Outlander Seizoen 1 Volume 2 Review (Blu-ray) - Nog beter dan eerste deel

dinsdag, 15 december 2015 om 14:06
Voor de Outlander Seizoen 1 Volume 2 review volgen we wederom Claire en Jamie op hun avontuur om aan de Engelse overheersers te ontkomen. Blijft het samenspel van romantiek, politieke intrige en tijdreizen nog steeds boeiend in de tweede helft van het seizoen? Lees gauw verder om erachter te komen.
Zoals je al in onze Outlander Seizoen 1 Volume 1 review kon lezen, gaat het verhaal over verpleegster Claire die vanuit 1945 teruggeplaatst wordt in de tijd naar 1743. Ze wordt hierdoor gescheiden van haar man en in de armen van een rebelse Schot genaamd Jaime geworpen. Claire moet haar ware identiteit verbergen terwijl zij en Jamie achtervolgd worden door de kwaadaardige Engelsman Jack Randall.
Outlander Seizoen 1 Volume 2 review

Stijgende lijn

We vermoedden het al na het zien van de eerste acht afleveringen van het seizoen, maar de tweede helft van het seizoen is nog beter dan de eerste helft. De soms ietwat trage opbouw is grotendeels voorbij en zorgt voor spannende afleveringen. Een van de leukste afleveringen gaat over een rechtszaak waarin Claire verdacht wordt van hekserij. Haar kennis van moderne geneeskunde leidt bij veel mensen tot grote achterdocht, en ze staat nu op het punt om op de brandstapel gegooid te worden.
Hoewel je het je nu niet meer kunt voorstellen dat iemand hiervoor wordt aangeklaagd, wordt het geheel heel geloofwaardig overgebracht. Sowieso is geloofwaardigheid een van de sterkste kanten van Outlander. Zowel de sets en de kostuums dragen hier aan bij, maar vooral ook het acteerwerk. Je ziet geen acteurs en actrices staan, maar je ziet de personages. Tijdens de rechtszaak wordt ook onthuld dat Claire misschien niet de enige aanwezige tijdreiziger is...
Als Claire uiteindelijk ontsnapt aan de klauwen van justitie lijkt het erop dat ze eindelijk rustig met Jamie in een kasteeltje kan gaan leven. Het seizoen zakt hier een klein beetje in en lijkt zelfs wat over-the-top dramatisch, iets waar de serie geen overdaad van kan gebruiken. Nog steeds zijn alle afleveringen meer dan de moeite waard, maar er steken er een paar bovenuit.
Het seizoen eindigt met twee erg spannende doch zware afleveringen. Thema's zoals verkrachting en marteling komen uitgebreid aan bod en worden ook op een heftige manier uitgebeeld. Meestal vinden we de 18+ kijkwijzer wat streng, maar dit zijn scenes die je zeker niet aan kids wil laten zien! In de VS zorgde dit dan ook voor ophef, maar het is allemaal in dienst van het verhaal en het mag moedig genoemd worden dat dit gemaakt en uitgezonden is.
Outlander Seizoen 1 Volume 2 review

Blu-ray

Op de Blu-ray versie krijgen we wederom riant veel extra's. Dit is erg leuk voor fans van de serie, want je krijgt een uitgebreide inkijk in het enorme productieproces achter de serie. Hallen vol kleding, wapens en andere props komen voorbij, interviews met de cast, verwijderde scenes, noem het maar op. Eigenlijk alles wat je van de extra's op een Blu-ray mag verwachten.
De schrijfster van de boeken waarop de serie gebaseerd is, Diana Gabaldon, is blijkbaar zeer betrokken bij de verfilming en ze komt vaak aan het woord. Ze waarborgt dat de televisieserie niet te veel afwijkt van het boek en als je de die-hard fans mag geloven zit dit wel snor. Ook schijnt de serie erg historisch accuraat te zijn (met uitzondering van het tijdreis aspect natuurlijk).
Op die gebieden zit het allemaal dik in orde. Is er dan helemaal niets te klagen? Nou ja, het feit blijft dat je weer 30 euro moet neertellen om de volgende acht afleveringen te kopen. Bij elkaar geef je dus 60 euro uit voor de hele Blu-ray set, en dan heb je nog maar het eerste seizoen. Toch is het dankzij de vele extra's en de kwalitatieve afleveringen zelf wel erg leuk om dit in HD te kunnen checken.
Verder is het tempo -zoals vaker gezegd- nog altijd een beetje te langzaam in sommige afleveringen. Dit uit zich in het feit dat sommige scenes lang doorgaan, ofwel dankzij ellenlange gesprekken, ofwel dankzij uitwisseling van betekenisvolle blikken. Erg goed gedaan allemaal, maar we kregen toch het gevoel dat er hier en daar wel een minuutje af kon worden geschaafd.
Outlander Seizoen 1 Volume 2 review

Conclusie Outlander Seizoen 1 Volume 2 Review (Blu-ray) - Goede voortzetting

We kunnen kort zijn over het tweede deel van het eerste seizoen van Outlander. Als je de eerste acht afleveringen leuk vond, ga je dit nog beter vinden. Als je Volume 1 op Blu-ray hebt gehaald, moet je zeker ook Volume 2 op Blu-ray halen, ook tast je daarvoor wel wat diep in de buidel. Je krijgt erg veel extra's en de serie leent zich uitstekend om in de hoogste kwaliteit bekeken en beluisterd te worden.
Af en toe komt er een scene voorbij die wel erg langzaam of melodramatisch is, maar over het algemeen zul je aan de buis gekluisterd zitten. Na de laatste aflevering zul je even moeten bijkomen, om vervolgens met smart uit te kijken naar seizoen 2!