Orange Is the New Black seizoen 4 review - Sterke vrouwen in de gevangenis

zondag, 18 februari 2018 om 14:00
Orange is the New Black seizoen 4 ligt alweer in de schappen. Een terechte hitserie. Wat opvalt aan seizoen 4 is dat er meer plaats is voor geweld dan in de eerdere seizoenen. Er wordt in de gevangenis een moord gepleegd en andere erge taferelen komen voorbij. Lees deze Orange is the New Black seizoen 4 review voor meer details.
Seizoen 4 gaat verder waar seizoen 3 gestopt is, dit is dan ook een serie voor de trouwe kijker. In het kort: de geliefden Piper Chapman (Taylor Schilling) en Alex Vause (Laura Prepon) zijn gezamenlijk in de bak beland. In plaats van naar een actievolle poging te kijken waarin ze proberen uit te breken, zoomt Orange is the New Black juist erg in op de levens van de twee vrouwen, alsook alle kleurrijke figuren die ze tegenkomen. Gaandeweg is de serie vooral een serie die draait om héél veel personages. De kwaliteit van de serie schuilt met name in subliem acteerwerk van vele vrouwen.
Orange is the New Black seizoen 4 review

Spanning onderling

In Orange is the New Black seizoen 4 zijn de vrouwen rebelser dan ooit. Waar voorheen al wel groepsvorming bestond en hier en daar een vechtpartijtje plaatsvond, zijn de contrasten groter dan ooit. Dit heeft alles te maken met de nieuwe hoofdbewaarder die orde op zaken wil stellen in de Litchfield gevangenis. Thomas Humphrey (Michael Torpey) is een van de mensen die trouw deze hoofdbewaarder volgt. De methodes van Humphrey zijn alleen nog erger dan mensen duizenden jaren geleden in Sparta gewend waren.
Een heftige scene vindt plaats als Humphrey op een gegeven moment een gevecht uitlokt tussen twee vrouwen. Niemand wil vechten. Het personage dat al drie seizoenen meeging, Crazy Eyes (ook wel bekend als Suzanne Warren) geeft heel duidelijk aan dat ze NIET wil vechten met iemand. Als kijker voel je de spanning. We weten allemaal dat Suzanne een zachte kant heeft, maar iets in haar maakt haar gek. Het is niet te voorspellen wat voor uitspatting ze krijgt als ze geforceerd wordt te vechten. Maar het zal er keihard aan toegaan!

Andere personages naar de voorgrond

Je bent gewaarschuwd, want er is meer harde actie. Daarbij is het goed om te zien hoe deze serie krachtig overeind blijft zonder de focus te leggen op Piper en Chapman. Sterker nog: hun relatie is wat meer naar de achtergrond verdreven. Grote rollen zijn dit keer weggelegd voor Blanca (Laura Gómez) en Lolly (Lori Petty). Elk seizoen worden een paar verhaallijnen uitgelicht, wat de serie zo ongelooflijk goed maakt. Op die momenten krijgt de kijker te zien hoe iemand in de gevangenis terecht is gekomen en wat voor leven zo’n persoon eerst leidde. Dit keer is het zaak Blanca en Lolly beter te leren kennen en vooral begrijpen. Het contrast tussen Blanca uit het echte leven en nu in de gevangenis is in ieder geval zeer groot.
Een gevangenisleven maakt je, of kraakt je. De onschuld bij Blanca is duidelijk verdwenen. Gemarkeerd door littekens doet ze er alles aan om stand te houden tegen het nieuwe gevangenisregime. Zo staat ze op een gegeven moment op tafel, om daar vervolgens een paar dagen niet meer vanaf te komen. De bewakers denken dat ze wel breekt. Maar nee. Deze vrouw houdt stand. Ook als dat betekent dat er staand geslapen, geplast en gepoept moet worden.

Afscheid nemen

Orange Is the New Black seizoen 4 is zeer overtuigend op heel veel vlakken. De 13 afleveringen zijn spannend omdat er zoveel gebeurt en alle verhaallijnen sterk samenkomen. Een van de rode thema’s is dat er een moord is gepleegd. Iemand zat achter Alex aan en de vrouwen om haar heen hebben dit ‘opgelost’. Al is er niet voor niets de uitspraak dat de waarheid vroeg of laat aan het licht komt. De vraag is alleen wanneer dit moment precies plaats gaat vinden, maar reken er maar op dat de hel gaat losbarsten!
Bovenop deze bizare moord gebeurt er nóg iets schokkends. Eén van de vaste personages zal de serie moeten verlaten. Ontzettend jammer en het zal de serie geen goed doen! We gaan niet verklappen wie dit is, maar pak de tissues er op het einde maar bij. Hét moment gaat door merg en been en de afsluiting van Orange Is the New Black seizoen 4 is hartverscheurend.

Orange Is the New Black seizoen 4 review - Een sterk seizoen

De cover pronkt groot met de woorden “Better than ever”. Dat is waar. PR-praatjes moet je altijd met een korreltje zout nemen, maar in dit geval is het een spijker die op z’n kop wordt geslagen.
De kwaliteit zit in elk detail, in elke aflevering en in elk personage. Elke dialoog is raak en het acteerwerk is van ongekend niveau. Je moet van goede huize komen wil je emotieloos het einde bekijken. Op naar seizoen 5 van Orange is the New Black!