Norskov Review (Blu-ray) - Nieuwe Deense crimeserie

zaterdag, 26 maart 2016 om 12:14
Norskov is een nieuwe crimescene serie uit Scandinavië en past in het rijtje met namen als Acquitted, Modus en meer. Allemaal uit de stal van Lumiere dus. Hoe Norskov uitpakt, lees je in deze Norskov review.
Norskov is een industrieel havenstandje in het noorden van Denemarken. Dit stadje wordt geplaagd met drugs. Detective Tom Noack (Thomas Levin, ja die kennen we van Borgen) keert terug naar zijn geboorteplaats, waar zijn jeugdvriendin plotseling komt te overlijden. Tevens is zij de moeder van Oliver (Mathias Käki Jorgensen). Hij is een ster aan het worden in de hockeysport. Maar als zijn moeder overlijdt, stort zijn wereld wel wat in.
Wie is de verantwoordelijk voor de drugs van zijn moeder? En ook: wie is zijn vader? Het blijkt dat zijn moeder nogal vaak de lakens verwisselde met mannen. Aan detective Tom Noack de taak om het een en ander uit te zoeken, wat geen eenvoudige taak is. Helemaal niet als hij iemand in zijn eigen vriendenkring op een gegeven moment verdenkt van de onderwereld.
Norskov review

Drugs in een Deens stadje

Een persoon die bovendien ook opeens opduikt in het leven de jonge hockeyster. Wat Norskov interessant doet is het verweven van meerdere verhaallijnen. Hoewel het hoofdthema het drugsprobleem is, behelst de serie veel meer dan dat. En bij de personages lopen thema’s prive en werk door elkaar heen en daardoor wordt het als geheel overtuigend.
Wel moet gezegd worden dat je van een crimescene serie meer spanning mag verwachten. Norksov is vrij aardig, maar kabbelt te veel voort. Je kan de serie eerder beschouwen als drama dan als crimeserie. En dat was prima geweest, alleen staat er nu op de Blu-ray box wel het label ‘crime series’ geplakt. Het wordt niet nagelbijtend spannend, terwijl de zoektocht naar een crimineel toch een interessante is om te volgen.
Norskov review

Niet alle personages komen goed uit de verf

Ander punt dat aangetipt moet worden is dat niet alle personages even goed uit de verf komen. De hoofdpersoon is eigenlijk Noack, en van hem mag je inmiddels meer verwachten. Hij speelt zijn rol niet bijster goed. En bovendien is zijn karakter aan sich niet heel aantrekkelijk. Het is een saaie politieman met een gebroken hart door zijn jeugdliefde die daardoor nog altijd vrijgezel is. Meer leren we niet over hem en daardoor blijft zijn karakter wat plat. Erg jammer.
Iets dat wel geldt voor meerdere karakters. Ook de hockeyster blijft een jongen die niet echt een bijzondere karakterontwikkeling doormaakt. De rol wordt goed vertolkt, maar zijn verhaallijn blijft wat saai. En dat is de smaak die blijft kleven na het kijken van de tien afleveringen: de mensen zijn wat alledaags. Iedereen heeft zijn eigen probleem, problemen die zeker geloofwaardig zijn, maar bijster interessant is het niet allemaal.
En dat terwijl een thema als drugs veel spannender uitgewerkt had kunnen worden. Degene die de bad guy is, doet wel goed zijn werk. Maar het is niet voldoende om de serie te dragen. Is Norskov slecht? Nee, verre van. Alleen verwacht je als kijker meer van. Scandinavië weet soms ijzersterkte series uit de hoge hoed te toveren, waaronder Borgen, The Bridge en The Killing. Niet elke serie kan aan dit hoge niveau tippen.
Norskov review

Eerder drama dan crime

Norskov kan dat dus niet. Ons advies: wil je buitenlandse crime zien en ben je nog nieuw in het genre? Ga dan voor The Bridge, Dicte of the Killing. Ben je daarentegen een doorgewinterde kijker en heb je alles al gezien? Dan kun je rustig Norskov kijken. Houd er alleen wel rekening mee dat je eerder naar drama kijkt, dan naar een spannende serie. Wel is de serie onderhoudend en dus zeker geen verkeerd tijdverdrijf.