Game of Thrones Seizoen 5 Review (Blu-ray) - Genieten!

zaterdag, 26 maart 2016 om 13:15
Game of Thrones seizoen 5 is uit en voor de fans sowieso een must buy. Maar stel dat je iets minder fan bent, moet je de box dan we of niet halen? Je leest het in deze Game of Thrones seizoen 5 Review op Blu-ray.
Wie kijkt niet een van de beste series van het moment, zo niet dé beste serie? Het gaat natuurlijk om Game of Thrones, dé serie waarin elk karakter ziekelijk goed vertolkt wordt en de een niet onder doet voor de ander. En het is ook dé serie waarin onze eigen trots schittert, namelijk Carice van Houten en Michiel Huisman. En overkoepelend: een gevecht om de troon. Want in seizoen 5 is het goed raak met allerlei toestanden.
Game of Thrones Seizoen 5 Review

Waarom een double?

Cersei probeert haar jonge zoon Tommen (Dean-Charles-Chapman) onder controle te houden. Iets wat haar lastig afgaat, omdat Tommen net getrouwd is met de knappe Margaery (Natalie Dormer). En zoonlief luistert liever naar zijn knappe bruid dan moedertjelief. En we weten allemaal dat Cersei dat niet uit kan staan. Want zij wil mensen naar haar hand zetten. Sowieso gaat het bergafwaarts met Cersei met een prachtige scene ergens op het einde die een onuitwisbare indruk achterlaat. Enkel jammer dat er een double is gebruikt!
Verder is er in seizoen 5 een grote rol weggelegd voor Arya (Maisie Williams). Het is leuk om te zien hoe zij een mooie karakterontwikkeling doormaakt gedurende de serie. Natuurlijk zijn er ook belangrijke rollen weer dit seizoen voor Jaime (Nikolaj Coster-Waldau) en Tyrion Lannister (Peter Dinklage). En dan is daar nog Jon Snow, de bastaard, gespeeld door Kit Harrington. Hij doet wanhopig zijn best om het evenwicht in Castle Black te behouden.
Game of Thrones Seizoen 5 Review

Wauw

[let op spoiler volgt]: de meeste mensen hebben Game of Thrones seizoen 5 ongetwijfeld al gezien en iedereen kent het einde. Jon Snow, lieve Jon Snow. Leef je nog? Dat is een vraag die iedereen stelt in aanloop naar seizoen 6. In Game of Thrones seizoen 5 zie je hem in ieder geval grandioos tegen de vlakte gaan. Het moment daar vóór zorgt sowieso voor kippenvel. Een zombieapocalyps is er niets bij.
Wat er in Game of Thrones gebeurt is waanzinnig. We zullen niet verder spoilen, maar er is veel en keiharde actie. Daarbij moet gezegd worden dat de special effects te bizar voor woorden zijn, zó goed. Alles oogt zo ontzettend goed en echt dat je de Blu-ray versie van dit seizoen er één is om je vingers bij af te likken. Wauw. Gewoon wauw. Wat Game of Thrones allemaal neerzet is te gek!
Game of Thrones Seizoen 5 Review

Jeej, Carice!

Het is knap om te zien hoe een serie zoveel seizoenen lang zo'n verpletterende indruk kan maken. Alle personages spatten van het doek en nergens wordt er aan kwaliteit ingeleverd. Carice van Houten verpulvert iedereen weer met haar houding. Ze acteert enorm goed, wat de Nederlandse kwaliteit ver te boven gaat. Kippenvel bij de woorden : 'You know nothing, Jon Snow'. En wat kan ze toch heerlijk een harteloze bitch spelen. Carice, we houden van je
Een ander prachtig moment is wanneer de grote draak van Daenerys ten tonele verschijnt. Kleine kindjes worden groot, zo ook Drogon. Enorm genieten is het dan ook dat ze op een gegeven moment wegvliegt op haar dier. Een moment waarop je heel even denkt 'bestonden ze maar echt'.
Game of Thrones Seizoen 5 Review

Veel content

Bij Game of Thrones kom je woorden te kort, simpel als dat. Er valt zoveel over te vertellen. Dat geldt ook voor de Blu-ray versie! Het is totaal niet duur, voor een paar tientjes krijg je ziek veel content waar je wel dagen zoet mee bent. Niet alleen kan elke aflevering bekeken worden met een hele guide waarbij je meer informatie kan opvragen over karakters, de geschiedenis of locaties. Ook kan je de 10 afleveringen afspelen met audio-commentaar.
Interessant zijn daarnaast de vele extra's. Misschien zijn de prachtige locaties je weleens opgevallen in Game of Thrones. Tijdens de extra's zie je op welke locaties gefilmd is én dat er op twee locaties gelijktijdig geschoten wordt. Dat is iets wat je niet vaak ziet. Zoiets vraagt om een strakke planning en goede communicatie. Verder zijn er nog verwijderde scènes te bekijken, een dagje in het leven en nog veel meer.
Game of Thrones Seizoen 5 Review

Game of Thrones Seizoen 5 Review - Must-buy

Zoals gezegd: ben je fan, dan spreekt het voor zich dat dit een must-buy is. Maar zelfs als je geen fan bent, maar stiekem benieuwd bent naar de Game of Thrones hype is dit de moeite waard. Ga bijvoorbeeld kijken met de guide en je bent binnen no time bij over karakters of locaties. De uitleg is te gek. Al raden we je dan wel aan om met seizoen één te beginnen.
Qua inhoud kan geconcludeerd worden dat Game of Thrones nu na vijf seizoenen geen moment slechter geworden. Sterker nog; vol met verraad, intriges, spannende dialogen en veel actie is dit seizoen het meeste interessante seizoen van 5. En wat een weergaloos eind. Leuk zo'n cliffhanger, maar alsjeblieft Jon Snow... leef nog, pretty please!