The Lord of the Rings: Conquest Review

Review
donderdag, 15 januari 2009 om 17:11
xgn google image
Wie de Lord of the Rings films heeft gezien, wat eigenlijk bijna iedereen wel is, zal de grote slagvelden uit The Two Towers en Return of the King zo voor de geest kunnen halen. En nu krijg je de kans om zelf aan dat spektakel mee te doen.
Electronic Arts en Pandemic komen namelijk met The Lord of the Rings: Conquest naar de PlayStation 3 en Xbox 360. In deze game hebben ze bekende gevechten uit de films gehaald, zoals de slag om Isengard, de Mijnen van Moria, Helm's Deep en de Black Gate, compleet met de honderden krijgers en orcs, en gooien ze je midden in al dit geweld. Een perfecte formule zou je denken, maar Conquest kent helaas wat tekortkomingen. Voordat we die gaan behandelen, kijken we eerst even naar wat het spel wel te bieden heeft.
The Lord of the Rings: Conquest Screenshot 80225 The Lord of the Rings: Conquest Screenshot 80221 The Lord of the Rings: Conquest Screenshot 80219
Gemaakt voor multiplayer
The Lord of the Rings: Conquest draait eigenlijk compleet om de multiplayer. Deze is met zestien man te spelen, en je zult kunnen kiezen tussen het kamp van de goeden en de slechten. Kortom, het is mensen, elfen en dwergen tegen orcs, trollen en nazgûl. Je kiest als speler uit vier verschillende soorten mannetjes, namelijk de archer, scout, mage of warrior. Daarnaast kun je nog kiezen uit de Helden, maar dat kan slechts in één modus meteen vanaf het begin. Deze helden zijn bekende personages uit de Lord of the Rings, waaronder Aragorn, Gandalf, Legolas, Saruman en de Witch King. Deze helden zijn natuurlijk een stuk sterker dan de normale soldaten, en dat kan soms best vervelend zijn, behalve als je zelf als Gandalf de orcs van je lijf slaat met je staf.
De balans is niet helemaal perfect, zo zul je merken dat de mage vaak de beste keuze is, aangezien deze zichzelf kan healen. De meeste spelers zullen dus voor deze klasse kiezen, en dan is het erg jammer dat Pandemic de helden niet gelijk verdeeld heeft. Sauron's kant heeft namelijk twee helden in de mage klasse, terwijl de goeden het met eentje moeten doen.
The Lord of the Rings: Conquest Screenshot 65657 The Lord of the Rings: Conquest Screenshot 65655 The Lord of the Rings: Conquest Screenshot 61223
Het spel biedt je verschillende modi om te spelen, waaronder Conquest (het innemen van bepaalde punten op het veld), Capture the Ring (zorg dat je de ring naar een veilige plek brengt) en de standaard Team Deatchmatch. Daarnaast is er nog een speciale modus, namelijk de Ring Bearer. Hierin neemt één speler de rol van Frodo op zich, en moet je zolang mogelijk in leven blijven. De andere spelers zijn Nazgûl, en moeten Frodo vermoorden. Als iemand dat gelukt is, wordt hij Frodo en gaat het spel verder.
Dit klinkt allemaal leuk, maar eigenlijk hebben we dit alles allemaal al gezien. De formule van Star Wars: Battlefront van de vorige generatie spelcomputers is zo overgenomen, en Pandemic heeft blijkbaar niet de moed gevonden om deze formule eens lekker om te gooien. Ze kiezen voor de veilige weg, en daardoor weet Conquest nooit echt te verrassen.
The Lord of the Rings: Conquest Screenshot 65667 The Lord of the Rings: Conquest Screenshot 65665 The Lord of the Rings: Conquest Screenshot 65661
Verwaarloosbare singleplayer
Dit komt ook pijnlijk naar voren in de singleplayer van het spel. Deze bestaat uit een campaign voor de goeden en de slechten. De legers van Sauron kun je echter pas kiezen als je de andere zijde eerst hebt uitgespeeld. Alle levels zijn makkelijk te herkennen uit de films, en dat is dan ook het grootste pluspunt. Het lijkt er namelijk op dat Pandemic eerst het spel heeft gemaakt, en toen erachter kwam dat ze de hele singleplayer vergeten waren en nog even snel in elkaar hebben gezet. Dit kan hen echter vergeven worden, aangezien niemand dit spel zal kopen voor de singleplayer.
Grafisch niet indrukwekkend
Grafisch gebeurt er weinig spectaculairs en is duidelijk te zien dat het om een multiplayer game gaat. De omgevingen zien er van tijd tot tijd echt lelijk uit, en ook de personages ogen niet heel goed. Dit zal vooral komen omdat er zoveel mannetjes tegelijk op het scherm getoond moeten worden, maar evengoed is het erg jammer. De muziek is wel goed verzorgd, maar de stemmen laten een gemengd gevoel achter.
Conclusie
Het probleem met The Lord of the Rings: Conquest is dat het spel in theorie erg goed kan zijn. Wie wil namelijk niet op de grote slagvelden uit de films staan, en de mogelijkheid te hebben om voor beide kanten te vechten. De uitwerking is echter wat teleurstellend en doet niets nieuws. Hierdoor is Conquest alleen aan te raden als je van plan bent samen met wat vrienden online het gevecht aan te gaan, want anders zal het al snel beginnen te vervelen.
Cijfer: 6