The Walking Dead: Episode 2 - Starved for Help Review

woensdag, 04 juli 2012 om 15:00
Het is alweer tijd voor de tweede aflevering van de The Walking Dead-serie van ontwikkelaar Telltale Games. Het debuut werd drie maanden geleden uitgebracht en dat wist ons meteen flink enthousiast te maken. Een welverdiende 8,5 plakten wij op Episode 1 - A New Day in onze recensie. Episode 2 - Starved for Help is inmiddels ook te downloaden, dus wij hebben ons avontuur voortgezet. Of de serie zijn kwaliteit behouden heeft, lees je hier.
Voor iedereen die de vorige aflevering niet gespeeld heeft zullen we beginnen met een kleine samenvatting. De game plaatste ons in de schoenen van Lee Everett, een veroordeelde crimineel die na een auto-ongeluk weet te ontsnappen. Dat klinkt erger dan het is. Na een poosje spelen kom je er al achter dat Lee een prima persoon is met goede bedoelingen. Hij vindt een klein meisje genaamd Clementine dat haar ouders heeft verloren in de zombie-uitbraak. Lee neemt Clementine onder zijn hoede en doet er alles voor om haar te beschermen. Tijdens de aflevering stuit je op andere overlevenden en uiteindelijk sla je je kamp op in een verlaten motel.
Psychologische impact
Drie maanden later, zowel in het echt als in-game, wordt het verhaal vervolgd. Al in de eerste scène worden we er met de neus op gedrukt dat de wereld er niet op vooruit is gegaan de afgelopen tijd. Zombies zwerven nog steeds overal rond en van militaire hulp is niet te spreken. Althans, het leger komt niet iedereen redden, maar de overlevenden hebben wel hulp gekregen van Mark, een gevechtspiloot. Hij is ergens in die drie maanden bij de groep aangesloten met een lading voedsel. Het rantsoen is echter bijna op en iedereen heeft erge honger.
In Episode 2 - Starved for Help krijgen we niet zozeer met zombies te maken als in de eerste aflevering. We krijgen nu te zien hoe de Apocalyps invloed heeft op de mensen die het overleefd hebben. Niemand zal ontkennen dat het iets met je doet als je iedereen om je heen dood ziet gaan en je vervolgens probeert op te eten. Alle gore details die in je geheugen gegrift staan wanneer je je eerste zombie verpulvert. Mensen doen dingen die je normaal niet voor mogelijk gehouden had en dat komt in Episode 2 uitstekend naar voren. Het is een verontrustend gezicht en behoorlijk walgelijk. Maar dat is natuurlijk wat The Walking Dead zo leuk maakt.
Bloed, bloed en nog meer bloed
Telltale heeft zich niet ingehouden om Episode 2 zo gruwelijk mogelijk te maken. De hoeveelheid bloed is niet normaal. Vanaf de eerste scène tot aan het slot blijft Episode 2 je vadsige momenten voorschotelen en dat is heerlijk. We prezen de eerste aflevering al om het grafische geweld maar Episode 2 doet er nog een schepje bovenop. De comic-achtige graphics zijn nog aanwezig waardoor al het bloed extra goed tot zijn recht komt. Als zombieliefhebber heb je iets minder geluk deze keer, want het zijn voornamelijk mensen die dit keer gewond raken, maar ook de ondoden zijn natuurlijk aanwezig om een greep te doen naar jouw heerlijke, sappige mensenvlees.
Oude keuzes en nieuwe keuzes
Het is echter niet een en al actie in de tweede episode van The Walking Dead. Het blijft een echte avonturengame, dus het verhaal staat nog steeds bovenaan de checklist. Maar ook in de verhalende stukjes blijf je geboeid naar je televisie staren om maar niets te missen. Geregeld word je, net als in Episode 1, gevraagd om je mening. Jouw gekozen antwoord kan het verloop van de hele game beïnvloeden. Die keuzes heb je eerder ook al gemaakt en de uitwerking zie je nu terug. Zo krijg je recht voor je raap van bijvoorbeeld Kenny te horen hoe je hem eerder in de steek gelaten hebt, doelend op een gebeurtenis van drie maanden geleden. Of hij bedankt je voor je hulp, het ligt allemaal aan jou.
Same old, same old
De gameplay is verder precies hetzelfde gebleven als in A New Day. Behalve wat extra actiemomenten is alles nog precies zoals eerst. Na het spelen van Episode 1 kun je dan ook zonder moeite verdergaan met de tweede aflevering. Je loopt nog steeds rond als Lee om mensen te ondervragen en bepaalde acties uit te voeren. Het werkte de eerste keer dus het is begrijpelijk dat Telltale geen ingrijpende veranderingen heeft aangebracht.
Het probleem is alleen dat Telltale ook niet naar de minpunten heeft gekeken van de gameplay in Episode 1. In de recensie klaagden we nog dat Lee er bij liep als een stijve hark en dat doet hij nu nog steeds. Vervelender zijn de haperingen tijdens de actievolle momenten. Die waren in A New Day het grootste minpunt en ook in Starved for Help blijft het scherm regelmatig hangen wanneer er iets interessants gebeurt. Niet de bedoeling lijkt ons. We hopen dan ook dat Telltale ditmaal wel onze recensie leest en deze problemen verhelpt in Episode 3 - Long Road Ahead.
Verhaalvertelling van het hoogste niveau
In onze recensie van A New Day gaven we al aan niet te kunnen wachten op Episode 2 - Starved for Help. Gretig hebben de game dan ook binnengehaald en we konden weer met volle teugen genieten. De tweede aflevering doet niet onder voor de openingspilot en biedt ons wederom een verhaal vol zombies en gruwelijke actie. Door de menselijke kant van het verhaal is het ook niet te veel van hetzelfde, maar weet het continu te boeien. De kwaliteit van The Walking Dead blijft dus op een hoog vaandel staan, terwijl wij alweer uitkijken naar de derde aflevering.