Ocean's 8 Review (4K Blu-ray) - Dames aan het roer!

zaterdag, 20 oktober 2018 om 8:12
oceans 8 review 4k blu ray dames aan het roer 140897
Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter én Rihanna in één film, kan dat? Jawel, in deze Ocean’s 8 review lees je hoe de dames het overnemen van de mannen en er als vanouds een roof gepleegd moet worden. Genieten!
De Ocean’s filmserie gaat alweer een tijdje mee. De eerste film, Ocean’s Eleven, kwam uit in 2001 en had een grote cast. Niemand minder dan George Clooney, Matt Damon, Brad Pitt, Andy Garcia én Julia Roberts stalen de show. De film waarin flink geroofd werd, was wereldwijd een succes. En het is bekend dat acteurs Clooney en Damon goede vrienden zijn en elkaar in de loop der jaren flink voor de gek hebben gehouden. Met grappen waarbij Punk’d nog niets is.
Na drie leuke eerdere delen is het roer omgegooid. Clooney & co zijn er niet meer. Dus geen Danny Ocean meer, maar wél Debbie Ocean (Sandra Bullock); precies dé zus van. Toegegeven, het is een beetje flauw om op die manier met een vierde film op te proppen te komen. Maar ergens moest kennelijk geforceerd een link gelegd worden naar de eerdere drie films uit de reeks. Al was dat niet nodig, want deze film staat geheel op zichzelf.
Trailer screenshot

Veel over-de-top scenario's

De film begint met Debbie Ocean die net uit de gevangenis komt. Zodra haar gevraagd wordt waar ze heen wil, reageert ze dat ze in principe overal heen kan met een speelse grijns. Bullock heeft duidelijk plezier in haar rol van crimineel en wat volgt zijn een paar heerlijke scenes waarin mevrouw meteen toeslaat in een paar winkels. De toon is gezet, maar helaas ook wat betreft het script.
Want eigenlijk zijn de eerste vijftien minuten allesbehalve realistisch en dat stoort een klein beetje. Nu hebben heist-films natuurlijk nooit een heel realistisch kijkgehalte, maar helemaal over-de-top met onwerkelijke scenario’s hoeft ook niet per se. Ocean’s 8 maakt daarmee in het begin meteen een denkfout. Wat dat betreft had schurk Debbie beter anders geïntroduceerd kunnen worden aan de kijker.
Trailer screenshot

Sandra Bullock speelt geweldig

Toch houd je wel snel van haar, want Bullock zet de rol geweldig neer. Als een charmante harde dame die duidelijk alle regels niet zo serieus neemt. Dat geldt ook wanneer ze haar voormalige partner in crime, Lou (Cate Blanchett) tegenkomt. Vervolgens legt Debbie haar plan uit: 150 miljoen dollar aan diamanten stelen. Een plan waar ze in gevangenis maar liefst vijf jaar, acht maanden en twaalf dagen op heeft kunnen broeden.
Het gaat om diamanten die achter slot en grendel liggen. Maar de dames krijgen het voor elkaar dat een beroemde actrice (gepeeld door Anne Hathaway) de ketting op een zeker moment zal dragen. En vanaf dan gaat het plan in. De dames krijgen hierbij steun van Rose (Helena Bonham Carter), Nine Ball (Rihanna), Amita (Mindy Kaling), Tammy (Sarah Paulson) en Constance (Awkafina). Veel bekende namen dus, al doet iedereen het prima op Rihanna na dan. Het is een ongeloofwaardige zet om de getalenteerde zangers in te zetten als hacker. Enkel wat onverschillige dialogen voeren weet de kijker niet te overtuigen en haar rol voegt amper wat toe aan de film.
Trailer screenshot

Er had meer ingezeten

Ocean’s 8 moet het duidelijk hebben van de charmes en acteerwerk van Bullock, Blanchett en Hathaway. Deze drie dames maken de film herhaaldelijk fijn om naar te kijken. Ze zijn grappig en daadkrachtig en de film kent genoeg leuke momenten.
Het probleem is alleen wel dat je als kijker de hele tijd denkt: hier had zoveel meer ingezeten. Als de hoofdrolspeler zo lang in de bak heeft gezeten en dit plan doordacht heeft daar, waarom wordt de kijker dan niet getrakteerd op wat interessante flashbacks? Het script wiebelt en de overval op de ketting is behoorlijk slap in elkaar gezet. Daardoor ontbreekt het vaak aan spanning in de film. Bij het jatten van een ketting, met een waarde van miljoenen, wil je als kijker op het puntje van je stoel zitten.
Trailer screenshot

Ocean's 8 review - Een slap maar toch vermakelijk verhaal

Dat gebeurt vrijwel niet. Daarvoor is Ocean’s 8 te luchtig en te slap. Dat neemt niet weg dat de film wél vermakelijk. Zeker als je het realisme over boord gooit, kun je genieten van puik acteerwerk van heel wat getalenteerde vrouwen. Het is dan ook zeker geen straf om naar Ocean’s 8 te kijken, maar het is jammer om te zien dat er veel te makkelijk met een en ander is omgegaan. Daardoor verdient de film helaas niet meer dan een slappe 7.