Nintendo Classic Mini SNES Review - Een klassieker in een nieuw jasje

woensdag, 27 september 2017 om 16:00
In onze Nintendo Classic Mini SNES Review bespreken we alles over de console. Is deze compacte versie van de SNES, die razendsnel uitverkocht was, je tijd en geld waard? Je leest het hier!
Herinneringen aan de SNES zullen voor velen een warm gevoel oproepen. Uit frustratie vloeken, omdat je vast komt te zitten in Super Mario World bijvoorbeeld. Of compleet ingemaakt worden op Street Fighter II door iemand die de game voor de eerste keer speelt. Maar natuurlijk ook andere goede herinneringen.

Een herrinering die je aan kunt raken

De Mini SNES is in veel dingen precies zoals de SNES zoals deze vroeger uitkwam, maar Nintendo heeft ook een hoop aanpassingen gemaakt. Zo is de Mini SNES, zoals zijn naam zegt, kleiner en lichter dan de reguliere SNES. Ook hoef je niet meer te blazen in grote grijze cardridges om de games aan het werk te krijgen; deze staan nu geïnstalleerd op de console.
Ook werkt deze Mini SNES met HDMI. Enorm fijn, want de meesten van ons hebben geen koelkast als televisie meer. Als oplader heb je ook geen enorm blok meer, maar kun je elke USB-stekker gebruiken die je hebt liggen. De Mini SNES komt alleen niet met een volledige oplader, maar met een micro-USB kabel. De stekker moet je zelf toevoegen door er eentje te kopen via Nintendo of door bijvoorbeeld de stekker van je telefoon te gebruiken, maar je kunt de USB kabel ook direct in je televisie steken.
Tevens vervelend is de lengte van alle kabels. De controllers, de HDMI-kabel en de micro USB kabel zijn allemaal best kort en dit kan voor problemen zorgen als bijvoorbeeld je televisie of stopcontact wat verder weg hebt. Ook kun je niet heel ver weg van de Mini SNES gaan zitten. Dit was natuurlijk vroeger nooit een probleem, maar tegenwoordig leven we in een tijd van grote beeldschermen en draadloze controllers en dan zorgen deze kleine mankementen soms voor grote irritaties.
Nintendo Classic Mini SNES Review

Oude vertrouwde knopjes

Als je de Mini SNES opstart (via het ouderwetse schuifknopje) kom je terecht in een kleurrijk menu, waar je direct je favoriete game op kunt starten. Nintendo heeft per game niets veranderd aan de besturing, dus als deze nog goed in je hoofd zit dan ga je geen problemen krijgen met het opppakken van de titels..
De Mini SNES heeft ook het oude vertrouwde reset knopje weer. Als je deze knop gebruikt ga je terug naar het hoofdmenu en kun je een andere game kiezen. Mocht je nou spijt krijgen van je beslissing, dan kun je terug naar de game die je aan het spelen was, door op de B-knop van je controller te drukken.
En over controllers gesproken, de Mini SNES wordt geleverd met twee exemplaren. Dus je kunt iemand uitnodigen om mee te gamen. Een vriend of vriendin bijvoorbeeld. Of wat dacht je van jongere broertjes, zusjes, neefjes of nichtjes? Via de Mini SNES kunnen jongere kinderen kennis maken met de klassiekers waarmee veel van ons zijn opgegroeid. Voor een prijs van 89.99 euro haal je in ieder geval een compleet pakket in huis.
Nintendo Classic Mini SNES ReviewNintendo Classic Mini SNES Review

Een collectie aan klassiekers, maar niet alle klassiekers

Want de bibliotheek van de Mini SNES herbergt 21 games en dat zijn stuk voor stuk klassiekers. Met Star Fox 2 als uitzondering natuurlijk, aangezien deze game met de Mini SNES voor het eerst een release ziet. Maar geweldige titels zoals Final Fantasy VI (of Final Fantasy III, zoals deze eerst uitkwam in het westen), Donkey Kong Country en A Link to the Past geven je uren aan speelplezier.
Op de Japanse versie van de Mini SNES staan andere games dan op de Europese versie. Zo kunnen wij bijvoorbeeld geen Fire Emblem: Mystery of the Emblem spelen. Bij de mini NES was het ook al zo dat de Japanse en Westerse selectie verschilde.
Iets wat gamers in de gaten moeten houden, is dat sommige games ‘ouderwets moeilijk’ zijn. Nu zullen er spelers zijn die hier absoluut geen problemen mee hebben en de games van tegenwoordig veel te makkelijk vinden. Maar voor gamers die dit niet gewend zijn en misschien geen ervaring hebben met oudere titelsm, zal dit even wennen zijn. Maar, met een beetje geluk en een hoop doorzettingsvermogen zal zelfs de gamer zonder ervaring uiteindelijk door de games heen kunnen komen.
Nintendo Classic Mini SNES Review

Voor ieder wat wils

De selectie aan games bevat voor elke gamer iets leuks. Zo is er bijvoorbeeld Super Mario Kart, voor iedereen die van racegames leuk vindt. De fans van vechtspellen kunnen aan de gang met Street Fighter II en Super Punch-Out!. Fans van het RPG-genre hebben Final Fantasy VI en Secret of Mana en voor platformers zijn er natuurlijk Super Mario World en Yoshi’s Island.
En dan zijn er nog twee pareltjes die voor de eerste keer officieel speelbaar zijn. De game die eerder genoemd is, Star Fox 2, is nooit eerder uitgebracht. EarthBound, of Mother 2, is nooit uitgebracht in Europa. Deze twee games zijn legendarisch en het is geweldig om ze eindelijk te kunnen spelen hier in Europa.
De Mini SNES heeft wel minder games dan zijn voorganger, de Mini NES. Het verschil van negen games is best groot, en de meeste liefhebbers zullen deze negen zonder problemen in kunnen vullen met een aantal klassiekers. Wat dacht je bijvoorbeeld van Chrono Trigger of Harvest Moon? Disney's Aladdin, één van de best scorende en verkopende SNES titels ooit, is eveneens nergens te bekennen.

Nintendo Classic Mini SNES Review - Een ruwe diamant

De Mini SNES is al met al een geweldig eerbetoon aan zijn grotere voorganger. Hij is klein, licht en zit vol met oude en nieuwe herinneringen. Korte kabels en missende titels zullen misschien de pret iets bederven, maar voor negentig euro heb je wel mooi een console én 21 fantastische games! Geef hem en kans en de Mini SNES zal je laten zien dat hij elke cent waard is. En misschien nog wel meer.