Outlander Seizoen 1 Volume 1 Review (Blu-ray) - Romantisch tijdreizen

zaterdag, 31 oktober 2015 om 12:02
De kans is groot dat je nog nooit van Outlander hebt gehoord, maar dat is zonde. In deze Outlander seizoen 1 review hopen we je te overtuigen dat de Blu-ray van de eerste acht afleveringen de moeite waard is om een keer in je PS3 of PS4 te stoppen!
In Nederland wordt Outlander alleen op HBO uitgezonden, waardoor veel mensen niet bekend zijn met de serie. Misschien heeft je vriendin of je moeder de populaire romantische boekenreeks waarop de serie gebaseerd is wel gelezen. Over de papieren versie hebben we weinig te melden, maar als je zin hebt in een rustig avondje bankhangen, kan Outlander wellicht een goede optie zijn.
We bespraken de serie al kort in ons overzicht van de beste nieuwe series in 2014, maar nu is het tijd voor een uitgebreidere kijk naar de Blu-ray die sindskort te koop is.
outlander seizoen 1 review

Miniserie gevoel

Wat krijg je voor je geld als je de Blu-ray aanschaft? Om met het negatieve te beginnen, je krijgt slechts 8 afleveringen, die een uur per stuk duren. Het miniseriegevoel steekt hierdoor de kop op, wat bij sommige kijkers een wat ongeduldig gevoel kan opleveren. Daarbij helpt niet echt dat de serie gebaseerd is op een boekenreeks, want de makers hebben hun tijd genomen met de opbouw.
De opzet is in ieder geval goed te begrijpen. Verpleegster Claire Randall, die na afloop van de Tweede Wereldoorlog met haar man een tweede huwelijksreis onderneemt naar Schotland, wordt op onverklaarbare wijze teruggeplaatst in de tijd naar de eerste helft van de 18e eeuw. Hier ondervindt ze natuurlijk allerlei problemen, niet in de minste plaats dat ze wordt aangezien voor een Britse spion als ze onderdak krijgt bij een Schotse clan.
Alsof uit je eigen tijd weggerukt worden nog niet ingrijpend genoeg is, wordt Claire ook nog eens uitgehuwelijkt aan een charmante Schotse highlander genaamd Jamie. Vervolgens wordt langzaamaan opgebouwd hoe Claire omgaat met deze situatie en haar gevoelens. Ondertussen probeert ze ook haar kennis van de toekomst en haar kennis van geneeskunde te verbergen voor de achterdochtige Schotten, die met de Britten én onderling nog wat vetes uit te vechten hebben.
outlander seizoen 1 review

Uniek

Claire wordt gespeeld door de prachtige Caitriona Balfe, een redelijk onbekende actrice. Ze speelt haar rol echter geweldig goed en geloofwaardig, net als de rest van de cast trouwens. Wat bijdraagt aan de onderdompeling in de wereld van 1743 is de uitstekende aankleding en aandacht voor details. Kostuums, accenten en sets zijn van hoge kwaliteit en het ziet er allemaal realistisch uit dankzij het ruime budget van de serie (met dank aan HBO).
Ook de Schotse landschappen zijn een lust voor het oog. Idyllische meertjes en bospaden worden afgewisseld door indrukwekkende vergezichten en kastelen. Combineer dit met een goede soundtrack en de algehele sfeer in de serie is niets minder dan betoverend, iets wat extra goed uit de verf komt dankzij de hoge kwaliteit beeld en geluid die Blu-ray te bieden heeft.
Ergens is Outlander seizoen 1 wel vergelijkbaar met Game of Thrones. Wat betreft de genoemde aspecten van aankleding en acteerwerk kan Outlander zeker meekomen, maar ook functioneel naakt komt veelvuldig voor. Feministen zullen blij zijn dat dit ook vanuit vrouwelijk perspectief wordt uitgebeeld, maar los daarvan draagt het bij aan de karakterontwikkeling van Claire.
Besef voordat je de serie kijkt dat de focus ligt op plot en karakterontwikkeling. Hier moet je van houden, spannend is de serie (vooral in de eerste acht afleveringen) slechts bij vlagen. Verwacht ook geen Game of Thrones-achtige hoeveelheden geweld en actie, ook dit komt spaarzaam voor bij Outlander.Desalniettemin boeit het verhaal (waar we niet te veel over willen verklappen) je wel degelijk als je er eenmaal in zit.
outlander seizoen 1 review

Blu-ray vol met extra's

We hebben inmiddels al wat afleveringen van de tweede helft van het eerste seizoen gezien, die in alle eerlijkheid wel beter lijkt te zijn. Weinig verrassend ook, want zoals eerder genoemd wordt de tijd genomen om het verhaal op te bouwen. Je moet een klein beetje geduld hebben, maar je wordt ervoor beloond.
Wat de Blu-ray versie de moeite waard maakt, zijn de extra's. Dit zijn er namelijk aardig wat! Je krijgt onder andere informatie over hoe de boekenserie is omgevormd voor TV, hoe de cast "Schots" is gemaakt en je krijgt een kijkje achter de schermen. Voor de fans is deze Blu-ray dan ook een must buy, niet in de laatste plaats omdat er maar liefst 21 verwijderde scènes te zien zijn.
outlander seizoen 1 review

Conclusie Outlander Seizoen 1 Volume 1 Blu-ray review - Betoverende opzet

Het is jammer dat je slechts een half seizoen krijgt op deze Blu-ray, die ruim 25 euro kost. De eerste helft van Outlander seizoen 1 is namelijk voor een groot deel opbouwend, doorspekt met uitgebreide dialogen, en wellicht iets te traag voor de meeste kijkers. Gelukkig wordt de aanschafsprijs goedgemaakt door het royale aanbod aan extra materiaal, maar je kunt ook wachten tot het hele seizoen uit is.
De serie zelf voelt uniek en is zonder twijfel perfect geschikt als romantische serie om samen met je vriendin te kijken. Hoewel niet aan iedereen besteed is Outlander Seizoen 1 Volume 1 een kwalitatieve en intrigerende opzet voor de rest van het seizoen en wat er verder komen gaat!