Nuclear Dawn Review

Review
dinsdag, 27 september 2011 om 15:00
xgn google image
Shooters en real-time strategiegames zijn beide populaire genres op LAN-parties. Door een combinatie van beide te maken hoopt InterWave Studios de 'missing link' tussen de twee groepen gamers te gaan leggen. Eens zien hoe dat uitpakt.
Veel gamers zullen tussen de zojuist genoemde twee soorten genres een favoriet hebben. Zo geeft de één liever commando's en loopt de ander het liefst rond met een gun in zijn handen. Maar ben je liefhebber van beide genres, dan is Nuclear Dawn wellicht een geschenk uit de hemel. Het hoe, wat en waarom lees je in deze recensie.
Twee groepen gamers, één spel
Zoals je in de inleiding hebt kunnen lezen, combineert de ontwikkelaar InterWave Studios met de game Nuclear Dawn twee soorten genres. Namelijk het real-time strategie- en het shooter genre. Het idee klinkt erg mooi wat tevens ook zo is. Zowel de RTS- als de shooterfans zullen in dit spel aan hun trekken komen en zullen goed moeten samenwerken om het andere team te kunnen verslaan. Een leuk idee dat ook nog eens goed uitpakt.
Het RTS-gedeelte
Zo speel je in het RTS-gedeelte als de Commander. Je ziet, zoals je dat gewend bent van een RTS-game, de kaart van bovenaf en je kunt diverse gebouwen en geweren bouwen. In principe werkt dit hetzelfde als in iedere andere RTS, je klikt op wat je wilt bouwen of onderzoeken en plaatst dit vervolgens in een gebied waar je kunt bouwen. Door te onderzoeken krijg je als Commander meer gebouwen en je teamleden krijgen meer soorten uitrusting tot hun beschikking. Tijdens het bouwen zul je rekening moeten houden met onder meer de stroom die elk nieuw gebouw verbruikt en hoe je het snelst je kamp kunt uitbreiden. Want door zo snel, maar zo nauwkeurig mogelijk te bouwen kunnen jij en je team de tegenstanders flink dwars zitten. De uitdaging hierin is dan ook om zo snel mogelijk je vijanden te overrompelen door richting hun kamp te bouwen. Ervaren RTS-gamers zullen binnen no-time het level door 'rushen', maar gelukkig maak je als beginnende RTS'er ook kans. Hierdoor blijft het RTS-gedeelte voor iedereen leuk en kun je voor jezelf steeds de lat een stuk hoger leggen.
Het shooter-gedeelte
Ben je geen Commander? Dan ben je één van de vier klassen die het veld in trekken. Als je de klasse Assault kiest, zul je voornamelijk bezig zijn met het overnemen van 'nodes'. Deze nodes zorgen namelijk voor 'Resource punten' die de Commander nodig heeft om gebouwen te plaatsen. De gebouwen kunnen kapot gaan, maar gelukkig is daar de Support klasse voor gekomen. Als Support zul je jezelf dan ook bezig houden met het herstellen van gebouwen en het ondersteunen van je maatjes door ze te voorzien van leven.
Als derde heb je de klasse Stealth, waarbij je voornamelijk punten zult verdedigen doordat je onzichtbaar kunt worden, ook ideaal natuurlijk om de vijand van achteren aan te vallen. De sterkste klasse hebben we voor het laatste bewaard, dat is namelijk de Exo. Door deze klasse te kiezen zul je met een gigantisch machinegeweer op pad gaan om alles wat je onderweg tegenkomt met de grond gelijk te maken. Dit kunnen vijanden zijn maar natuurlijk ook de gebouwen die de Commander van je tegenstander heeft geplaatst.
Gizmo's en Kits
Nadat je een klasse hebt gekozen kun je ook nog je uitrusting kiezen. Helaas gaat dit niet zo diep als in andere games maar beperkt het zich tot het kiezen van een vooraf ingesteld pakket. Heb je eenmaal een wapen gekozen, dan kun je wel nog een 'Gizmo' aan dit wapen toevoegen. De meeste gamers zullen deze Gizmo's herkennen als de Perks uit de Call of Duty-franchise. De Gizmo's zullen, zeker naarmate je er meer vrijspeelt, erg handig zijn. Overigens moet je wel goed nadenken welke Gizmo je aan je wapen toevoegt. Zo zul je bijvoorbeeld als Exo meer hebben aan een groter magazijn dan aan krachtigere kogels. Wat wel een beetje jammer is, is dat alle klasses dezelfde Gizmo's hebben. Een beetje variatie in de Gizmo's was wel leuk geweest.
Samenwerken
Zoals eerder vermeld moet het team goed samenwerken. De Commander zorgt voor gebouwen, verdedigingsmechanismes en plekken waar je kunt spawnen en nieuwe ammunitie kunt oppakken, terwijl de mensen in het veld zorgen voor de Resource punten waarmee gebouwen gemaakt kunnen worden. Het uiteindelijke doel is om de basis van de tegenpartij met de grond gelijk te maken en alleen door samen te werken kun je dit volbrengen.
Hoewel je in het veld weinig fout kunt doen, kun je het als Commander gruwelijk verpesten voor je team. Bouw je niet snel genoeg of bouw je te weinig van iets? Dan heb je de kans dat je weggestemd wordt en iemand anders de rol van Commander inneemt. Of de functie wel zo handig is, blijft een vraag, aangezien een nieuwe speler mogelijk weggestemd wordt in zijn eerste ronde als Commander en dus geen tot weinig ervaring hiermee kan op doen.
Zes mappen
Maar voordat dat zover is, moet je eerst een map betreden. Nuclear Dawn kent zes mappen waarin je je tegenstanders kunt afknallen. Alle mappen zijn goed gevuld met objecten om achter te schuilen en zijn opgebouwd uit meerdere lagen. Je zult dus ook moeten nadenken hoe je een bepaalde node gaat overnemen. Storm je erop af of schiet je de tegenstanders van bovenaf neer zodat een teamlid de node over kan nemen?
Bugjes en balans
Helaas zitten er in elk spel wel foutjes en ook in Nuclear Dawn zijn deze dan aanwezig. Zo kan het nog wel eens voorkomen dat je in een zojuist geplaatst gebouw spawned en je niet kunt bewegen, er zit dan niets anders op dan wachten tot je neergeschoten wordt. Ook de balans is nog niet helemaal perfect. Zo lig je als de Stealth klasse wel enorm snel gestrekt terwijl je als Exo minstens twee magazijnen nodig hebt. Gelukkig is dit alles met een update te verhelpen.
Audiovisueel
Nuclear Dawn is een game die ontwikkeld is zonder een budget van een AAA-titel, hierdoor zijn de graphics een beetje achterhaald. Lelijk is het niet, maar het is ook geen The Witcher 2. Gelukkig heeft de game genoeg details en zul je je niet storen aan de wat mindere graphics. Ook de audio is wat je verwacht van een shooter. Zo klinkt het wapengekletter lekker en zijn de stemmen goed ingesproken. In het RTS-gedeelte vallen de stemmen echter een beetje tegen. Deze zijn net iets te vervormd en herhalen zichzelf te vaak.
De 'missing link'?
Nuclear Dawn weet met combineren van twee succesformules meteen een prachtgame af te leveren. Helaas zijn er wat kleine foutjes in de game te vinden maar dat moet je maar voor lief nemen. Nuclear Dawn legt dan ook de 'missing link' waar we het in de inleiding over hadden. Ben je opzoek naar een goede shooter, maar wil je af en toe ook even je hersens kraken? Dan is Nuclear Dawn jouw game!
Rectificatie (3 oktober 2011):
Door interne miscommunicatie bij de ontwikkelaar bleek na publicatie van deze recensie dat wij de finale béta van de game hebben gerecenseerd. Inmiddels hebben we de uiteindelijke versie ontvangen en nogmaals onder hadden genomen. Op basis hiervan kunnen we melden dat er flink wat bugs verholpen zijn en dat de game een stuk vlotter speelt. Zo maak je nu als de Stealth klasse meer kans tegen de Exo en zijn er ook wat aanpassingen gemaakt aan de levels, met name bij de twee kampen. Hierdoor kun je als verliezende partij toch nog een kans maken om het tij te keren. Hoewel nog niet alle bugs verholpen zijn, heeft InterWave Studios een stap vooruit gedaan om de game te optimaliseren en hebben we ons cijfer dan ook van een 7,5 naar een 7,7 opgeschroefd. Laten we hopen dat InterWave binnenkort met nog een patch komt waardoor echt alle bugs verholpen worden!
Cijfer: 7.7

Populair Nieuws