Orcs Must Die! Review

donderdag, 20 oktober 2011 om 18:30
Orcs zijn in negen van de tien gevallen de slechteriken. Ook in Orcs Must Die! is dat het geval. Het spel laat zich het best omschrijven als een tower defense game met shooter-elementen. Eens zien of de orcs hier tegenop gewassen zijn.
Tower defence games zijn sinds de komst van het computerprogramma Flash mateloos populair. Er zijn tal van gratis spelletjes op het internet te vinden rondom het genre maar Robot Entertainment brengt nu een betaalde variant naar de Xbox 360 en de PC, in de vorm van Orcs Must Die!. Maar is het nou eigenlijk wel de moeite waard om geld op tafel te leggen voor deze tower defence game, terwijl er ook tientallen gratis varianten zijn? Wij namen de proef op de som en gingen op pad om de orcs eens een flinke trap onder hun kont te geven.
Het verhaal
De orcs zijn er namelijk op uit om de diverse Rifts te betreden, welke verborgen zijn in de Rift Fortress, een soort kasteel waar de Rifts zijn gevestigd. Door de Rifts kunnen de orcs zichzelf toegang verschaffen tot diverse werelden, welke ze kunnen plunderen maar daarvoor moeten ze eerst door de verdediging van de Rift Fortress heen breken. De oude man die de Rifts verdedigde, is gestorven en het is nu aan jou, zijn trouwe student, om de orcs in de pan te hakken.
Verdediging is de best aanval
Rifts verdedigen doe je door allerlei valstrikken en manschappen door het Rift Fortress te verspreiden. Deze valstrikken variëren van stalen punten die uit de vloer komen en ontploffende tonnen tot grote platen met scherpe punten die vanuit de lucht met een noodgang de orcs pletten. Je wapens bestaan dan weer uit diverse zwaarden en kruisbogen. Als laatste optie kun je ook diverse spreuken uitspreken. Dit zijn bijvoorbeeld vuurballen, een windvlaag waardoor de orcs een eindje terug worden geblazen, of een straal van donder en bliksem die van orc naar orc springt.
In de verdediging
Voor je de Rifts echt kunt verdedigen, moet je dus valstrikken plaatsen, want met alleen schieten en zwaaien met je zwaard kom je niet heel ver. Aan het begin van een level kun je kiezen welke wapens en valstrikken je nodig denkt te hebben in dit level. Je kunt er in het begin maximaal vijf uitkiezen maar in de latere levels heb je veel meer keuzemogelijkheden. Daarnaast zul je goed moeten nadenken over waar je de valstrikken gaat plaatsen. Plaats je ze vlakbij de deur waar de orcs naar binnen stormen, of plaats je ze in een smalle gang zodat alle belagers worden geraakt?
Je zult sommige levels dan ook niet doorkomen zonder een paar keer af te gaan, zeker naarmate je meer valstrikken tot je beschikking krijgt. Daarnaast word je in sommige levels bijgestaan door boogschutters of ridders met zwaarden, welke je later tevens kunt kopen.
Genoeg variatie
Gelukkig zit er naast de wapens en valstrikken ook nog genoeg variatie in de levels en de vijanden. Zo zul je de ene keer van voren worden aangevallen, de andere keer van twee kanten, en zul je door de levels heen ook bochten en bruggetjes tegenkomen. Hierdoor moet je altijd een andere strategie verzinnen, zeker als er andere soorten vijanden in het spel komen. Want waar je in het begin voornamelijk te maken krijgt met orcs met zwaarden en kruisbogen, die niets liever willen dan de Rift binnen gaan, zul je ook te maken krijgen met Gnolls die het op jouw gemunt hebben en vliegende vijanden.
Grafisch een typische Xbox Live Arcade game
Orcs Must Die! is op grafisch gebied een echte Xbox Live Arcade titel, niets meer en niets minder. Alles ziet er netjes en verzorgt uit maar er ontbreken ook wel wat details. Zo voelen de levels soms wat leeg aan en hadden de levels best wel wat beter aangekleed kunnen worden. Heel erg is het natuurlijk niet, tijdens het knallen op de orcs zul je alleen maar oog hebben voor deze lelijke groene gasten. Het is pas wanneer je rond gaat kijken, dat de leegte opvalt.
Epische muziek
Het geluid is daarentegen wel erg goed verzorgt. Zo zweept de muziek lekker op als je wordt aangevallen en hoor je de orcs het uitschreeuwen van de pijn als ze geraakt worden door je valstrikken. Daarnaast is er ook nog wat voice-acting aanwezig, welke ook goed te noemen is. De stemmen zijn goed ingesproken en zijn dan ook kraakhelder.
Genoeg te doen
Na het succesvol verdedigen van een Rift, krijg je punten uitgedeeld waaruit blijkt hoe goed je het hebt gedaan. Je score wordt dan direct geupload naar de Leaderboards waardoor er online inmiddels een heuse competitie gaande is. Ook krijg je een beoordeling aan de hand van het aantal gescoorde punten. Scoor je 'slechts' vier van de vijf schedel, dan is de kans groot dat je het level nog een keer wilt doen om toch nog die vijfde binnen te halen.
Daarnaast kun je, als je het spel hebt uitgespeeld, er ook nog voor kiezen om de levels door te lopen in de Nightmare modus, waarin de orcs niet alleen een stuk sterker zijn maar ook nog eens een stuk slimmer. Ideaal dus om je strategische inzicht eens echt te bewijzen.
Geen multiplayer
Wat eigenlijk wel het grootste puntje van kritiek is op Orcs Must Die!, is het ontbreken van een multiplayer modus. Want wat zou het leuk geweest zijn als Robot Entertainment, de ontwikkelaar van de game, de game iets langer in ontwikkeling had genomen zodat je ook met een vriend of vriendin de orcs kon afknallen. De ontwikkelaar heeft hier blijkbaar over nagedacht en is bereid om in een eventueel vervolg deze optie toe te voegen. Hiervoor zou dit eerste deel wel een x aantal keer verkocht moeten worden.
Orcs Must Die! leeft voort
Als we naar het totale plaatje kijken van Orcs Must Die!, dan kunnen we met een gerust hart stellen dat Robot Entertainment een leuke game heeft afgeleverd. Met Orcs Must Die! laat de ontwikkelaar dan ook zien dat shooter-elementen perfect samengaan met de welbekende tower defense gameplay. Het gemis van een multiplayer modus is het grootste punt van kritiek, want wat had het leuk geweest als je dit spel met z'n tweeën kon spelen. Gelukkig is er genoeg ruimte voor een vervolg, dus laat die maar komen!