Nyko FrontMan Guitar Review

woensdag, 14 januari 2009 om 17:03
Nyko is één van de grootste accessoiremakers voor de consoles. Het bedrijf dat zich vooral bezig houdt met het maken van controllers, komt nu met een gitaar voor de game Guitar Hero III voor de Wii.
Mocht je Guitar Hero III voor de Wii in huis hebben, dan weet je waar een gitaar voor deze game aan moet voldoen. Zo moet hij niet te zwaar zijn, moeten de knoppen groot genoeg zijn en moet de gitaar goed reageren op het activeren van de Star Power. Wij namen de Nyko FrontMan onder de loep en kwamen met de volgende resultaten.
Eén stuk plastic
Wat meteen opvalt aan de gitaar als je hem uit de doos haalt, is dat het één bonk plastic is. De gitaar kan dus niet uit elkaar gehaald worden zoals dat wel met de originele gitaar van Activision kan. In principe geen punt maar ben je constant op tournee naar of met je vrienden, dan is het vrij ongemakkelijk vervoeren. Wel zitten er standaard twee FacePlates bij de gitaar.
Een schroevendraaier en de Wiimote
De FacePlates zijn makkelijk te verwisselen dankzij een meegeleverde schroevendraaier die je in de gitaar kan opbergen. Deze kun je namelijk opbergen op dezelfde plek waar de Wiimote in hoort. De Wiimote plaats je op dezelfde manier als bij de originele gitaar. Ook zit er weer een stekkertje bij waardoor je de stick die op de gitaar zit kan besturen.
De snaren aanslaan
Op de gitaar zitten de vijf knoppen die we ook kennen van de originele gitaar. Ook zijn de kleuren aanwezig maar vallen de knoppen minder op omdat ze niet omringd zijn door een kleur. Er is slechts alleen een puntje op de knop gemaakt. De knoppen op deze gitaar hoef je niet ver in te drukken om ze aan te slaan. Hierdoor zijn lastige momenten een stuk makkelijker.
In het spel moet je de snaar (lees: knop) aanslaan door het plectrum te bewegen. Dit is eigenlijk de echte snaar. Het plectrum op de FrontMan steekt iets verder uit dan de originele gitaar en hierdoor kun je het plectrum beter beetpakken. Hierdoor komt het minder snel voor dat het plectrum uit je hand schiet en je per ongeluk een noot aanslaat.
Whammy-bar
Op de FrontMan zit ook de bekende Whammy-bar. Hiermee kan je de lange noten vervormen waardoor je een gillend effect krijgt. De Whammy-bar kan, ten opzichte van de originele gitaar, niet helemaal naar beneden gedrukt worden maar een klein drukje heeft al genoeg effect om de noot te vervormen.
front man wireless guitar
Star Power activeren
Tijdens het spelen van Guitar Hero vergaar je natuurlijk Star Power. Mocht je genoeg van deze kracht verzameld hebben, kun je dit activeren waardoor je score tijdelijk verdubbeld wordt. Regelmatig komt het voor dat de originele gitaar niet goed reageert en je de score eigenlijk weggooit. Bij deze gitaar is dat anders. Mocht je je gitaar de lucht in werpen (verticaal houden) dan wordt je Star Power direct geactiveerd.

De Nyko FrontMan Guitar is een goede gitaar die op bepaalde punten zelfs beter scoort dan de originele gitaar van RedOctane. Zo werken de knoppen beter, is het plectrum wat groter zodat hij niet uit je handen schiet en zijn de FacePlates makkelijk te veranderen. Ook de Whammy-Bar hoeft niet helemaal naar beneden gedrukt te worden zodat het allemaal net een beetje makkelijker wordt. Het grootste nadeel is dat de gitaar uit een solide stuk plastic bestaat en er niet zo mooi uit ziet als de originele gitaar. Al met al is het een goede tweede gitaar mocht je je rockmaatjes wat moeite willen besparen.