Gemini Heroes Reborn Review - Goed concept matig uitgevoerd

zaterdag, 26 maart 2016 om 11:55
Tijdreizen en telekinese: een gouden combinatie. Of dat in een game goed tot z'n recht komt, dat is een ander verhaal. We nemen een kijkje naar in de Gemini Heroes Reborn Review.
Ooit gehoord van de televisieserie Heroes? De kans is groot, gezien deze serie over gewone mensen die hun verborgen superkrachten ontdekken jarenlang op de Nederlandse beeldbuis uitgezonden werd (en vrij populair was). Jaren later werd besloten het verhaal uit te breiden met het vervolg Heroes: Reborn. Deze serie werd alleen op de Amerikaanse zender NBC uitgezonden, maar de kijkcijfers vielen zó tegen dat er geen tweede seizoen zal komen.
Gemini: Heroes Reborn vertelt het verhaal over Cassandra, een jonge vrouw die met een vriend afreist naar een verlaten instituut om meer te weten te komen over haar ouders die ze nooit gekend heeft. Eenmaal aangekomen blijkt de plek alleen niet zo verlaten te zijn. De vriend wordt gevangen genomen en het is aan Cassandra om hem terug te vinden en haar mysterieuze verleden te ontdekken.
Haar ‘mysterieuze verleden’ blijkt uiteindelijk alleen niet bijster interessant te zijn. De game probeert overduidelijk een soort Portal sfeertje te creëren maar komt helaas niet eens in de buurt van die game.
Gemini Heroes Reborn Review

Tijdreizen

Het verhaal is misschien niet ontzettend boeiend, maar de gameplay doet het een stuk beter. Cassandra beschikt namelijk over de vaardigheid om tussen twee punten in de tijd te springen (het heden en een paar jaar ervoor). Als er bijvoorbeeld in het heden een hoop puin in de weg ligt in het heden, kan je met een druk op de knop naar het verleden reizen en verder gaan. Dit is een ontzettend leuke mechanic om mee rond te spelen en het leidt ook tot interessante stukken in de game.
Daarom is het ook jammer dat de volledige potentie van dit tijdreizen niet echt benut wordt. De puzzels zijn niet echt uitdagend en gebeurtenissen vinden vaak plaats in één tijdzone tegelijkertijd en niet in twee. Aan het einde van de game blijf je met het gevoel zitten dat er veel meer mee gedaan had kunnen worden.
Het zelfde geldt voor alle andere skills van Cassandra zoals telekinese (inclusief een Matrix-stijl vaardigheid om kogels te stoppen) en het vertragen van de tijd. Nogmaals zijn deze leuk om mee te klooien, maar de game gaat gewoon niet ver genoeg met deze ideeën. Jammer, want de potentie is zeker aanwezig.
Gemini Heroes Reborn Review

Technisch rammelen

Jammer genoeg stoppen de problemen van Gemini: Heroes Reborn niet alleen bij de onderbenutting van de gameplay elementen. De andere elementen van de game vallen ook ietwat tegen. Te beginnen met de graphics. Voor een game alleen gereleased op current-gen consoles en pc zijn de visuals erg matig. Ze hebben meer weg van een game op de vorige generatie, met lelijke textures en saaie omgevingen.
Technisch gezien rammelt de game ook van alle kanten. De texture pop-in wanneer je tussen tijden reist is ernstig, met meestal een paar seconden voor een omgeving er weer oké uit ziet. Glitches kwamen we ook vaak tegen.
Tenslotte is de AI van de vijanden ook dramatisch. Zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad rennen ze zonder te twijfel rechtstreeks met hun smoel in een (door jou gegooide) explosieve ton. Ze zijn ook totaal niet verbaasd als je recht voor ze verdwijnt, en als ze je kwijt zijn dan doen ze ook totaal geen moeite om je te vinden. In een game waarin 80% uit stealth bestaat is dit niet bepaald handig.
Gemini Heroes Reborn Review

Al deze problemen maken Gemini: Heroes reborn een stuk minder vermakelijk dan verwacht. De game is veel te makkelijk en mogelijkheden tot interessante puzzels en moeilijke stealth secties worden niet benut. Daarnaast is de texture pop in dramatisch en de AI van de tegenstanders om van te huilen. Dat is zó jammer omdat het concept van naar believen reizen tussen twee tijdperken ontzettend gaaf is.
Toch moeten we hierbij vermelden dat Gemini: Heroes Reborn geen slechte game is. In plaats daarvan is de game door de onbenutte potentie en technische problemen slechts een doorsnee titel geworden. Met een prijskaartje van maar 15 euro hoef je zeker niet in een kartonnen doos te leven als je toch besluit om deze game aan te schaffen. Toch is het moeilijk om 'm aan te raden aan iedereen die geen megafan van de Heroes televisieserie is.
Gemini: Heroes Reborn is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.