Ninja Gaiden 3: Razor's Edge Review

vrijdag, 25 januari 2013 om 17:00
Ninja's zijn misschien wel de meest mysterieuze krijgers in de geschiedenis. Snel, lenig, ongezien en bovenal dodelijk. In Ninja Gaiden 3: Razor's Edge kun je jezelf nu een echte ninja wanen. Samen met je zwaard moet je het kwaad gaan bestrijden, en dat allemaal op de Wii U.
Team Ninja is ook voor deze versie van Ninja Gaiden 3 verantwoordelijk. Vorig jaar kreeg de ontwikkelaar veel kritiek te verduren op de Xbox 360 en PlayStation 3. Zo gaf collega Rox het spel een magere vier in haar recensie. Eens zien of Team Ninja naar de kritiek geluisterd heeft.
Zelfde verhaal
Aangezien Ninja Gaiden 3: Razor's Edge een port is van Ninja Gaiden 3, zal het dus niet als een verassing komen dat het verhaal in de game hetzelfde is. Ryu Hayabusa wordt opgeroepen om te strijden tegen een kwade groep mensen. Zij willen dat alle landen een contract ondertekenen waarin ze aangeven hun macht over te dragen aan de groep. Doen ze dit niet, dan volgen er maatregelen voor het desbetreffende land, en die zullen niet zonder bloed plaatsvinden.
Meer dan een simpele port
En hoewel Ninja Gaiden: Razor's Edge een port is, heeft Team Ninja geluisterd naar de kritiek. Zo bevatte het origineel erg veel Quick Time Events, iets waar veel gamers en recensenten zich niet in konden vinden. Ook zou het spel op sommige punten te makkelijk zijn, was er maar één Ninpo (speciale aanval), waren de combo's ver te zoeken en waren er maar drie wapens. Dit alles en meer heeft Team Ninja verbeterd.
Wii U extraatjes
Zo zijn er nu zes mêleewapens beschikbaar, meer bogen en vijf extra Ninpo's. Maar er is meer. Zo zijn er nu ook weer ledematen af te hakken, spat het bloed rijkelijk over het scherm, zijn er allerlei kostuums en skills om te kopen en te upgraden en zijn er extra levels. Deze extra levels komen in de vorm van twee hoofdstukken die gewijd zijn aan Ayane en geheime levels waarin je het tegen een baas uit een voorgaande Ninja Gaiden mag opnemen. Over bazen gesproken, die zijn allemaal nog een keer onder handen genomen waardoor ze nieuwe aanvallen hebben, meer aanvallen uitvoeren en dus een stuk moeilijker zijn. Op de GamePad zul je combo's kunnen bekijken en heb je toegang tot het upgraden van je skills, het kiezen van wapens en Ninpo, en het gebruiken van je Ninja Sense.
Betere graphics
Dit alles zorgt ervoor dat Ninja Gaiden 3: Razor's Edge al een stuk leuker is om te spelen, mede dankzij de betere graphics. Team Ninja heeft de graphics speciaal voor de Wii U nog een keer opgepoetst waardoor alles er net wat beter uitziet. Zo oogt de game wat kleurrijker, minder flets en scherper. Wat ook mooi is meegenomen is dat het spel over te sturen is naar de de Wii U Gamepad, zodat je daar verder op kunt gamen. De opties van het touchscreen vervallen dan wel en kunnen vervolgens via een speciaal menu gebruikt worden.
Het zwaard is geslepen
Al met al kunnen we stellen dat Ninja Gaiden 3: Razor's Edge een flinke verbetering is ten opzichte van het origineel. De verbeteringen en de opties kunnen wij dan ook niet anders dan omarmen. Helaas moeten we stellen dat het nog steeds niet het Ninja Gaiden van weleer is, maar het is een stap in de goede richting. Laten we hopen dat Team Ninja van deze les geleerd heeft en de volgende Ninja Gaiden weer een echte topper maakt!