Forza Motorsport 4 Review

Review
donderdag, 20 oktober 2011 om 18:00
xgn google image
Met honderden auto’s, vele tracks en tal van aanpasmogelijkheden biedt de game tientallen uren plezier aan alle raceliefhebbers’, aldus onze gewaardeerde collega Rob in zijn recensie van Forza Motorsport 3. Twee jaar na dato is daar nu officieel het vierde deel. Op het eerste gezicht lijkt ontwikkelaar Turn 10 voor de veilige weg te kiezen; ook dit deel bevat weer honderden auto’s, vele tracks en wederom tientallen uren raceplezier. Maar is Forza Motorsport 4 nu daadwerkelijk een volwaardige game, of hebben we hier te maken met slechts een update voor Forza Motorsport 3?
Die vraag is eigenlijk oneerlijk. Want wat doe je als je als ontwikkelaar twee jaar geleden de beste racegame op de Xbox 360 hebt afgeleverd? Waar ga je aan sleutelen? Wat ga je toevoegen danwel verwijderen? Fundamentele vraagstukken waar Turn 10 zonder twijfel mee heeft geworsteld. Klaarblijkelijk zijn ze eruit gekomen, want daar is nu Forza Motorsport 4, met, om te beginnen, een nieuwe carrièremodus in een geheel nieuwe opzet. Verandering nummer één staat genoteerd.
Geen statische carrièremodus meer
Het spel bevat, net als Mass Effect 2, een functie waarmee de gegevens van het vorige deel worden overgezet. Hoe meer progressie je in Forza 3 hebt gemaakt, hoe meer gratis auto’s je aan je assortiment kunt toevoegen. Een goed begin is het halve werk, want je kunt direct met (of zonder) je nieuwe schatjes aan de slag in de hoofdattractie: de World Tour-modus. Qua opzet is Turn 10 een andere richting ingeslagen. Waar je in Forza 3 races in een bepaalde raceklasse statisch moest voltooien, krijgt de speler hier een grotere mate van vrijheid. Je reist van circuit naar circuit en op basis van je wagenverzameling krijg je iedere keer de keuze uit drie verschillende evenementen. Dit werkt een stuk prettiger en verhoogt het gevoel dat je in Forza 4 meer je eigen ding doet.
Hoewel je het in de carrièremodus meer voor het zeggen hebt, betekent dat niet dat iedere keuze een verstandige is. Als speler dien je goed na te denken over welke prijs je in ontvangst wil nemen bij een gewonnen evenement. Deze variëren van meer credits om auto’s mee te kopen tot een betere band met een fabrikant. Dat laatste is handig, omdat je daar gaandeweg leuke beloningen voor krijgt, meestal in de vorm van kortingen op accessoires en upgrades. Het geeft voldoening wanneer je een Audi RS2 omtovert tot een gloednieuwe Audi R8 en je daarmee eindelijk die ene vervelende race kunt winnen. Voor de echte verzamelaars onder ons kunnen bolides (in totaal vijfhonderd, waarvan negentig nieuw) natuurlijk ook gewoon aangeschaft worden.
Bepaal de moeilijkheidsgraad
De mate van uitdaging in de World Tour-spelmodus heb je als speler zelf in de hand. Je kunt de moeilijkheidsgraad van je wagen volledig naar je hand zetten. Denk daarbij aan het uit- of aanzetten van de terugspoelknop, het automatisch remmen en het manueel schakelen. Tot zover een bekend verhaal, ware het niet dat Forza 4 op dit gebied een geheel nieuwe moeilijkheidsgraad introduceert: simulation steering. Het schakelt alle hulpmiddelen tot in de kleinste details uit, waardoor je als speler volledig afhankelijk bent van je eigen kwaliteiten. De wagens besturen nu realistischer en daardoor moeilijker omdat je sneller de controle over het stuur verliest. Eigenlijk komt hier pas de uitdaging kijken bij Forza 4. En dat kan Turn 10 zowel positief als negatief opvatten.
Over het rijgedrag gesproken: een van Rob’s kritiekpunten over het derde deel was het gebrek aan het gevoel van snelheid. Turn 10 heeft hier duidelijk gehoor aan gegeven. Het is gelukkig geen Need for Speed of Burnout wat dat betreft, maar dat er een betere perceptie van snelheid is mag duidelijk zijn. Vooral wanneer je in de cockpit zit voelt het een stuk dynamischer en levendiger aan. Waarschijnlijk komt dit ook omdat het wegdek in Forza 4 een stuk verbeterd is en er verschillende en betere camerastandpunten zijn toegevoegd. Naarmate je verder komt in de World Tour – en dus snellere wagens onder je hoede krijgt – komt de charme hiervan pas echt bovendrijven.
Belachelijk veel content
Eigenlijk doe je Forza 4 tekort als je zegt dat de World Tour de belangrijkste spelmodus is. Oké, het neemt met zijn twintig uur de meeste tijd in beslag, maar juist dankzij de grote hoeveelheid aan content is het moeilijk te kwalificeren welk deel uit het spel het meest aan te raden is. Een grote favoriet van ons is toch wel de nieuwe Autovista-modus, waarin je je in een kleine ruimte kunt vergapen aan de 26 meest exotische sportwagens van de afgelopen tien jaar. De spelmodus geeft je zelfs een kijkje onder de motorkap, zó gedetailleerd kun je de wagens beproeven. Onder het beledigende maar eerlijke commentaar van Jeremy Clarkson zorgt dit tevens voor hilarische taferelen. De Amerikaanse Top Gear-presentator steekt zoals gewoonlijk zijn mening niet onder banken of stoelen. Dit maakt Autovista niets meer dan een leuk foefje, maar het bevestigt nogmaals de hoeveelheid content die Turn 10 in Forza 4 heeft gestopt.
Naast het verrassende Autovista is de speler nog niet klaar met Jeremy Clarkson en zijn Top Gear. Het wereldberoemde autoprogramma verleent niet alleen zijn naam aan Forza 4, maar introduceert tevens een nieuw evenement: Bowling, waarbij je met je bolide kegels omver moet rijden om zo een medaille in de wacht te slepen. Een nogal vreemde eend in de bijt, en door het gebrek aan uitdaging is het geen geweldig evenement. Onze aandacht gaat meer uit naar de wat serieuzere evenementen, zoals langs poorten slalommen of het zo snel mogelijk inhalen van weggebruikers op een dalende berg. Het meest interessante evenement is nog wel de Multi Class-race, waarbij je met meerdere raceklassen tegelijkertijd op één korte baan rijdt. Vergelijkbaar met De 24 uur van Le Mans in Frankrijk, de grootste autorace ter wereld.
Online geperfectioneerd
Mooi aan deze spelmodus is de online-mogelijkheid. Forza 4 ondersteunt maar liefst vijftien racebolides in één race, tegenover acht in het vorige deel. De stijging van het aantal spelers heeft beslist te maken met de nieuwe Clubs-feature. Het lijkt overgenomen van Test Drive Unlimited 2, maar in Forza 4 is het duidelijk geperfectioneerd. Het idee is vrij simpel: je maakt een club aan, nodigt via je vriendenlijst wat mensen uit en gaat clubraces rijden. Tot zover weinig nieuws onder de zon. Maar! Het is hierbij ook mogelijk om met je vrienden onderling auto’s en visuele creaties uit te wisselen. In het spel kunnen spelers namelijk nóg dieper gaan in hun creaties, daar Turn 10 spelers eindeloze mogelijkheden ervoor geeft. Je moet ervan houden, maar als je ervan houdt, dan is Forza 4 pure autoporno.
Een andere toevoeging in de multiplayer is de Rivals-modus. Dit is een competitieve spelmodus met bijna zeventig opdrachten die jouw prestaties met behulp van ghosts vergelijken met een rivaal. Dit kan een vriend, clubmaat of een vreemdeling zijn. In het laatste geval zoekt het systeem een persoon uit met vergelijkbare statistieken, zodat de kans op een spannend potje een stuk groter wordt. Via in-game berichten of via sociale media wordt je op de hoogte van je rivaal gehouden. Rivals is een welkome toevoeging aan de Forza-reeks en verhoogt wat ons betreft de lat van competitieve modi in racespellen.
Audiovisueel krijg je ze niet beter
Forza 4 is overigens ook in splitscreen-modus met een vriend of vriendin te spelen. Daarbij is opvallend dat – en tevens in de multiplayer – geen grafische kwaliteit wordt ingeboet. De game blijft er prachtig uitzien. Sterker nog: Turn 10 heeft met dit vierde deel misschien wel de beste graphics die je ooit in een racegame hebt gezien. Dankzij het zogeheten image-based lighting zijn de lichteffecten en het kleurenpalet van de allerhoogste kwaliteit. Hetzelfde valt te zeggen over de audio. Waar de wagens in F1 2011 de realiteit benaderen, is Forza 4 gewoon de realiteit. Of het nu de huilende motor van een Bugatti betreft of je het geluid van een schreeuwende Ferrari hoort: nergens zijn ze virtueel te zo te horen als in deze game.
Hoe fantastisch het visuele aspect ook moge zijn en hoe realistisch de audio ook voor de dag komt: het ontbreken van een dag- en nachtcyclus en dynamische weerseffecten is anno 2011 onacceptabel. Het maakt niet uit op wat voor tijdstip of op welk van een van de 26 circuits je rijdt: overal wordt de speler met de zon geconfronteerd. Erg jammer. En wat te denken van het oppervlakkige schademodel, dat wederom niet overtuigt. Hoewel het in zekere zin een vooruitgang is op Forza 3, laten de grote crashes te wensen over. Je kunt weliswaar je auto de filestijnen in helpen, maar hoe dat visueel wordt geuit slaat eigenlijk nergens op. Het zijn behoorlijke smetten op de verder indrukwekkende audiovisuele presentatie.
Een van de beste racers verkrijgbaar
Forza Motorsport 4 is geen revolutie, maar een evolutie. Is dat erg? Allesbehalve! Het derde deel stond immers als een huis. En het feit dat daarop met succes is voortgeborduurd, is voor XGN reden genoeg om het spel te bestempelen als 'de beste racesimulator op de huidige generatie spelcomputers'. Naast dat het veruit de meest uitgebreide racegame is die wij ooit hebben gespeeld, geeft Forza 4 je een geweldige ervaring dankzij het natuurgetrouwe rijgedrag, de geslaagde Autovista- en Rivals-modi, het realistische simulation steering, het fenomenale audiovisuele aspect en de talrijke online-opties. Om die reden is de game een regelrechte aanrader voor iedere zelfrespecterende auto- én gameliefhebber.
Cijfer: 9.3