Nine Parchments Switch Review - Ongelooflijk onvergeeflijk

woensdag, 31 januari 2018 om 16:31
Jij en jouw klasgenoot worden belaagd door een horde aan monsters en je hebt één spreuk die schade aan kan richten. Het enige probleem is, die spreuk zal jouw klasgenoot ook pijn bezorgen. Dit is een dilemma waar je tegenaan zal lopen tijdens het spelen van Nine Parchments, je leest alles over deze game in onze Nine Parchments Switch review.
Een hele klas vol tovenaarsleerlingen krijgt te horen dat ze gezakt is voor zijn of haar examen en net op dat moment ontploft er iets in het klaslokaal, waardoor negen toverspreuken over de wijde wereld worden verspreid. Wat doe je dan, als recentelijk gezakte tovenaarsleerling? Je gaat achter die spreuken aan natuurlijk, want hoe kun je beter aan jouw leraar laten zien dat je een diploma verdient, dan door de verloren spreuken te verzamelen?

En de wijde wereld is prachtig

Nine Parchments is een game gemaakt door Frozenbyte, een studio die bekend staat om de Trine games. We hebben ook meteen goed nieuws voor de fans van Trine, Nine Parchments speelt zich af in dezelfde kleurrijke en fantasievolle wereld als Trine. Veel andere elementen komen ook over een, bijvoorbeeld de stem van de verteller en de manier waarop personages gered moeten worden. Nine Parchments is een beetje een nostalgische ervaring voor de gamers die Trine compleet kapot hebben gespeeld, want het is een wereld van herkenning.
Maar gelukkig hoef je geen achtergrondkennis te hebben om met Nine Parchments aan de slag te gaan. De game staat los van Trine en je zult de geweldige omgevingen en memorabele muziek zeker kunnen waarderen. Van de tovenaarsschool naar de toendra en terug naar het strand, de wereld van Nine Parchments heeft een bijzondere charme en vormt een vrolijk geheel.
Nine Parchments Switch review

Gemaakt voor co-op, of toch niet?

Je kunt Nine Parchments compleet alleen uitspelen, maar de game profileert zichzelf als een co-op game. Het maximaal aantal spelers voor de co-op is vier en je kunt dit zowel offline en online samen spelen. Ben je met meerdere spelers, dan kan iedereen zijn eigen personage andere spreuken en skills leren, zodat niemand hetzelfde speelt. Ook zullen de verschillende personages zo nu en dan met elkaar praten, wat ook leuk is.
De game wordt wel moeilijker met meer spelers. Hoe meer speelbare personages op het veld, des te meer vijanden zullen verschijnen tijdens gevechten. Jammer genoeg kan dit systeem uitgebuit worden, want spelers kunnen voor een gevecht de game verlaten en wanneer één speler het minimum aantal vijanden heeft geactiveerd kunnen de andere spelers terug in het spel komen. Ze zijn dan misschien wel dood, maar de levende speler hoeft maar een tijdje in de cirkel van een ander personage te staan en je speelt met twee of meer spelers tegen de vijanden van één speler.
Wanneer je Nine Parchments speelt met wat vrienden, dan is het ook belangrijk om te weten dat de game een friendly fire systeem gebruikt dat aangepast, maar niet uitgezet kan worden. Dit betekent dat je niet alleen je vijanden, maar ook je medespelers schade toe kunt dienen. Dat is misschien een tijdje leuk, maar als je steeds vast zit in hetzelfde gevecht wordt het al snel minder leuk. Een belangrijk punt om te melden is dat vijanden elkaar ook aan kunnen vallen, dus friendly fire kan gebruikt worden als tactiek.
Nine Parchments Switch review

Details die je kunnen maken of breken

Nine Parchments is een game met meer diepgang dan je op het eerste gezicht zal verwachten. Ze kun je na elke eindbaas een nieuwe spreuk kiezen en kan de keuze van deze spreuken veel invloed hebben op je speelstijl. Ook heeft elk speelbaar personage drie verschillende skill trees en kun je tussen die skill trees variëren en verschillende skills van verschillende skill trees tegelijkertijd actief hebben. Ook kun je tijdens het spelen verschillende staven verzamelen en heeft elke staff zijn eigen bonussen.
Er is dus een hoop mogelijk om jouw tovenaarsleerling zo sterk mogelijk te maken. Maar, daar ligt ook meteen een ander probleem in de game. Als je geen gids gebruikt en je speelt Nine Parchments blind, dan zul je vroeger of later tegen een punt aan lopen waar je niet de juiste spreuken hebt. Je kunt niet een spreuk verwijderen en vervangen voor een nieuwe, dus op dat moment ben je behoorlijk de pineut. Wij vonden dit erg jammer, want waar is de lol in het spelen van een game als je er meteen een gids bij moet zoeken?
Nine Parchments Switch review

De balans is zoek

Voor een game die zo uitgebreid is, verwacht je eigenlijk wel dat de moeilijkheidsgraad langzaam omhoog gaat en dat je de game goed in de vingers kunt krijgen. Dit is jammer genoeg totaal niet het geval. Je kunt zelfs binnen één level veel problemen hebben met een gevecht en dan door de volgende vier gevechten stormen alsof er niets aan de hand is. Dit maakt het lastig om in te schatten of je goed wordt in de game of niet en soms lijkt het alsof makkelijke overwinningen gewoon gelukjes zijn.
Ook de lengte van levels kan bijzonder veel verschillen. Je kunt één level in tien minuten afronden en dan een half uur bezig zijn met het volgende level. Alleen maar om erachter te komen dat het level daarna weer enorm kort is. Het is bijzonder frustrerend dat je ook niet kunt zien hoe ver je precies bent in een level, er zijn geen kaarten en vooruitgang valt nergens te zien. Je moet alles maar een beetje gokken, wat er vooral op neerkomt dat je na elk gevecht denkt ‘dit zal wel het einde zijn’ om vervolgens zo weer een nieuw gevecht in te lopen. De kans dat je dit uiteindelijk mee gaat maken is groot, want Nine Parchments telt 32 levels, waarvan acht boss levels.
Nine Parchments Switch review

Nine Parchments Switch review – Een haat-liefdeverhouding

Nine Parchments is weliswaar een prachtige en unieke game met veel diepgang en veel ruimte om je personage aan te passen zoals jij dat wil, de problemen van de game wegen uiteindelijk toch zwaar. Speel Nine Parchments vooral een keer met je vrienden en zet ze in de fik, bevries ze of raak ze met een elektrische schok. Maar verwacht niet een game waar je zonder vloeken en tieren doorheen zal spelen. Nine Parchments is magisch mooi, maar ook vervloekt frustrerend. Je kunt de game in de Nintendo eShop kopen voor 19,99 euro.