OnePlus 8 Pro Review - Groter, mooier, duurder

vrijdag, 01 mei 2020 om 17:00
oneplus 8f1588344318
Iedere gamer weet hoe heerlijk het is om met een hoge framerate te gamen. Het is een feit dat ook bij smartphonefabrikant OnePlus is doorgedrongen, want bij de nieuwe OnePlus 8 Pro staat het 120Hz scherm centraal. In onze OnePlus 8 Pro review lees je of het vernieuwde scherm ons omver weet te blazen!
De OnePlus 8 Pro is de nieuwste high-end smartphone van OnePlus. Waar de smartphonefabrikant jarenlang pronkte met een fantastische prijs/kwaliteitsverhouding, klimmen de prijzen van de OnePlus telefoons de laatste jaren steeds verder omhoog. In ruil daarvoor worden high-end smartphones afgeleverd die schouder aan schouder moeten staan met de bekende marktleiders.

Zo soepel was het nog nooit

Met de OnePlus 8 Pro onderscheidt de smartphonefabrikant zich van de competitie door middel van een razendsnel 120Hz scherm. Dit wil zeggen dat het scherm (uitgerust met een Quad HD Plus 3168x1440 resolutie) per seconde maximaal 120 keer ververst. Hierdoor is iedere aanraking van het scherm uiterst vloeiend en is de telefoon al snel erg fijn in gebruik.
Het wordt al duidelijk bij het scrollen door je apps, want door één keer kort je vinger over het scherm te halen ben je door al je apps gescrold. Nadat je vervolgens een game of app kiest, is de app tevens slechts in enkele seconden opgestart. Dit heeft te maken met de krachtige Snapdragon 865 processor die in combinatie met het 12GB RAM geheugen de telefoon tot een bakbeest bestempelen.
Zodra je game is opgestart wordt wederom duidelijk hoe prettig het scherm is. Je personage in Fortnite draaien of inzoomen is zo snel gedaan dat je simpelweg een voordeel hebt tegenover andere spelers. Toch zijn het niet alleen competitieve games waarin de snelheid van de scherm voor een levendige ervaring zorgt. Pokémon in Pokémon GO hebben er dankzij de resolutie en verversingssnelheid nog nooit zo goed en levend uitgezien en dat terwijl ze nog steeds in een virtuele wereld zitten.
oneplus 8 pro 1f1588241124

Pronken met het kroonjuweel

Om het scherm extra goed uit de bus te laten komen, heeft OnePlus tevens een aantal features toegevoegd die inspelen op de snelheid van het scherm. Het is namelijk mogelijk om de functie “Bewegende beelden vloeiend maken” aan te zetten. Via een chip en algoritme calculeert de telefoon het aantal frames dat een video (op YouTube en Netflix bijvoorbeeld) heeft, waarna de telefoon extra frames toevoegt om te compenseren.
Hiermee krijgen video’s als het ware een opgevoerde framerate die tot nu toe goed is bevallen. Hoewel je eerst moet wennen aan het verhoogde aantal frames, voelt de snelheid op zijn plek en al snel natuurlijk aan. Normaal gesproken worden films immers in 24 frames per seconde uitgezonden, waardoor de versnelling in eerste instantie wat vreemd kan lijken.
Gelukkig werkt de feature een stuk beter dan “Levendig kleureffect pro”. Met deze feature zouden beelden een stuk beter uit de verf moeten komen, maar in de praktijk blijkt niets minder waar te zijn. Bij video’s op YouTube wordt een filter over de video gelegd die juist het tegenovergestelde effect veroorzaakt en de kleuren uit de video zuigt.
Deze feature hebben we dan ook maar snel uitgezet, want het scherm komt zonder veel beter uit de verf. Met een maximale helderheid van 1300 nits kan het scherm flink wat licht produceren en overwegend past de helderheid zich goed aan op basis van de omgeving.

Camera’s in overvloed

Het scherm is niet het enige wat op de schop is gegaan voor de OnePlus 8 Pro. Ook de camera’s op de achterkant zijn aangepakt. Voor de 8 Pro zijn de designers teruggegaan naar de tekentafel en is er besloten om terug te keren naar de stijlvolle cameralijn in plaats van de cirkelvormige camera van de OnePlus 7. Hoewel deze weer een stukje uitsteekt, weet een hoesje (standaard meegeleverd) dit probleem snel op te lossen. Naast het design is ook de hoeveelheid camera’s veranderd.
Dit keer zijn er vier lenzen te vinden, waarbij de hoofdcamera in het midden te vinden is en 48MP heeft in combinatie met een grotere sensor van Sony. Met deze camera wordt meer detail vastgelegd en blijft de camera scherper bij weinig licht. Daarnaast kun je dankzij de kleine stip links van de camera (lees als: de telelens camera) drie keer inzoomen zonder kwaliteitsverlies, wat een groot pluspunt is gezien kwaliteitsverlies in foto’s achteraf al snel duidelijk werd door in te zoomen op de foto. Daar is nu een stuk minder sprake van gelukkig.
Ook is er een groothoeklens aanwezig. Deze heeft een 48MP camera en kun je herkennen als de bovenste van de vier lenzen. Hierdoor kan de OnePlus 8 Pro een beeldhoek van 120 graden vastleggen, wat weer een stapje beter is dan het vorige model. Als laatste is er een 5Mp color filter camera waarmee je rechtstreeks vanuit de camera kunt spelen met filters.
oneplus 8 pro 2f1588241136

Puike kiekjes, beter video’s

Al met al zorgt het viertal camera’s voor een uitgebreid pakket aan opties waarmee iedere cameraman uit de voeten kan. Voor wie niet zonder sociale media kan is de telefoon ideaal dankzij de veelzijdige kwaliteiten, terwijl de avonturier daadwerkelijk zijn herinneringen op uitgebreide manier kan vastleggen. De simpele interface van de camera-app is erg overzichtelijk en voor iedereen gemakkelijk te gebruiken.
Tevens kan de telefoon goede video’s schieten in maximaal 4K resolutie. Dankzij de verbeterde HDR-technologie weet de smartphone beelden erg fraai vast te leggen. Belangrijk voor het filmen is dat je met ieder licht goede beelden weet te schieten en de camera weet verrassend veel detail in de schaduwen nog goed vast te leggen.
De audio-opname is bij het filmen tevens van groot belang en daarom heeft OnePlus gekozen voor drie microfoons met digitale audio zoom. De eerste is aan de onderkant van de telefoon te vinden, terwijl de tweede naast de camera zit en de laatste op de bovenkant van het toestel. Het idee hierbij is dat je met meer microfoons een helderder en realistischer het geluidsbeeld krijgt.
oneplus 8 pro 3f1588241145

Premium snufjes

Als laatste heeft de OnePlus eindelijk de mogelijkheid gegeven om draadloos op te laden. Hiervoor heb je een speciale dock nodig, maar die is het meer dan waard. Draadloos opladen gaat namelijk onwijs snel en is slechts enkele minuten trager dan bekabeld. Waar de kabel in 23 minuten van 0 tot 50 procent weet op te laden, krijgt de dock hetzelfde in 30 minuten gedaan.
Daarnaast is de batterij in de OnePlus 8 Pro groter dan ooit tevoren. Deze gaat met gemak een dag mee voordat je de lader tevoorschijn hoeft te toveren en dat terwijl je de 120Hz gebruikt. Met die grote batterij kun je je vrienden dan ook verblijden, want je kunt draadloos andere apparaten opladen met de telefoon zelf. Hierdoor ben je de held van de dag voor vrienden met een lege batterij!
Al deze snufjes en de stappen die OnePlus heeft genomen om ervoor te zorgen dat de telefoon daadwerkelijk schouder aan schouder staat met de marktleiders, komt dan ook wel met een flink prijskaartje. Het goedkoopste model van de OnePlus 8 Pro kost immers 899 euro en dat is niet mis. Of het officiële IP68 certificaat (wat aantoont dat de telefoon tegen een plasje water kan) en de zelf ontwikkelde Dark Mode 2.0 (die niet optimaal werkt) deze prijs waard zijn, is voor eenieder om zelf te bepalen.
oneplus 8 pro 4f1588241160

OnePlus 8 Pro Review - Stevig aan de top?

Hoewel het hoge prijskaartje niet bij fans van het vroegere OnePlus in de smaak zal vallen, is dit het wel degelijk waard. In ruil voor de 899 euro krijg je een ultra snelle telefoon met een passend scherm dat met kop en schouders boven de competitie uitspringt. De vloeiende ervaring is op ieder gebied fantastisch en zal bij gamers al helemaal een genot zijn. Tel daarbij op dat het kleurbereik van de telefoon en helderheid ook nog eens erg prettig zijn en je zal iedere keer met plezier weer naar je telefoon staren.
Hetzelfde genot kun je halen uit het maken van foto’s dankzij de uitgebreide camera-opties die zowel goed zijn voor foto’s en film. Hoewel detailverlies af en toe nog steeds aanwezig is, blijkt negen uit de tien keer dat je fantastische beelden hebt geschoten. Hetzelfde kan alleen niet gezegd worden voor sommige, exclusief ontwikkelde features (Dark Mode 2.0 en Levendig kleureffect pro), want die werken simpelweg niet naar behoren. Gelukkig kun je deze achterwege laten en wel genieten van het supersnelle opladen dat nu eindelijk ook draadloos kan!