het is gelukkig geen uitdaging waar je als speler ongelukkig van wordt, want wanneer je de nieuwe onderdelen door hebt en goed gecommuniceerd hebt, kan er al snel een feestje gevierd worden. Je voelt je dan onoverwinnelijk en een ware MasterChef en die euforie smaakt naar meer.

Overcooked 2 Surf 'n Turf Review - Smikkelen en smullen

Dankzij de nieuwe levels, recepten en chefs is de Surf ‘n Turf DLC het al meer dan waard, maar het is de creativiteit en de uitdagende gameplay die de DLC beter maakt dan het origineel. Hoewel dat de DLC minder toegankelijk is als je alleen speelt, is het een genot om de game samen te spelen ondanks dat het steeds makkelijker wordt wanneer je levels herhaalt. De DLC bevat verschillende nieuwe elementen die een goede twist geven aan de bekende Overcooked gameplay, terwijl de game toch toegankelijk blijft voor nieuwelingen.
Overcooked 2 en de Surf 'n Turf DLC zijn nu verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One, PC en Nintendo Switch.
Cijfer: 8.8