Offspring Fling! Review

woensdag, 04 juli 2012 om 17:00
Tegenwoordig moet het in games allemaal steeds mooier, steeds groter, steeds meer, steeds bruter, enzovoorts. Maar wat was er eigenlijk mis met die goeie ouwe platformer met dat aanstekelijke melodietje en die grappige karakters? Helemaal niets, zo bewijst ook indie-ontwikkelaar Kyle Purver met Offspring Fling!. Geen supergraphics, niet extra bruut, nee, gewoon een platformer waarin je met een schattig knuffelbeest je kroost moet zoeken, ouderwets level voor level.
Het verhaal in Offspring Fling! is een beetje geforceerd. Veel stelt het niet voor. Je wordt voorgesteld aan je hoofdpersonage, een klein pluizig beestje dat overeenkomsten met een konijn vertoont, maar geen bestaand dier is. Het doet daarom een beetje aan als een figuur uit Pokémon of Digimon. Het beestje blijkt een moeder te zijn van een nest jonge creaties. Wanneer moeder eens met haar kroost een wandeling aan het maken is, komt ze een verschrikkelijk monster tegen, dat de kleine figuurtjes allemaal wegjaagt. Daar staat moeders dan, moederziel alleen. Alle kindjes zijn verdwenen en dus moet je op zoek. Daarmee is het idee achter de levels geïntroduceerd: in ieder level zijn één of meer jonkies verstopt die je als moeder naar de uitgang van het level moet brengen.
Smijt maar met de kids!
Dat lijkt heel simpel, en in het begin is dat het ook wel. Wat zo sterk is aan Offspring Fling! is dat het hele spel gebaseerd is op slechts vier verschillende acties. Je kunt naar links of naar rechts lopen, je kunt springen, je kunt je kleintjes op je rug nemen en je kunt ze horizontaal wegsmijten. Want dat is wat een zorgzame moeder doet, die smijt haar kindjes het hele level door. Neen, logisch is dat niet, maar feit is dat het vaak de enige uitweg is in een level. Want als je twee van die pluisbollen op je rug hebt, zul je een stuk minder hoog kunnen springen dan wanneer je geen ballast meedraagt.
Ook de bekende knoppen uit platformgames zijn aanwezig, de knoppen waarmee dat ene obstakel verdwijnt en er ergens anders één verschijnt. Juist, die knoppen die er altijd weer voor zorgen dat je even moet puzzelen voordat je er uit bent welke je wanneer moet indrukken. In Offspring Fling! moet je soms een knop indrukken terwijl je er niet bij kunt. Dus, wat doen we dan? Je raadt het vast al, smijt het klein grut er maar tegenaan! Maar er is meer: vijand in de pad? Idem dito! Ja, in Offspring Fling! is jonkies gooien een uitkomst voor zo ongeveer alles.
Even puzzelen maar dan heb je ook wat
Maar vergis je niet in deze game. Het is niet een kwestie van altijd maar blind gooien, gooien, gooien. De beginlevels van Offspring Fling! zijn niet meer dan een introductie en vormen een vertekend beeld betreffende de moeilijkheidsgraad van de rest van de in totaal meer dan honderd levels. Maar het blijft altijd eerlijk. Soms ben je wel een kwartier over één level aan het puzzelen en moet je meermaals opnieuw beginnen. Het is puur denkwerk, maar als je eenmaal de oplossing hebt, dan is het niet moeilijk om die uit te voeren. Nee, je kunt bij wijze van spreken pen en papier erbij pakken en je plan uitschrijven en vervolgens het level starten en stap voor stap je papiertje volgen. Voilà, level voltooid. Het hoeft niet voorzichtig, het hoeft niet snel, als je maar bij de uitgang komt.
Ben jij nou die hardcore gamer die ook nog eens een uitdaging in de uitvoering zelf wilt? Dan kun je proberen om een hele snelle tijd neer te zetten. Voor ieder level is er een soort van gouden tijd. Als je binnen de tijd de uitgang bereikt, kun je nieuwe uitdagingen vrijspelen. Voor sommige levels is het behalen van deze tijd verrekt moeilijk. Wat je ook kunt doen, is proberen jezelf te verbeteren. Wanneer je een level voor een tweede keer speelt, zie je tijdens het spelen een geest van je vorige speelsessie en kun je dus jezelf uitdagen om een snellere tijd neer te zetten.
Presentatie naar ouderwetse platformer-maatstaven
Het audiovisuele aspect van Offspring Fling! is in de inleiding al geïntroduceerd. Het spel wordt gekenmerkt door een typische ouderwetse platformerstijl, die je tegenwoordig vaak in indiegames terugziet. Tweedimensionaal, weinig detail, felle kleuren en bovenal een overzichtelijk level, natuurlijk met de eerder genoemde aanstekelijke melodie. Het klopt allemaal gewoon en eerlijk is eerlijk, bij een game als deze zouden we geen andere stijl wensen.
Dertien in een dozijn, maar wel een verdomd goed dozijn
Offspring Fling! is een keurige game die niet misstaat in het land van de platformers van tegenwoordig. Doet het iets met het genre, is het innovatief? Nee, dat niet. Het is een degelijke ouderwetse platformer zoals er al honderden zijn, maar dat soort titels gaan nooit vervelen, die blijven kwalitatief en enorm leuk om te spelen, zeker wanneer er meer dan honderd levels zijn. Daarom hebben wij niet veel aan te merken op dit spel en kan ontwikkelaar Kyle Purver toch een geslaagde game toevoegen aan zijn cv.