Nickelodeon Kart Racers 2: Grand Prix Review – Goede kartgame

donderdag, 22 oktober 2020 om 15:00
h2x1 nswitch nickelodeonkartracers2grandprixf1603295144
Maximum Games scheurt je huisgamer binnen met het tweede deel van Nickelodeon Kart Racers. Of je nu kiest voor SpongeBob Squarepants, The Turtles of andere Nickelodeon helden, het plezier spat eraf. Een goede racegame waarin bewezen wordt dat niet alle fun begint met een Mario-naam in de titel. Je leest er alles over in deze Nickelodeon Kart Racers 2: Grand Prix review.
De prijs is goed: voor ‘slechts’ 40 euro heb je de game in huis. Dat is toch twee tientjes minder dan Nintendo vaak vraagt en eigenlijk moeten we daarna de naam Nintendo ook niet meer noemen. Want deze titel bewijst dat je geen Mario Kart-game nodig hebt om alleen of met vrienden plezier te hebben. Kan dat? Jazeker!

Niet zomaar een kloon

Het is waar dat er veel kartklonen uitkomen, die allemaal leentjebuur hebben gedaan bij Nintendo. Vaak kom je van een koude kermis thuis. Garfield Kart Furious Racing had alle ingrediënten in huis om tof te zijn – een rode kat en een tof kleurenpalet-, maar viel helaas zwaar tegen. Nergens had je het gevoel een degelijke kartgame in huis te hebben. Nickelodeon Kart Racers 2 geeft je dat gevoel vanaf het begin wel.
Diverse tekenfilmhelden zijn naar de game gebracht en wat dat betreft zit er voor iedereen wel wat tussen. Ondergetekende heeft met een aantal van de personages niets, maar is wel groot fan van The Turtles. Racen met één van de groene helden is dan ook een waar genot. Het leukste is om een toernooi te racen, waarvan je kunst kiezen uit maar liefst 8 toernooien. De levels hebben allemaal te maken met de tekenfilmseries. Dat betekent hoe meer je af weet van de series, hoe meer je zult herkennen.
nswitch nickelodeonkartracers2grandprix 01f1603295329

Ontzettend diverse game

Al is het niet erg als je een tekenfilm of personage niet kent, dit doet namelijk geen afbreuk aan het leveldesign. De game is simpelweg om door een ringetje te halen. Alles oogt vrolijk, kleurrijk, gedetailleerd en vooral zó anders. Bij een goede kartgame hoort een grote diversiteit aan banen en in deze game zit dat volop. Waar je het ene moment nog veilig op een baan rijdt en nergens tegen aan kan botsen, zit j e in een ander level op een baan te racen, waarbij je zo van de afgrond kunt vallen. Goed sturen is dan ook een vereiste. En ook zit er veel diversiteit in obstakels op de weg, racen over de grond, wat meer balanceren ergens in de lucht. Wat dat betreft is de game nooit saai.
Ook de power-ups die je kunt verzamelen en waarmee je tegenstanders kunt plagen zijn erg tof. Zo kun je bijvoorbeeld een kabouter oppakken en die ergens plaatsen, zodat iemand erover heen rijdt. Niets kinderachtigs aan, gewoon Genieten met hoofdletter g. Ook zijn er opties om jezelf te beschermen zodat je zelf tijdelijk niet geraakt wordt door tegenstanders. Het thema van de gehele game is trouwens slijm. Door hoe meer groene smurrie je racet, hoe meer opties je hebt om te gebruiken tijdens het racen. En dat heb je nodig, want zoals met veel van dit soort games geldt dat je het ene moment aan kop kan liggen, om een paar seconden later opeens achtste en dus laatste te zijn! Al heb je met een beetje skills dat ook zo weer goed gemaakt.
Dat is dan ook de kracht van dit soort games: easy to learn, hard to master. Maar wat dat betreft kan iedereen het leren en zijn er diverse moeilijkheidsgraden. Voor de echte fans is bovendien van alles vrij te spelen aan personages en opties, zodat je nooit het idee hebt na één keer alle toernooien gespeeld te hebben daadwerkelijk klaar te zijn. Ook achievements vallen daarna nog na te jagen.
nswitch nickelodeonkartracers2grandprix 03f1603295358

Talloze opties naast simpelweg racen

Wat het spel ook goed doet is meerdere opties aanbieden, zo is er een Arena waar je nog tegen anderen kunt racen (ja, afgekeken bij de grote Mario, maar het speelt wel lekker!) en zijn er nog uitdagingen om te voltooien. Ons enige minpunt is dat we niemand online hebben aangetroffen om tegen te racen, waardoor we op ons onszelf waren aangewezen of iemand thuis. Maar in tijden van corona was die online optie toch wel heel handig geweest. Na ja, die is er dus wel, maar er is niemand.
Al is het grootste minpunt iets anders en dat is dat we één potje hebben meegemaakt waarbij we opeens in de verkeerde richting aan het racen waren op de baan. Waarschijnlijk lag het precies aan die ene track, omdat het niet meer daarna is voorgekomen, maar het was bijna onmogelijk om de kart weer in de goede richting te krijgen. Te bizar voor woorden. Het haalde letterlijk de vaart uit het hele potje, wat erg zonde was. Gelukkig bleef het bij slechts één keer en lag de fout in eerste instantie bij ondergetekende.
nswitch nickelodeonkartracers2grandprix 02f1603295382

Nickelodeon Kart Racers 2: Grand Prix review – Geweldige game voor een goede prijs

Los daarvan is Nickelodeon Kart Racers 2: Grand Prix een heerlijke game om te spelen. We stapten er zonder verwachtingen in, maar kwamen er met een grote grijns uit. Dat zegt genoeg toch? Een absolute aanrader om aan te schaffen én een titel voor de lange termijn.
Dit is zo’n spel dat je over een jaar nog steeds kan spelen met vrienden, sterker nog, de game gaat nog wel langer mee dan dat. En dan is 40 euro absoluut een koopje.