One Piece Burning Blood Review - Een knotsgekke fighter

maandag, 13 juni 2016 om 11:16
Houd je van vechtgames en van anime? Dan kun je nu naast het recente Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4 je hart ophalen met One Piece Burning Blood. Burning Blood doet denken aan Ultimate Ninja Storm 4, maar speelt zich af in een totaal ander universum. Of de game leuk is, lees je in de One Piece Burning Blood review!
One Piece is een universum dat de nodige jaren meedraait. Al in 1997 verscheen het eerste mangahoofdstuk van de immens populaire serie. Twee jaar later volgde een animeserie, die net als de manga nog steeds doorloopt. Na al die jaren is One Piece nog steeds enorm populair, zowel in Japan als in de rest van de wereld.
Het universum van One Piece kenmerkt zich door de enorme verscheidenheid aan vreemde vogels. Denk je dat je de raarste figuren wel hebt gezien, dan is de kennismaking met een andere rare snuiter niet ver weg. One Piece neemt zichzelf niet zo serieus, dat merk je meteen.
Alle karakters hebben een bizar en vaak hilarisch lachje en de een heeft nog krankzinnigere superkrachten dan de ander. Met het merendeel van deze gekken kun je in Burning Blood een partijtje elkaar de hersenen inslaan.
Bijna iedereen in het universum van de serie wil One Piece vinden, de grootste piratenschaten ooit. Piraten vormen crews en gaan op zoek om One Piece koste wat kost te grijpen maar waar de schat is, weet niemand precies. Om zichzelf extra sterk te maken, hebben sommige piraten een Devil's Fruit gegeten, waardoor ze dus een bizarre superkracht krijgen. Dankzij deze vruchten zit One Piece vol met krankzinnige piraten en de meeste van hen kun je onder de knoppen nemen.
one piece burning blood review

Red Ace!

Burning Blood laat je als speler de Paramount War meemaken in de story mode, een van de grootste gebeurtenissen uit One Piece. Je wordt middenin het verhaal gegooid, ervan uitgaande dat je een beetje achtergrondkennis hebt. Heb je dit niet, dan heb je werkelijk geen flauw idee waar je bent en wie die gekke piraten en mariniers allemaal zijn. Het enige dat wel duidelijk wordt, is dat je Ace moet redden die op het punt staat geëxecuteerd te worden.
Je beleeft de gebeurtenissen van de Paramount War door de ogen van een aantal piraten. Luffy, Whitebeard en Ace zelf komen aan bod, maar dat neemt niet weg dat je vaak opnieuw hetzelfde gevecht moet doen, alleen ben je dan bijvoorbeeld Whitebeard in plaats van Luffy of andersom. Op deze manier doe je steeds hetzelfde en dat heb je na twee keer wel gezien. Wat ook niet meehelpt is het grote verschil in de moeilijkheidsgraad van de story modus: daar waar sommige gevechten supersimpel zijn, voelen andere gevechten té moeilijk aan en dat leidt tot onnodige ergernis.
Ook is het bijzonder jammer dat je niet verdergaat dan de Paramount War. Als gevolg ben je binnen 4 uur klaar met de story mode van de game en dat is niet echt acceptabel voor de story mode van een game die bijna zestig euro kost!

one piece burning blood review

Piraten en duivelsvruchten

Buiten de story mode om kun je in Burning Blood lekker meppen met maar liefst 44 verschillende karakters. Ze zijn allemaal verschillend en hebben een heel arsenaal aan moves en krachten. Hoofdpersoon Luffy is bijvoorbeeld een levend elastiek en kan letterlijk al z'n lichaamsdelen buigen en uitrekken. En wat te denken van admiraal Akainu, die zichzelf kan veranderen in gesmolten lava?
Net als in bijvoorbeeld Ultimate Ninja Storm kun je standaardaanvallen doen, maar ook speciale aanvallen heb je tot je beschikking en zogenaamde guard breakers, waarmee je door de block van je vijand heen kan komen. Ook kan je blokkeren en ontwijken of je speciale kracht gebruiken. Deze speciale kracht kan bijvoorbeeld je aanvallen extra schade laten aanrichten als deze geactiveerd is of aanvallen van de vijand kunnen je tijdelijk niet raken omdat je lichaam bijvoorbeeld verandert in vuur of ijs.
one piece burning blood review

Combat druipt van je scherm!

De combo's en speciale aanvallen zien er heel tof uit en de actie druipt van je scherm. Vooral de speciale aanvallen zorgen ervoor dat je je de piratenkoning voelt, want ze doen én behoorlijk veel zeer én zien er heel gelikt uit! Ook kun je drie tegen drie gevechten doen, waarbij je tijdens een combo kan switchen naar een ander karakter om zo een spectaculaire move op je scherm te krijgen.
De meest toffe moves zijn de zogenaamde super novas. Je kan deze alleen doen als je balkje onderaan je scherm vol is. Druk je op dat moment op de trigger, dan word je awakened en doen je aanvallen meer schade. Klik je nog een keer op de trigger, dan doet je karakter zijn of haar sterkste aanval die er oogstrelend uitziet!
Behalve de vechtersbazen heb je ook de zogenaamde support karakters. Deze geven je karakters een speciaal effect dat je tijdens het gevecht kan gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld de helft van de hitpoints van beide spelers halveren of richten jouw aanvallen tijdelijk meer schade aan. Je voegt ze aan je knokploeg toe door ze te kopen met in-game geld.
one piece burning blood review

Eentonig

De combat is makkelijk om in te komen: met een paar drukken op de knoppen heb je al snel een stoere aanval uit je mouw geschud. Zelfs als je nog nooit een vechtgame hebt gespeeld, ben je binnen een half uur al vrij thuis in de combat van Burning Blood en dat maakt de game ook juist geschikt voor nieuwkomers. Maar hoewel het er allemaal wel tof uitziet en het best lekker wegspeelt, zitten er toch wat haken en ogen aan de combat.
Al snel krijg je het idee dat je enorm eentonig bezig bent. Je ramt op wat toetsen en tovert wat combo's op je beeldscherm, maar erg diepgaand is het allemaal niet. Verveling omdat het allemaal hetzelfde aanvoelt, ligt dan ook op de loer. Gelukkig slaat de verveling minder snel toe als je tegen iemand anders speelt, zij het on- of offline.
one piece burning blood review

Online, versus en wanted posters

Naast het verhaal kun je net als in andere vechtgames met One Piece Burning Blood nog online spelen of samen met een vriend het tegen elkaar opnemen. Op deze manier wordt de houdbaarheid van de game wel wat verlengd, want als je tegen iemand anders speelt is Burning Blood erg leuk om te doen. Je hebt de keuze uit twee verschillende modi.
Je kan kiezen voor de standaard online optie, waarbij je de keuze hebt uit een quick match of een ranked match of je kiest voor de Pirate Flag Battle modus. De quick game modus is geschikt voor als je even snel een potje wil knokken en je rang liever niet op het spel wil zetten. De ranked game modus is juist geschikt voor de competitieve fanatiekeling die wil zien op welke rang hij of zij staat ten opzichte van de rest van de wereld. Zowel de quick matches als de ranked matches worden drie tegen drie gespeeld: jij hebt drie karakters en je tegenstander ook.
De tegenstanders in Burning Blood zijn in zowel quick match als in ranked match niet voor de poes, dus oefenen is een pré. Het belangrijkste is leren blocken, omdat je hiermee een groot gedeelte van je gevechten kan beslissen. Veel spelers zijn puur offensief ingesteld, waardoor jij ze kan verrassen als je goed kan blokkeren. Na een aanval van een tegenstander is er vaak een gaatje dat je kan benutten om zelf schade aan te richten en dat resulteert al snel in een overwinning in een van de twee modi.
one piece burning blood review

Sluit je aan bij een crew en verover!

De Pirate Flag Battle is een modus waarbij je je aansluit bij een van de piratecrews uit de serie, zoals de Straw Hat Pirates of bijvoorbeeld de Blackbeard Pirates. Nadat je je zijde hebt gekozen, kan je met je schip naar een van de locaties op de kaart. Je kan de locaties die bezet worden door een vijandelijke crew aanvallen. Win je, dan krijg je victory points en die heb je nodig om de plek te veroveren, want de crew met de meeste victory points krijgt de locatie.
Je speelt tijdens het aanvallen tegen computergestuurde vijanden of tegen andere spelers. Het kan ook zijn dat de vijandelijke crews een van jouw locaties aanvallen. Verdedig je je basis tegen een aanval, dan krijg je force points en de crew met de meeste force points wint het seizoen, dat doorgaans een week duurt. De winnaars krijgen speciale titels voor op je spelerkaart en een grote hoeveelheid in-game geld.
De modus doet een beetje denken aan de faction wars van Mortal Kombat X, omdat je samen met je crew probeert zoveel mogelijk punten te verzamelen en zo de winnaar te worden van de betreffende week. Je werkt min of meer naar een gezamenlijk doel: in dit geval veel in-game geld en natuurlijk eeuwige roem. De modus is aanvankelijk leuk om te doen, maar er zijn crews die meer leden hebben waardoor deze automatisch winnen en daarom is de uitkomst van de strijd vaak al beslist voordat de nieuwe week begint en dat is funest voor de populariteit. De meeste spelers zullen toch meer uurtjes stoppen in de quick matches of de ranked matches.
Ook kun je zelf je skills nog wat oppoetsen door verschillende wanted posters te doen, waar je in-game geld mee kan verdienen om zo de rest van de 44 karakters vrij te spelen en dus je verzameling compleet te maken. Behalve de story modus is er dus genoeg te doen in Burning Blood en dat komt de levensduur van de game zeker ten goede!
one piece burning blood review

Leuk, maar wel wat eentonig

Enerzijds is One Piece Burning Blood een leuke game omdat je veel vechtersbazen hebt waar je uit kan kiezen, de combat makkelijk is om in te komen, het er tof uitziet én het uitermate geschikt is om als multiplayer game te spelen door de twee multiplayermodi. Aan de andere kant valt de game wat tegen omdat verveling makkelijk kan toeslaan omdat je steeds hetzelfde doet en de story mode wat kort is. Gelukkig speel je Burning Blood niet voor de story modus, maar voor de multiplayer dus dat het verhaal wat tegenvalt nemen we dan ook voor lief.
Vond je Ultimate Ninja Storm 4 tof en ben je fan van het krankzinnige universum van One Piece? Dan is One Piece Burning Blood wel degelijk een game waar je een hoop uurtjes in kan stoppen en je van oor tot oor doet glimlachen!